ADHD & Autism för läkare i allmänmedicin
Kort om kursen ADHD & Autism för läkare i allmänmedicin
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Allmänmedicin, Rehabiliteringsmedicin
Ytterligare information
Kursens främsta målgrupp är specialistläkare inom allmänmedicin/primärvården.
2. Behovsbeskrivning
Kursen har tagits fram för att öka kunskaperna hos specialistläkare i allmänmedicin samt rehabmedicin. Adhd och autism är funktionsnedsättningar som påverkar den kognitiva förmågan och hur man fungerar i vardagen. Allt fler diagnostiseras med adhd och autism, bland annat på grund av ökad kunskap.
Särskild kompetensutveckling behövs också om adhd och autism hos äldre. Cirka 3 procent av de äldre (över 65 år) har troligen adhd eller autism, många utan att ha gått igenom en neuropsykiatrisk utredning.
Franke B, Michelini G, Asherson P, Banaschewski T, Bilbow A, Buitelaar JK, et al. Live fast, die young? A review on the developmental trajectories of ADHD across the lifespan. Eur Neuropsychopharmacol. 2018; 28(10):1059-88.
National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management (NICE Guideline, No. 87.) 2019
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursen har som mål att förmedla aktuell teoretisk och praktisk kunskap om ADHD och autism hos vuxna, ur ett primärvårdsperspektiv.
Resultat för deltagaren
Efter kursen ska deltagaren:
Kunna redogöra aktuella teorier om ADHD respektive autism
Kunna definiera hur ADHD respektive autism diagnostiseras i vuxenpsykiatrin
Beskriva om vanliga psykiatriska differentialdiagnoser respektive samtidiga psykiska sjukdomar
Kunna definiera hur remisser till vuxenpsykiatrin gällande diagnostik och/eller behandling av ADHD eller autism hos vuxna bör formuleras
Kunna bemöta vuxna patienter med ADHD respektive autism i primärvården
Kunna samverka med patientens nätverk när så behövs.
Resultat för patient och samhället
Patienter gynnas av att läkare i primärvården får ökad kunskap om ADHD och autism vilket leder till gott bemötande och adekvata remisser till vuxenpsykiatrin när sådana behövs. De gynnas också av att läkare kan samverka med övriga nätverket.
Anhöriga/närstående gynnas av att patienter får gott bemötande och adekvata insatser, och att läkare samverkar med patientens nätverk.
Samhället gynnas av att diagnostiska och behandlingsmässiga resurser används på ett effektivt sätt.
Hela samhället behöver bli mer inkluderande för att dessa personer ska få bättre förutsättningar och livskvalitet.
Delmål för ST angivna av kursgivare
Kursens främsta målgrupp är specialistläkare inom allmänmedicin/primärvården, därav inga ST-delmål.
4. Program
Schema
Kl: 9-12 Anna Nyhlén, MD. Ph.D.
Överläkare psykiatri Malmö
ADHD hos vuxna
Vad är ADHD?
Hur diagnostiseras ADHD?
Remiss till psykiatrin – när och hur?
Insatser och behandling
Samtidig sjukdom
ADHD i primärvården
Kl: 13-14 Lena Nylander, MD. Ph.D.
Överläkare psykiatri Lund
Autism hos vuxna
Vad är autism?
Hur diagnostiseras autism?
Remiss till psykiatrin – när och hur?
Insatser och behandling
Samtidig sjukdom
Autism i primärvården
Referenser
Groome, D. (2010). Kognitiv Psykologi – Processer och störningar. Studentlitteratur.
Herlofson, J. & Ekselius, L. (red.) (2016). Psykiatri. (2. uppl.) Studentlitteratur.
MINI-D5 TR, Diagnostiska kriterier enligt DSM-5. American Psychiatric Association/Pilgrim
Thernlund G. (red.) (2013). ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv. Studentlitteratur.
Socialstyrelsen (2014). Läkemedelsbehandling av ADHD hos barn och vuxna. Stöd för beslut om behandling.
Wing, L. (1981). Asperger’s Syndrome – a clinical account. Psychological Medicine 1981 11, 01. p. 115-129. Denna artikeln mailas ut automatiskt i samband vid kursstart.
Jämställdhet och likabehandling
Under kursen reflekteras över genus och mångfaldsaspekter. Kursledningen har föreläsare av båda könen.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Föreläsningar. Deltagarna kan välja att delta på plats eller via videolänk ”Zoom”.
Kursmaterial
Tillgång till webbaserad lärplattform. Interaktivt. Åhörarkopior kan laddas ner via plattformen.
Förberedelser
Nej
Kunskapskontroll
Nej
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Nej
Kompetensöverföring
Nej
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus digitala kursutvärdering kommer att användas.
Planering
Nej
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 13 februari 2025
Slutdatum: 13 februari 2025
Sista anmälningsdatum: 20 januari 2025
Kursplats: Helsingborg (Elite Hotel Marina Plaza) eller via videolänk
Kursortens län
Hela Sverige
Antal deltagare
Minst 25
Språk
Svenska
Avgift
5000 kr exklusive moms.
Kringkostnader
Resor, kost och logi betalas av kursdeltagaren.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Genom att anmäla sina uppgifter till info@evidencebased.se eller via länken nedan. Huvudmannens godkännande är nödvändig.
Länk till webbsida för anmälan
https://evidencebased.se/anmalan/Antagningsförfarande och bekräftelse
Genom att anmäla sig direkt via epost eller hemsidan. Antagning bekräftas via epost.
Kontaktperson
Farshid Sheikhvand, info@evidencebased.se
Kursintyg
Kursgivarens egna kursintyg postas efter genomgången utbildning. Intyg om ST-delmål utfärdas ej.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.
Ansvarig för innehåll
Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.
Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.
Kursadministration
Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.
Övriga samarbetspartners
Inga.
Målgruppsrepresentant
Nej.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Evidence Based Sweden AB är ett aktiebolag och utbildningen finansieras enbart genom kursavgifter.
Kringarrangemang
Nej.
Sponsorers närvaro
Nej.
Jävsförhållande
Nej.