Digital hälsa och innovation

Kort om kursen Digital hälsa och innovation
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
Alla nivåer
Specialitet
Alla specialiteter
Ytterligare information
Kursen lämpar sig för ST-läkare och även AT-läkare i slutet av sin tjänstgöring eller specialister som vill vara bättre rustade för den digitala omställningen i den kliniska vården.
2. Behovsbeskrivning
Vårdens digitalisering innebär en transformation med stora förändringar i organisation, kunskap och informationsinhämtning. Nya krav ställs på läkarens kompetens och förmåga till innovation. Med kursen vill vi ge kolleger i alla specialiteter grundläggande kompetens i digital hälsa och medicinsk innovation för att bidra till läkarprofessionens fortsatta ledarroll i digitaliseringens medicinska och samhällsnyttiga utrullning.
I vårdens digitaliseringsuppdrag är utveckling av digitala tjänster och arbetssätt prioriterade för värdeskapande, rationell resursanvändning och frigörande av medarbetare till fysiska arbetsuppgifter där deras kompetens är unik och gör störst nytta. För att framgångsrikt kunna vara professionellt aktiv med initiativ och utvecklingskraft i en ny läkarroll behövs kompetens inom digital hälsa, innovationskraft och förmåga till förändring.
· Medborgarna har förväntningar på innovation och digitalisering av kliniska arbetssätt som bättre harmoniserar med övrig samhällsservice. De har också ökande förväntningar på egenbestämmande och delaktighet i sin vård.
· Befolkningspyramiden med en ökande andel av befolkningen i hög ålder, ofta med kronisk sjukdom, gör att proportionellt allt färre yrkesaktiva måste vårda allt fler äldre. Antalet händer i vården räcker helt enkelt inte utan vi måste arbeta på andra sätt. Det är viktigt att den lösning som erbjuds genom digitalisering införs ansvarsfullt och med hänsyn till etik, vilket kräver en kunnig och välinformerad yrkeskår.
· Många arbetsuppgifter, av repetitiv och kontrollerande funktion, men också avancerade uppgifter som diagnostik från sjukhistoria, textanalys och sammanställning av data, kan idag hanteras med artificiell intelligens och innovativa digitala lösningar. Vi behöver överlåta arbetsuppgifter till digitala lösningar för att använda de mänskliga resurserna till roller där vi verkligen behöver människor.
Referenser:
https://www.regeringen.se/overenskommelser-och-avtal/2016/03/overenskommelse-om-vision-e-halsa-2025/
https://skr.se/skr/halsasjukvard/utvecklingavverksamhet/ehalsa.1067.html
EU-direktiv: https://health.ec.europa.eu/ehealth-digital-health-and-care/european-health-data-space_en
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursen är designad för att ge deltagarna en bred förståelse för nyckelbegreppen inom digital hälsa, innovation och hur digital hälsoinformation är organiserad. Utbildningen ska ge verktyg för att kunna verka effektivt inom digital hälsa och driva innovation i sin yrkesroll, att kunna använda och vidareutveckla den digitala vården med medicinskt fokus.
Resultat för deltagaren
Efter genomgången kurs förväntas deltagaren kunna:
Redogöra för huvudkomponenterna i sjukvårdens informationssystem; elektronisk journal och metadata. Beskriva principerna för journalinformation och kopplade medicinska standarder för information, journalsökning, kliniska beslutsstöd och forskning.
Sammanfatta grundläggande principer för artificiell intelligens, maskininlärning och dess potential. Redogöra översiktligt för generativ AI och andra AI tekniker under utveckling. Beskriva och exemplifiera automatiserade processer som testats eller implementerats i sjukvården. Reflektera över möjligheter, utmaningar och risker.
Redogöra för principerna för verksamhetsdriven innovation. Beskriva stegen i innovationsprocessen och de organisatoriska och regulatoriska lagrum, tex MDR, som behöver beaktas. Känna till vilka stödfunktioner som finns tillgängliga för att driva innovation på sin arbetsplats.
Tillämpa patientengagemang för att förbättra medicinska resultat. Ha översiktlig kännedom om vilka basala sensorer och metoder som finns för distansteknologi. Behärska principer för användning av telemedicin för monitorering och kommunikation med patient och närstående (digitala vårdbesök, chatt och flerpartskommunikation). Redogöra för strategier för stärkande av patientens egenförmåga och trygghet inom telemedicin.
Redogöra för syfte med och utformning av kvalitetsregister/kvalitetsuppföljningar och beslutsstöd. Beskriva principer för användning av databaser för informationsuthämtning och grundläggande metoder för dataanalys med vetenskaplig tolkning.
Översiktlig beskrivning av juridik, cybersäkerhet och etiska överväganden inom digital hälsa, innovation och information.
Baserat på kunskapen ta ansvar för kontinuerligt lärande, utvecklingsarbete och samverkan i vården.
Resultat för patient och samhället
Med en engagerad läkarkår som är kunnig inom digital hälsa och innovation kommer patienter och samhälle att gynnas genom ett medicinskt ändamålsenligt digitalt vårdutbud, mer lättillgänglig kontakt med sjukvården, större andel egenvård och autonomi. Fysiska besök i vården kommer att kanaliseras till de patienter som verkligen behöver sådana, i ett föränderligt sjukvårdslandskap medan patienter som kan erhålla vård på distans kommer att få sådan möjlighet.
Samhället gynnas genom smidigare och mer välutvecklade digitala lösningar som minskar resande, fysiska kontakter och erbjuder digitala lösningar när så är tillfredsställande.
Både samhälle och patienter gynnas när läkarna har kompetens och kunskap att medicinskt leda den fortsatta utvecklingen av vårdens digitalisering och innovation, hur resultatmått och forskning levereras och prioriteras medicinskt och ekonomiskt samt integrering av olika sjukvårdssystem.
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOSFS 2015:8
Delmål a1, a5, a6, b1
HSLF-FS 2021:8
Delmål STa1, STa5, STb1
4. Program
Schema
Kurs hålls dag 1 i Oterdahlska huset Spannmålsgatan 9 Göteborg och dag 2 samt 3 på Flöjelbergsgatan 2A Mölndal.
Kursen består av block uppdelade i föreläsningar och gruppdiskussion/grupparbete/förberedelse.
- Introduktion: Varför digital hälsa? Motivation och förhållningssätt.
- Grundläggande medicinsk informatik, databaser och journalsystem
- Innovation, kliniska lösningar med läkarrollen i förändring
- Innovationsprocessen, principer och stödsystem
- Kvalitetsregister och andra stödsystem för sjukvårdsuppföljning
- Electronic health records, dataorganisation, kvalitet och forskningsmöjligheter
- Introduktion till maskininlärning, AI och prediktion
- Praktiska tillämpningar och beslutsstöd i klinisk innovation
- Digital hälsa, IoT, möjligheter och exempel, studiebesök på sensLab
- Generativ AI, alternativ i sjukvården och framtida utveckling
- RPA, sjukvårdsrobotar
- Telemedicin och distansmonitorering
- Etik, lagutrymme och informationssäkerhet
- Kunskapstest
Mycket tid läggs på reflektion och samtal mellan deltagarna över tankar som väcks. Grupparbeten i mindre team med presentationer och diskussion i hela gruppen berörande de större områdena, tex följande: Från scenarier där telemedicin kan användas (t.ex. kroniska sjukdomar, akuta fall, eller rehabilitering) diskuteras hur information kommuniceras och säkras, hur patientens självbestämmande stärks och läkarrollen påverkas. Vilka innovationsidéer kan du själv tänka dig behövas i din verksamhet, hur kan du göra för att driva en sådan idé: Från utkast till test av prototyp. För distansteknologi: Vilken typ av information behöver fysisk närvaro, hur säkras patientens trygghet, förståelse och egenbestämmande? Med utgångspunkt från kliniska fall testas AI-baserade verktyg för diagnostik och behandlingsförslag. Jämför med traditionella metoder och diskutera fördelarna, nackdelar och risker. Överväg balansen mellan integritet och innovation inom digital hälsa. Utgå från specifika kliniska utmaningar för att utveckla digitala lösningar. Se bifogad fil nedan för detaljschema.
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2025/02/sk-kurs-forelasare-och-schema-okt-2025.pdf
Referenser
Digitalisering − mer än teknik | Vinnova
En nationell strategi för life science
Vi ställer om vården – Vårdskiftet (vgregion.se)
Policy – Digitaliseringspolicy för VGR
Jämställdhet och likabehandling
Inom digital hälsa och utformning av innovativa sjukvårdslösningar är tillgänglighet och användarperspektiv centralt, och ett stort ansvar för att inkludera brukarens behov ingår i uppdraget. Samtidigt ger digitala metoder stora möjligheter att just likabehandling och jämställdhet i tillgängliggörande av vård. För att stärka medvetande och hänsyn till jämlik och rättvis vård inkluderas dessa aspekter i kursinnehållet; tex genom inslag om patientmedverkan och patientnöjdhet, samt användning av metoden med användardesign, UX-design, vid digital utveckling och innovation.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen består av föreläsningsblock med kombinationer av respektive specialister; informatiker, innovatörer, systemvetare i par med kliniker med stor erfarenhet och intresse av digital hälsa. Under varje block ingår tid till gruppdiskussioner, frågeuppgifter, grupparbete, nätverkande och erfarenhetsutbyte.
Kursen kan användas som del i förbättringsarbetet under ST.
Kursmaterial
Åhörarkopior, kompendier och övrigt informationsmaterial (eventuella nationella riktlinjer, strategidokument) kommer att tillgängliggöras digitalt.
Förberedelser
- AI Act | Shaping Europe’s digital future
- AI förordningen svensk text
- IVAs rapport om digitalisering 2022
- Onlinekurs från University of Helsinki: A free online introduction to artificial intelligence for non-experts (elementsofai.com)
- För dig som vill använda kursen som en del i ditt förbättringsprojekt under ST: Skicka då in din förbättringsidé/innovationsförslag (ca 1 A4 sida) senast 1 okt för behandling i seminarieform med övriga kollegor/föreläsare för att ge verktyg och lösningsförslag.
Kunskapskontroll
Ja, redovisning för specifik kunskapsdel med efterföljande diskussion kommer att utföras sista kursdagen.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Nej
Kompetensöverföring
De material och referenser som ges under själva kursen kan användas för spridning vid hemmakliniken och i andra tillämpliga sammanhang.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Utvärderingen sker i första hand på plats innan kursavslutning inför att deltagarna får kursintyg, med ett webbaserat formulär. Resultatet kommer att användas av kursledningen för vidareutveckling och fortsatt utformning av kursen.
Planering
Ja Innehåll och metod har anpassats med utgångspunkt från utvärdering 2023 och 2024. Vi har valt att öka föreläsningar om AI denna gång 2025.
Tidigare Lipus-certifiering
Digital hälsa och innovation 16-18 oktober 2024. Lipus-nummer 20240026.
Digital hälsa och medicinsk informatik 15-17 november 2023. Lipus-nummer 20230037.
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 15 oktober 2025
Slutdatum: 17 oktober 2025
Sista anmälningsdatum: 15 september 2025
Kursplats: Oterdahlska huset Spannmålsgatan 9 Göteborg dag 1 och dag 2 och 3 Flöjelbergsgatan 2A Mölndal
Kursortens län
Västra Götalands län
Antal deltagare
30
Språk
Svenska
Avgift
Kostnadsfritt. Tillgång till digitalt kursmaterial ingår.
Kringkostnader
Deltagarna bekostar resor och boende och luncher under kursdagarna. En gemensam kursmiddag till självkostnadspris kommer att arrangeras vid intresse.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan sker via länk på hemsidan. Vid anmälan får du bekräftelse på antagning. Om kursen är full får du meddelande om att du hamnat på reservplats.
Verksamhetschefs/huvudmans godkännande krävs för deltagande.
Egen laptop är av stort värde för kursdeltagande, för att ta del av föreläsningsanteckningar och kursmaterial.
Länk till webbsida för anmälan
https://www.sahlgrenska.se/om-sjukhuset/organisation/centrumbildningar/centrum-for-digital-halsa/kurs-i-digital-halsa-och-innovation/Antagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn tillämpas och antagning bekräftas vid anmälan eller senast 15 september 2025 med e-post. Vid fulltecknad kurs meddelas placering på reservlista.
Kontaktperson
Kursledare Helen Sjöland helen.sjoland@vgregion.se
Kursassistent Maj Jonnestedt 070 – 085 28 10, maj.jonnestedt@vgregion.se
Kursintyg
Socialstyrelsens intyg för meritvärdering vid ST tillhandahålls. AT-läkare och specialistläkare får intyg om genomförd kurs.100% deltagande krävs för intyg.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Boel Mörck, Överläkare i reumatologi, Digitaliseringsdirektör, Digitalisering Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Kursgivarna har tidigare erfarenhet av kompetenshöjande utbildning inom digitalisering med stöd från Europeiska Socialfonden (ESF) och har tidigare givit ett antal SK-kurser.
Ansvarig för innehåll
Helen Sjöland, Kursledare, Docent, Universitetssjukhusöverläkare och Forskningssamordnare
Peter Lundgren, Kursledare, Docent, Överläkare,
samtliga vid Centrum för Digital Hälsa (CDH), Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Helen Sjöland, Docent, Universitetssjukhusöverläkare och Forskningssamordnare, Centrum för Digital Hälsa (CDH).
Kardiolog som under senare år fokuserat på arbete inom sjukvårdens digitalisering, automatisering, innovation och transformation med patient- och samhällsnytta som ledord i teknisk utveckling.
Kursadministration
Maj Jonnestedt, Kurssekreterare chefssekreterare, Digitalisering
Helen Sjöland, Docent, Universitetssjukhusöverläkare och Forskningssamordnare, Centrum för Digital Hälsa (CDH)
Peter Lundgren, Kursledare, Docent, Överläkare, Centrum för Digital Hälsa (CDH)
Övriga samarbetspartners
Nej
Målgruppsrepresentant
ST-studierektor för Sahlgrenska Universitetssjukhuset har konsulterats angående innehåll och delmål.
Utvärderingar från tidigare kurstillfälle har använts för vidareutveckling av kursinnehållet.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen finansieras av Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Område Digitalisering.
Kringarrangemang
Inga kringarrangemang
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer
Jävsförhållande
Inga jävsförhållanden.