ADHD, autism och intellektuell funktionsnedsättning (intellectual disability/ID) hos vuxna
Kort om kursen ADHD, autism och intellektuell funktionsnedsättning (intellectual disability/ID) hos vuxna
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
BT-läkare, ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Geriatrik, Psykiatri, Äldrepsykiatri
Andra yrken
Psykolog
Ytterligare information
Läkare i allmänhet och BT och ST-läkare inom psykiatrin i synnerhet behöver i sitt arbete ha en god kunskap om kursämnena.
2. Behovsbeskrivning
Kursen har tagits fram för att öka kunskaperna hos ST läkare och för att tillgodose behovet av fortbildning inom ämnet för specialister. Adhd och autism är funktionsnedsättningar som påverkar den kognitiva förmågan och hur man fungerar i vardagen. Allt fler diagnostiseras med adhd och autism, bland annat på grund av ökad kunskap.
Särskild kompetensutveckling behövs också om adhd och autism hos äldre. Cirka 3 procent av de äldre (över 65 år) har troligen adhd eller autism, många utan att ha gått igenom en neuropsykiatrisk utredning.
Franke B, Michelini G, Asherson P, Banaschewski T, Bilbow A, Buitelaar JK, et al. Live fast, die young? A review on the developmental trajectories of ADHD across the lifespan. Eur Neuropsychopharmacol. 2018; 28(10):1059-88.
National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management (NICE Guideline, No. 87.) 2019
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursen har som mål att förmedla aktuell teoretisk och praktisk kunskap om vissa utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsnedsättningar (ADHD, autism, intellektuell funktionsnedsättning/ID) hos vuxna.
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar motsvarar engelskans neurodevelopmental disorders, NDD. Engelskans neuropsychiatric disorders är däremot ett vidare begrepp, som även kan inkludera till exempel demenssjukdomar. Denna kurs fokuserar enbart på NDD hos vuxna samt äldre.
Resultat för deltagaren
Efter kursen ska deltagaren kunna:
- Aktuella teorier för uppkomsten av ADHD, autism respektive ID
- Redogöra metoder för att utreda och bestämma patientens kognitiva funktion
- Diagnostik av ADHD, autism respektive ID hos vuxna, samt av eventuell samtidig psykisk sjukdom
- Genomföra adekvat diagnostiskt arbete inom psykiatrin när det gäller ADHD, autism respektive ID hos vuxna
- Förklara vad som menas med kognitiv funktion och utvecklingsrelaterad kognitiv funktionsnedsättning, samt redogöra hur intellektuella funktioner mäts
- Diagnostisera och behandla samtidig psykisk sjukdom
- Göra adekvata differentialdiagnostiska avvägningar dels gentemot övriga NDD, dels gentemot psykisk och somatisk samtidig sjukdom
- Bedöma behov av psykiatrisk behandling och/eller habiliterande insatser
- Samverka med patientens nätverk när så behövs.
Resultat för patient och samhället
Patienter gynnas av att få adekvata diagnostiska och behandlande insatser, samt ett gott bemötande De gynnas också av att läkare kan samverka med övriga nätverket.
Anhöriga/närstående gynnas av att patienter får adekvata insatser, och att läkare samverkar med patientens nätverk.
Samhället gynnas av god diagnostik, och av att diagnostiska och behandlingsmässiga resurser används på ett effektivt sätt.
Hela samhället behöver bli mer inkluderande för att dessa personer ska få bättre förutsättningar och livskvalitet.
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOSFS 2015:8 Psykiatri c2, c8, c11, b1, a2 HSLF-FS 2021:8 Psykiatri STc2, STc8, STc11, STb1, STa44. Program
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2024/08/program-adhd-autism.pdf
Referenser
Groome, D. (2010). Kognitiv Psykologi – Processer och störningar. Studentlitteratur.
Herlofson, J. & Ekselius, L. (red.) (2016). Psykiatri. (2. uppl.) Studentlitteratur.
MINI-D5 TR, Diagnostiska kriterier enligt DSM-5. American Psychiatric Association/Pilgrim
Thernlund G. (red.) (2013). ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv. Studentlitteratur.
Socialstyrelsen (2014). Läkemedelsbehandling av ADHD hos barn och vuxna. Stöd för beslut om behandling.
Wing, L. (1981). Asperger’s Syndrome – a clinical account. Psychological Medicine 1981 11, 01. p. 115-129. Denna artikeln mailas ut automatiskt i samband vid kursstart.
Jämställdhet och likabehandling
Under kursen reflekteras över genus och mångfaldsaspekter.
Kursledningen har föreläsare av båda könen.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen hålls i tre heldagar. Under kursmötet hålls föreläsningar samt falldiskussioner enligt schema. Deltagarna kan få välja att delta på plats eller via videolänk ”Zoom”.
Kursmaterial
Tillgång till webbaserad lärplattform. Interaktivt. Åhörarkopior kan laddas ner via plattformen.
Förberedelser
Inlämningsuppgiften kan röra sig om patientfall eller frågeställningar som ska skickas in för granskning före starten via kursportalen Moodle. Dessa fall eller frågor blir underlag till våra falldiskussioner.
Kunskapskontroll
Krav för godkänd kurs är att deltagaren aktivt deltagit under kursdagarna samt inlämnat patientfall.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Möjlighet till lärarkontakt via kursportalen finns.
Kompetensöverföring
Nej
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus digitala kursutvärdering kommer att användas.
Planering
Ljudupptagningen ska bli bättre. Fler falldiskussioner planeras.
Tidigare Lipus-certifiering
20220095, Kursdatum 8-10/3 2023
20220161, Kursdatum 11-13/10 2023
20230071, Kursdatum 20-22/3 2024
20240023, Kursdatum 11-13/9 2024
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 19 mars 2025
Slutdatum: 21 mars 2025
Sista anmälningsdatum: 3 mars 2025
Kursplats: Helsingborg, Elite Hotel Marina Plaza eller via videolänk
Kursortens län
Skåne län
Antal deltagare
Minst 25
Språk
Svenska
Avgift
9 500 kronor (exkl moms) per deltagare.
Kringkostnader
Resor, kost och logi betalas av kursdeltagaren.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Genom att anmäla sina uppgifter till info@evidencebased.se
eller via länken nedan. Rak turordning, först till kvarn. Huvudmannens godkännande.
Länk till webbsida för anmälan
https://evidencebased.se/anmalan/Antagningsförfarande och bekräftelse
Genom att anmäla sig direkt via epost eller hemsidan.
Antagning bekräftas via epost.
Kontaktperson
Farshid Sheikhvand, Tel: 0736 25 86 57, info@evidencebased.se
Kursintyg
Kursintyg (enligt SoS) delas ut efter genomgången och godkänd utbildning.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.
Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.
Ansvarig för innehåll
Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.
Kursadministration
Evidence Based Sweden AB.
Övriga samarbetspartners
Inga.
Målgruppsrepresentant
Nej.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Evidence Based Sweden AB är ett aktiebolag och utbildningen finansieras enbart genom kursavgifter.
Kringarrangemang
Nej.
Sponsorers närvaro
Nej.
Jävsförhållande
Nej