Hoppa till innehåll
Lipus.se / Nyhetsarkiv / ”ST-läkarna ska känna att vi vill vässa utbildningen”

”ST-läkarna ska känna att vi vill vässa utbildningen”

Att få veta vad som fungerar bra i ST-utbildningen, var det finns förbättringsutrymme och att få förslag på förbättringar – det är de största vinsterna med att göra en övergripande analys av ST, säger Maria Palm som är övergripande studierektor i Region Gävleborg. 2024 gav regionen för andra gången Lipus i uppdrag att göra en genomlysning av ST-utbildningen.

Porträttfoto av Maria Palm
Publicerad

Under 2024 lät Region Gävleborg Lipus genomföra en kvalitetsgranskning av regionens specialiseringstjänstgöring (ST). En sådan omfattande granskning kallas övergripande analys och gjordes även 2017 i Gävleborg. Maria Palm är övergripande studierektor i Region Gävleborg och var även med när den förra övergripande analysen gjordes för sju år sedan.  

– Att vi granskas och kan kalibreras så att vi bibehåller en hög och jämn kvalitet är viktigt. Det kan ju glida över tid. Granskningen ger ett mått på huruvida vi håller oss kvar vid det som är sagt att vi ska göra.  

Analys gav upphov till modell för intern uppföljning

Lipus presenterade resultatet från den övergripande analysen i juni och överlag var det en rapport som Maria kunde känna igen verksamheten i.

– En sak jag ser att vi kan förbättra är att stämma av följsamheten till våra rutiner bättre under mellanperioder. En av rekommendationerna var just att ta fram en strukturerad modell för att kunna följa upp hur ST fungerar. På så sätt kan vi undvika glidningar och fortsätta hålla fanan högt.  
 
Resultatet i rapporten diskuterade Maria med samtliga studierektorer. De gick på djupet med de fem rekommendationerna de fick genom rapporten och upprättade en egen övergripande handlingsplan för att komma framåt och stärka utbildningen. Flera aktiviteter gavs hög prioritet och fortlöpande kvalitetsuppföljning av samtliga enheter implementeras redan 2025.  

– Jag kommer att på årsbasis efterfråga en rapport som mäter kvalitet av vår ST-utbildning på samtliga enheter som har ST-läkare. Det blir ett verktyg som fylls i av ST-studierektorerna där även verksamhetscheferna får insyn i sin kliniks resultat. Jag sammanställer sedan allt för att se var det fungerar bra och var åtgärder behövs.

Ska tydliggöra sina förväntningar på enheterna

En viktig punkt Maria tar med sig är att de på regionen ska bli mer konkreta och tydliga i vad de förväntar sig av enheterna de följer upp verksamheten hos. 

– Det ska framgå vad som förväntas, med vilken frekvens det här ska ske och det ska gå att följa upp och mäta. Då blir det också lättare att förmedla och ställa krav kring utbildningskvalitet till verksamheter och chefer så att de får förutsättningar att göra det här bra. 

De största vinsterna med att göra en övergripande analys ser Maria är att få återkoppling på vad som fungerar bra, var det finns förbättringsutrymme och att få förslag på förbättringar.  

– Granskningen gör att frågorna kommer upp på agendan från ett utifrånperspektiv. Annars är det lätt att man bara gör som man alltid har gjort. En sån här granskning får ju alla i ledande positioner att ägna sig åt de här frågorna, och för ST-läkarna är det av värde att känna att deras utbildning granskas för att vi vill vässa den.

Analysen i Gävleborg genomfördes av utredare Ulrika Uddenfeldt Wort, medicine doktor och överläkare i barn- och ungdomsneurologi samt tidigare chef för område AT/ST och övergripande ST-studierektor vid Skånes universitetssjukhus, samt Hanna Wijk, medicine doktor och psykolog.

En övergripande analys ska svara på om regionen skapar förutsättningar för att ST kan genomföras med hög och jämn kvalitet. Den går till så att ST på enskilda kliniker och hälsocentraler kvalitetsgranskas av SPUR-inspektörer enligt SPUR-modellen, och utredare analyserar den övergripande styrningen och organiseringen av ST. 

Alla rapporter från övergripande analyser finns att läsa på lipus.se

Läs mer om övergripande analyser och hur du beställer en sådan