Hoppa till innehåll

ADHD & Autism för läkare i allmänmedicin

Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen ADHD & Autism för läkare i allmänmedicin

Kursen ges av: Evidence Based Sweden AB och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: Specialistläkare (fortbildning), ST-läkare
Specialiteter:
Avgift: 5000 kr exklusive moms.
Kringkostnader: Resor, kost och logi betalas av kursdeltagaren.

Studieform: På plats eller distans
Språk: Svenska
Kursnummer: 20240103
Län: Hela Sverige

Kurstillfälle

Kursdatum: 13 februari 2025
Kursplats: Helsingborg (Elite Hotel Marina Plaza) eller via videolänk
Sista anmälningsdatum: 20 januari 2025 (60 dagar kvar)

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)

Specialitet

Allmänmedicin, Rehabiliteringsmedicin

Ytterligare information

Kursens främsta målgrupp är specialistläkare inom allmänmedicin/primärvården.

2. Behovsbeskrivning

Kursen har tagits fram för att öka kunskaperna hos specialistläkare i allmänmedicin samt rehabmedicin. Adhd och autism är funktionsnedsättningar som påverkar den kognitiva förmågan och hur man fungerar i vardagen. Allt fler diagnostiseras med adhd och autism, bland annat på grund av ökad kunskap.

Särskild kompetensutveckling behövs också om adhd och autism hos äldre. Cirka 3 procent av de äldre (över 65 år) har troligen adhd eller autism, många utan att ha gått igenom en neuropsykiatrisk utredning.

Franke B, Michelini G, Asherson P, Banaschewski T, Bilbow A, Buitelaar JK, et al. Live fast, die young? A review on the developmental trajectories of ADHD across the lifespan. Eur Neuropsychopharmacol. 2018; 28(10):1059-88.

National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management (NICE Guideline, No. 87.) 2019

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2022-10-8100.pdf

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Kursen har som mål att förmedla aktuell teoretisk och praktisk kunskap om ADHD och autism hos vuxna, ur ett primärvårdsperspektiv.

Resultat för deltagaren

Efter kursen ska deltagaren:
Kunna redogöra aktuella teorier om ADHD respektive autism
Kunna definiera hur ADHD respektive autism diagnostiseras i vuxenpsykiatrin
Beskriva om vanliga psykiatriska differentialdiagnoser respektive samtidiga psykiska sjukdomar
Kunna definiera hur remisser till vuxenpsykiatrin gällande diagnostik och/eller behandling av ADHD eller autism hos vuxna bör formuleras
Kunna bemöta vuxna patienter med ADHD respektive autism i primärvården
Kunna samverka med patientens nätverk när så behövs.

Resultat för patient och samhället

Patienter gynnas av att läkare i primärvården får ökad kunskap om ADHD och autism vilket leder till gott bemötande och adekvata remisser till vuxenpsykiatrin när sådana behövs. De gynnas också av att läkare kan samverka med övriga nätverket.
Anhöriga/närstående gynnas av att patienter får gott bemötande och adekvata insatser, och att läkare samverkar med patientens nätverk.
Samhället gynnas av att diagnostiska och behandlingsmässiga resurser används på ett effektivt sätt.
Hela samhället behöver bli mer inkluderande för att dessa personer ska få bättre förutsättningar och livskvalitet.

Delmål för ST angivna av kursgivare

Kursens främsta målgrupp är specialistläkare inom allmänmedicin/primärvården, därav inga ST-delmål.

4. Program

Schema

Kl: 9-12 Anna Nyhlén, MD. Ph.D.
Överläkare psykiatri Malmö
ADHD hos vuxna
Vad är ADHD?
Hur diagnostiseras ADHD?
Remiss till psykiatrin – när och hur?
Insatser och behandling
Samtidig sjukdom
ADHD i primärvården

Kl: 13-14 Lena Nylander, MD. Ph.D.
Överläkare psykiatri Lund

Autism hos vuxna
Vad är autism?
Hur diagnostiseras autism?
Remiss till psykiatrin – när och hur?
Insatser och behandling
Samtidig sjukdom
Autism i primärvården

Referenser

Groome, D. (2010). Kognitiv Psykologi – Processer och störningar. Studentlitteratur.

Herlofson, J. & Ekselius, L. (red.) (2016). Psykiatri. (2. uppl.) Studentlitteratur.

MINI-D5 TR, Diagnostiska kriterier enligt DSM-5. American Psychiatric Association/Pilgrim

Thernlund G. (red.) (2013). ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv. Studentlitteratur.

Socialstyrelsen (2014). Läkemedelsbehandling av ADHD hos barn och vuxna. Stöd för beslut om behandling.

Wing, L. (1981). Asperger’s Syndrome – a clinical account. Psychological Medicine 1981 11, 01. p. 115-129. Denna artikeln mailas ut automatiskt i samband vid kursstart.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2022-10-8100.pdf

Jämställdhet och likabehandling

Under kursen reflekteras över genus och mångfaldsaspekter. Kursledningen har föreläsare av båda könen.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Föreläsningar. Deltagarna kan välja att delta på plats eller via videolänk ”Zoom”.

Kursmaterial

Tillgång till webbaserad lärplattform. Interaktivt. Åhörarkopior kan laddas ner via plattformen.

Förberedelser

Nej

Kunskapskontroll

Nej

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Nej

Kompetensöverföring

Nej

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Lipus digitala kursutvärdering kommer att användas.

Planering

Nej

Tidigare Lipus-certifiering

Nej

7. Praktisk information

Kurstillfällen

Startdatum: 13 februari 2025
Slutdatum: 13 februari 2025
Sista anmälningsdatum: 20 januari 2025
Kursplats: Helsingborg (Elite Hotel Marina Plaza) eller via videolänk

Kursortens län

Hela Sverige

Antal deltagare

Minst 25

Språk

Svenska

Avgift

5000 kr exklusive moms.

Kringkostnader

Resor, kost och logi betalas av kursdeltagaren.

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Genom att anmäla sina uppgifter till info@evidencebased.se  eller via länken nedan. Huvudmannens godkännande är nödvändig.

Länk till webbsida för anmälan

https://evidencebased.se/anmalan/

Antagningsförfarande och bekräftelse

Genom att anmäla sig direkt via epost eller hemsidan. Antagning bekräftas via epost.

Kontaktperson

Farshid Sheikhvand, info@evidencebased.se

Kursintyg

Kursgivarens egna kursintyg postas efter genomgången utbildning. Intyg om ST-delmål utfärdas ej.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.

Ansvarig för innehåll

Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.

Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.

Kursadministration

Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.

Övriga samarbetspartners

Inga.

Målgruppsrepresentant

Nej.

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Evidence Based Sweden AB är ett aktiebolag och utbildningen finansieras enbart genom kursavgifter.

Kringarrangemang

Nej.

Sponsorers närvaro

Nej.

Jävsförhållande

Nej.