Certifiering i patientnära ultraljud (CPUL-2)
Kort om kursen Certifiering i patientnära ultraljud (CPUL-2)
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
Alla nivåer
Specialitet
Barn- och ungdomsmedicin, Akutsjukvård, Endokrinologi och diabetologi, Allmänmedicin, Geriatrik, Hematologi, Internmedicin, Infektionssjukdomar, Kardiologi, Lungsjukdomar, Medicinsk gastroenterologi och hepatologi, Njurmedicin, Onkologi, Reumatologi
Ytterligare information
Kurskonceptet riktar sig till läkare på alla utbildningsnivåer med grundkunskaper i patientnära ultraljudsanvändning. Kursen bygger på och validerar kunskaper från kursen ”Patientnära Ultraljud och Akut Omhändertagande (CPUL steg 1)”. En likvärdig annan grundutbildning i patientnära ultraljud kan tillgodoräknas efter individuell bedömning och eventuell komplettering. Exponering till akuta frågeställningar och regelbundet arbete med kritiskt sjuka patienter underlättar inlärningen. Kurskonceptet är modulärt och kan anpassas till kollegor inom allmänmedicin eller specialister inom öppenvården. Sammanhängande klinisk tjänstgöring under minst 6 av de kommande 12 månader efter kursens start är nödvändig. Kursen är mindre lämpad för kollegor som jobbar med ett begränsat sjukdomspanorama utan exponering eller särskilt intresse för angränsande medicinska frågeställningar.
2. Behovsbeskrivning
Patientnära eller ”bedside” kan dagens ultraljudsapparater leverera komplementär information till en traditionell klinisk undersökning utan att stå i konkurrens till radiologiska undersökningar.[1] Trots stort intresse för grundutbildningar i patientnära ultraljud råder det fortfarande osäkerhet bland hälsoaktörer kring fortsatt inlärning och implementering efter genomgången grundutbildning.[2]–[5]
Lokala initiativ i Sverige har skapat helhetskoncept som kvalitetssäkrar undersökningar och utbildar självgående användare och framtida handledare.[6] Detta förutsätter dock ett kritiskt antal erfarna användare med intresse och tid för strukturerad handledning[7]. När detta inte finns kan digitala eller hybrida undervisningskoncept vara av stort värde.[8]
Bristen på fortsatt handledning och utbildning kan dessutom vara viktiga skäl till att patientnära ultraljud fortfarande utgör en relativ nischkunskap som få sjukhus och specialiteter i Sverige hittills implementerat som en självklar del i utbildning och klinisk praxis.[9], [10] Användningsområdena är dock inte på något sätt begränsade till kontexter med kritiskt sjuka patienter.[11], [12]
Vi har som mål att säkerställa en kontinuerlig inlärningskurva efter grundutbildning i patientnära ultraljud (i regel 2-3 dagar). På användarsidan är tid och svårigheter att planera in utbildningstid potentiellt hämmande faktorer. Detta tar vi hänsyn till genom att erbjuda en vedertagen och lättanvänd digital plattform som både tillåter simultan och interaktiv handledning.[13] Kursen undviker onödiga resor och är därmed kostnadseffektivt och miljövänligt. Den lämpar sig därmed inte minst för deltagare på mindre orter.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursen konsoliderar och validerar grundläggande kunskap i patientnära ultraljudsundersökningar med syfte att förvärva ett användarcertifikat (CPUL-2) i enlighet med vedertagna nationella och internationella riktlinjer och koncept[14], [15]. Den hålls som ett heldigitalt koncept.
Resultat för deltagaren
Deltagaren ska efter genomgången kurs kunna självständigt utföra och bedöma ultraljudsundersökningar i väl definierade kliniska sammanhang. Detta inkluderar standardmässigt organsystem som behandlas i CPUL-1 eller likvärdig grundutbildning (hjärta, lungor/thorax, fri vätska / eFAST, gallblåsa, njurar och urinblåsa samt DVT). Det finns dock möjlighet att individualisera omfånget beroende på specialitet. Deltagaren handleds gradvis mot en professionell användning av en potent undersökningsmetodik i den individuella kliniska kontexten. Allmän undersökningsteknik finslipas med hjälp av distanshandledning. Deltagaren kommer att lära sig att skilja mellan normalfynd och patologi. Stor vikt läggs på att deltagaren utvecklar en sund självmedvetenhet som balanserar mellan växande diagnostisk erfarenhet och en fortsatt medvetenhet om de egna begränsningarna. Deltagaren bedömer därför alltid de egna fynden i jämförelse med guldstandarden och övar på konstruktiv kommunikation med bilddiagnostiska specialister.
Resultat för patient och samhället
Flertalet studier visar på ökad patientsäkerhet, systemeffektivitet och patientnöjdhet när patientnära ultraljud används som stöd vid undersökningar och procedurer.[12], [16]–[20]
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOSFS 2015:8
Allmänmedicin c3
Kirurgi c2, c3
Anestesi/Intensivvård c2, c3, c4, c9
Internmedicin c1, c2, c6
Akutsjukvård c1, c3, c5
Kardiologi c1, c2, c6, c7
Gastro/Hepatologi c1, c2
Njurmedicin c1, c2, c8
Lungsjukdomar c1, c2, c7, c10
Infektionssjukdomar c1
Reumatologi c11
Delmål anges på kursintyg även för övriga specialiteter
SOSF målbeskrivning 2021
Allmänmedicin STc3
Kirurgi STc2, STc3
Anestesi/Intensivvård STc2, STc3, STc4, STc9
Internmedicin STc1, STc2, STc6
Akutsjukvård STc1, STc3, STc5
Kardiologi STc1, STc2, STc6, STc7
Gastro/Hepatologi STc1, STc2
Njurmedicin STc1, STc2, STc8
Lungsjukdomar STc1, STc2, STc7, STc10
Infektionssjukdomar STc1
Reumatologi STc11
Delmål anges på kursintyg även för övriga specialiteter
4. Program
Schema
Utbildningen sträcker sig över minst sex månader, dock högst tolv månader. Detta för att balansera meningsfull inlärning och flexibilitet i vanlig klinisk rutin. Vid planerade eller oplanerade uppehåll från kandidatens sida utgår inga kostnader. Se bifogad fil för tidslinje. Kursstart sker löpande, kontakta kursgivaren för mer information.
1 Validering av undersökningar (standard): Fortlöpande, omfattning = 135 undersökningar. Se nedan för detaljerad metodbeskrivning. Proportionerna kan förändras något utifrån förväntat kliniskt spektrum och behov (t ex internmedicin vs. kirurgi vs. akutsjukvård).
Antal undersökningar (exempel)
Hjärta 30
Lungor / Thorax 30
Gallblåsa 15
Urinvägar 20
FAST 10
Aorta 15
DVT 15
————————————–
Totalt 135
2 Fallseminarier (90 min ingår, i grupp, max. 6 deltagare): Minst ett per halvår rekommenderas. Tillval av fler är möjligt. Kandidatfall presenteras och diskuteras för att potentiera inlärningseffekten.
3 Live handledning (60 min per kandidat ingår): One-on-one videohandledning främst för att förfina undersökningsteknik, men potentiellt även för att framställa utmanande anatomi och patologi i enstaka fall.
4 Teoretisk utbildning: Vi tillhandahåller eget grundläggande utbildningsmaterial online (förinspelade föreläsningar samt kompendium). Dessutom ingår tillgång till ett omfattande didaktiskt filmbibliotek från Butterfly under avtalstiden. Individuella inlärningsmål definieras med varje deltagare och vi tipsar gärna om målinriktade kostnadsfria resurser (så kallad FOAMed – Free open access medical education).
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2023/08/tidslinje-2.pdf
Referenser
[1] J. L. Díaz-Gómez, P. H. Mayo, and S. J. Koenig, “Point-of-Care Ultrasonography,” N Engl J Med, vol. 385, no. 17, pp. 1593–1602, Oct. 2021, doi: 10.1056/NEJMra1916062.
[2] C. A. Andersen, M. Espersen, J. Brodersen, J. L. Thomsen, M. B. Jensen, and A. S. Davidsen, “Learning strategies of general practitioners striving to achieve point-of-care ultrasound competence: a qualitative study,” Scand J Prim Health Care, vol. 40, no. 1, pp. 67–77, Mar. 2022, doi: 10.1080/02813432.2022.2036483.
[3] J. Wong et al., “Barriers to learning and using point-of-care ultrasound: a survey of practicing internists in six North American institutions,” Ultrasound J, vol. 12, p. 19, Apr. 2020, doi: 10.1186/s13089-020-00167-6.
[4] J. P. Williams et al., “Current use, training, and barriers in point-of-care ultrasound in hospital medicine: A national survey of VA hospitals,” Journal of Hospital Medicine, vol. 17, no. 8, pp. 601–608, 2022, doi: 10.1002/jhm.12911.
[5] T. Yamada et al., “Skills acquisition for novice learners after a point-of-care ultrasound course: does clinical rank matter?,” BMC Medical Education, vol. 18, no. 1, p. 202, Aug. 2018, doi: 10.1186/s12909-018-1310-3.
[6] K. Trysell, “Nu sprids modell för patientnära ultraljud i landet,” Läkartidningen. Accessed: Sep. 07, 2022. [Online]. Available: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2019/05/nu-sprids-modell-for-patientnara-ultraljud-i-landet/
[7] A. Rajamani et al., “Longitudinal Competence Programs for Basic Point-of-Care Ultrasound in Critical Care: A Systematic Review,” CHEST, vol. 158, no. 3, pp. 1079–1089, Sep. 2020, doi: 10.1016/j.chest.2020.03.071.
[8] R. T. Arntfield, “The utility of remote supervision with feedback as a method to deliver high-volume critical care ultrasound training,” Journal of Critical Care, vol. 30, no. 2, p. 441.e1-441.e6, Apr. 2015, doi: 10.1016/j.jcrc.2014.12.006.
[9] “Kompetensportfölj | Svensk Förening för Anestesi och Intensivvård.” Accessed: Nov. 03, 2023. [Online]. Available: https://sfai.se/utbildning/st-utbildning/kompetensportfolj/
[10] “Utbildningsrekommendationer: Core Curriculum maj 2023,” Svensk Förening för Akutsjukvård – SWESEM. Accessed: Nov. 03, 2023. [Online]. Available: https://slf.se/swesem/dokument/utbildningsrekommendationer/
[11] A. M. Johri et al., “The Evolution of Cardiovascular Ultrasound: A Review of Cardiac Point-of-Care Ultrasound (POCUS) Across Specialties,” The American Journal of Medicine, vol. 136, no. 7, pp. 621–628, Jul. 2023, doi: 10.1016/j.amjmed.2023.02.020.
[12] “ESR statement on portable ultrasound devices,” Insights Imaging, vol. 10, p. 89, Sep. 2019, doi: 10.1186/s13244-019-0775-x.
[13] “Butterfly Network | Point-of-care ultrasound solutions.” Accessed: Nov. 03, 2023. [Online]. Available: https://www.butterflynetwork.com/int/en-se/
[14] A. N. Neskovic et al., “Focus cardiac ultrasound core curriculum and core syllabus of the European Association of Cardiovascular Imaging,” European Heart Journal – Cardiovascular Imaging, vol. 19, no. 5, pp. 475–481, May 2018, doi: 10.1093/ehjci/jey006.
[15] N. J. Soni et al., “Development of a multisystem point of care ultrasound skills assessment checklist,” The Ultrasound Journal, vol. 14, no. 1, p. 17, May 2022, doi: 10.1186/s13089-022-00268-4.
[16] C. A. Andersen, J. Brodersen, T. R. Rudbæk, and M. B. Jensen, “Patients’ experiences of the use of point-of-care ultrasound in general practice – a cross-sectional study,” BMC Family Practice, vol. 22, no. 1, p. 116, Jun. 2021, doi: 10.1186/s12875-021-01459-z.
[17] C. Moore, “Ultrasound-Guided Procedures in Emergency Medicine,” Ultrasound Clinics, vol. 6, no. 2, pp. 277–289, Apr. 2011, doi: 10.1016/j.cult.2011.03.005.
[18] B. Lentz, T. Fong, R. Rhyne, and N. Risko, “A systematic review of the cost-effectiveness of ultrasound in emergency care settings,” The Ultrasound Journal, vol. 13, no. 1, p. 16, Mar. 2021, doi: 10.1186/s13089-021-00216-8.
[19] Z. D. Howard et al., “Bedside Ultrasound Maximizes Patient Satisfaction,” Journal of Emergency Medicine, vol. 46, no. 1, pp. 46–53, Jan. 2014, doi: 10.1016/j.jemermed.2013.05.044.
[20] A. Lindelius, S. Törngren, L. Nilsson, H. Pettersson, and J. Adami, “Randomized clinical trial of bedside ultrasound among patients with abdominal pain in the emergency department: impact on patient satisfaction and health care consumption,” Scandinavian Journal of Trauma, Resuscitation and Emergency Medicine, vol. 17, no. 1, p. 60, Nov. 2009, doi: 10.1186/1757-7241-17-60.
Jämställdhet och likabehandling
I undervisningen tar vi hänsyn till anatomiska skillnader mellan kvinnor och män samt särskilda aspekter i undersökningstekniken. Vi eftersträvar en jämn fördelning mellan kvinnliga och manliga markörer och en blandad gruppindelning.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kurskonceptet bygger på ett molnbaserad utbildningsgränssnitt från Butterfly(TM). Butterfly är en tillverkare av handhållna ultraljudsprober som utmärker sig genom enkel användning och stor kompatibilitet med vanliga mobiltelefoner och surfplattor (iOS och Android). I kliniskt bruk lagras bilder i en GDPR-konform molntjänst. Kursdeltagaren kommer att ha tillgång till Butterfly Education gränssnittet som fungerar likadant som kliniska gränssnittet, men den tillåter interaktiv granskning och feedback från handledaren.
Valideringsprocessen ser ut som följande:
Bildakvisition:
B1: Deltagaren väljer ut ett lämpligt patientfall med klinisk indikation för ultraljudsundersökning.
B2: Undersökningen genomförs enligt fördefinierade protokoll. Den kan omfatta ett eller flera organsystem.
B3: Bilderna lagras anonymiserat i molntjänsten. Deltagaren skriver ett strukturerat utlåtande som mestadels består av lättanvända svarsalternativ och endast lite fritext. Tidsåtgång 5-10 minuter.
Granskning:
G1: Granskaren tar emot undersökningen och utför en egen granskning.
G2: Undersökningen bedöms efter systematiska kriterier inom max. 14 dagar.
Interaktion:
I1: Om undersökningen ej godkänns ber granskaren om komplettering eller korrigering. Om det inte är möjligt behöver en ny undersökning genomföras för att uppnå certifieringsmålet.
I2: I denna fas kan även godkända undersökningar diskuteras direkt i granskningsgränssnittet.
(Processbild?)
Fallseminarier
Deltagarna förbereder och presenterar egna fall, förslagsvis i PowerPoint eller liknande. Det kommer att vara fokus på viktiga inlärningspunkter. Plattform: Microsoft Teams. Duration 90 min. per omgång.
Live handledning
Live handledning kommer att ske via Butterfly:s gränssnitt ”TeleGuidance”. Gränssnittet fungerar ungefär som Skype eller Facetime. Användningen förutsätter naturligtvis patientens samtycke, alternativt kan deltagare träna på varandra. Undersökarens kamera på telefon eller surfplatta filmar ultraljudsproben medan undersökningen genomförs. Gränssnittet använder AI för att spåra probens rörelser, vilket möjliggör för handledaren att ge tredimensionella instruktioner med virtuella pilar. Detta underlättar för deltagaren att korrigerar ev suboptimala rörelser. Dessutom sker naturligtvis handledning via samtal. Handledaren ser hela tiden samma ultraljudsbild som deltagaren. Metoden förutsätter en stabil WiFi uppkoppling.
Kursgivaren ansvarar för att adekvat samtycke inhämtas för att bilderna används i undervisningssyfte till kursen. Samt att hantering och lagring av anonymiserade data, och tillhörande kodnyckel, sker i enligt med gällande regelverk och lagstiftning.
Kursmaterial
Det viktigaste redskap är ultraljudsproben. Butterfly IQ+ prober hyrs ut till deltagande klinik under kurstiden till förmånligt pris. I nuläget är det inte möjligt att använda samma utbildningsgränssnitt med andra ultraljudsapparater. Vi tillhandahåller en alternativ lösning med ekvivalent innehåll om kunden gärna vill använda redan befintliga eller upphandlade apparater. TeleGuidance är dock endast möjligt med Butterfly prober.
Deltagarna har dessutom tillgång till omfattande utbildningsfilmer från Butterfly via Education plattformen.
Innehållet är på engelska vilket vi anser vara lämpligt då väsentligen all litteratur samt digitalt utbildningsmaterial för patientnära ultraljud är på engelska.
Förberedelser
- CPUL-1 eller annan ekvivalent grundutbildning i patientnära ultraljud på 2-3 dagar är obligatoriskt krav.
- Förslag på fördjupande litteratur kommer att skickas ut.
- Vi tillhandahåller ett instruktionsdokument med standardiserade undersökningsprotokoll som kandidaterna kommer att ha tillgång till i förväg.
- C:a 4 veckor innan kursstart kommer vi att anordna ett digitalt kick-off möte för genomgång av förväntningar och frågor.
Kunskapskontroll
Kontinuerlig validering med varje undersökning som lämnas in digitalt. Dessa dokumenteras i en digital loggbok. Dessutom en obligatorisk fallpresentation på 10 min under ett fallseminarium.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Vi avser att ha fortsatt digital dialog med deltagarna efter avslutad kurs för att skapa en dynamisk, självförstärkande digital utbildningsmiljö. Detta kommer att ske i form av ett kostnadsfritt forum och är frivilligt. Handledarna försöker i möjligaste mån att vara fortsatt tillgängliga för frågor av allmän och teknisk karaktär, dock ej avseende specifika kliniska fall.
Kompetensöverföring
Kurskonceptet bygger på strukturerad bildakvisition, granskning och dokumentation. Detta är hörnstenarna i en framgångsrik implementering av patientnära ultraljud i klinisk vardag. Vi uppmuntrar till att inleda implementeringsprocessen i dialog med bilddiagnostiska specialiteter och IT i samband med kursen. Vi erbjuder stöd vid implementering som en separat tjänst.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Återkopplingen sker sammanställt till kursdeltagarna samt direkt till föreläsare.
Lipus digitala kursutvärdering används.
Planering
Nej
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kursortens län
Hela Sverige
Antal deltagare
Obegränsat
Språk
Svenska
Avgift
10.000- 20.000 SEK exklusive moms per månad. Utbildningsinsatsen pågår 6 månader.
I priset ingår utlåning av portabel ultraljudsmaskin samt all övrig utrustning och material. Lunch/fika ingår ej med anledning att utbildningen är på distans.
Kringkostnader
Inga kringkostnader beräknas tillkomma.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
För beställning av utbildningsinsatsen besök vår hemsida: https://colligoacademy.se/kurser-cg/certifiering-patientara-ultraljud-steg-2/
Anmälan av deltagare sker av godkänd handledare eller lokal verksamhetschef till CPUL@colligoacademy.se
Länk till webbsida för anmälan
https://colligoacademy.se/kurser-cg/certifiering-patientara-ultraljud-steg-2/Antagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn. Antagningen till kursen bekräftas inom 24h efter anmälan via mail.
Löpande antagning.
Kontaktperson
Medicinskt ansvarig
Johannes Eimer, Sveavägen 155, 113 46 Stockholm, 070 744 31 27, johannes.eimer@colligo.se
Kundansvarig
Sebastian Straaten, Sveavägen 155, 113 45 Stockholm, 08-408 814 13, sebastian.straaten@colligo.se
Kursintyg
Intyg enligt Socialstyrelsens föreskrifter utfärdas. Intyg om kursdeltagande ges till alla deltagare.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Johannes Eimer, Specialist i internmedicin och infektionssjukdomar samt medicinskt ansvarig på Colligo Academy
Ansvarig för innehåll
Johannes Eimer, Specialist i internmedicin och infektionssjukdomar samt medicinskt ansvarig på Colligo Academy
Pontus Isaksson, VD på Colligo Academy
Sebastian Straaten, Kundansvarig på Colligo Academy
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Johannes Eimer, Specialist i internmedicin och infektionssjukdomar samt medicinskt ansvarig på Colligo Academy.
Kursadministration
Johannes Eimer, Specialist i internmedicin och infektionssjukdomar samt medicinskt ansvarig på Colligo Academy
Pontus Isaksson, VD på Colligo Academy
Sebastian Straaten, Kundansvarig på Colligo Academy
Övriga samarbetspartners
Inga samarbetspartners
Målgruppsrepresentant
Henrik Lambert
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Utbildningen finansieras via deltagaravgifter. Deltagaravgiften finansierar det stora antalet instruktörer som är nödvändigt. Ingen sponsring förekommer.
Kringarrangemang
Medicintekniskt företag tillhandahåller vid behov ultraljudsapparater avsedda för patientnära och akut ultraljud under kursen.
Sponsorers närvaro
Se ovan. Aktiv marknadsföring tillåts ej av Colligo Academy.
Jävsförhållande
Finns ej.