Digitaliseringens möjligheter 2025

Kort om kursen Digitaliseringens möjligheter 2025
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare
Specialitet
Alla specialiteter
Ytterligare information
Primär målgrupp är ST-läkare men kursen kan även vara relevant för läkare på andra platser i karriären. Inga särskilda förkunskaper krävs.
2. Behovsbeskrivning
Hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar gällande försörjning av kompetens och andra resurser. Digitaliseringen kan under rätt förutsättningar erbjuda lösningar för att kunna fortsätta erbjuda tillgänglig, effektiv och jämlik vård till befolkningen.
https://skr.se/skr/halsasjukvard/utvecklingavverksamhet/ehalsa/dethargorskrinomehalsa/digitalavardtjanster.28304.html
Det behövs en ökad digital kompetens på alla nivåer i offentlig sektor.
Läkarna utgör en central funktion i hälso- och sjukvården och det är viktigt att läkargruppen medverkar aktivt i att använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter i syfte att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd.
Vision eHälsa 2025, Regeringen och SKR (S2016/01874/FS) Artikelnr: S2016.004
I målbeskrivningen för läkarnas specialiseringstjänstgöring från 2021, Mål STa1 – Hälso- och sjukvårdens förutsättningar, anges två kompetenskrav varav det ena anger att läkaren ska uppvisa kunskap om hur förändringar av medicinska, tekniska eller organisatoriska förutsättningar kan få betydelse för var, när och hur hälso- och sjukvård kan bedrivas.
Därför vill vi se en kurs för ST-läkare som belyser möjligheter och risker med digitalisering samt ger kunskap om hur teknisk utveckling kan ändra förutsättningar för hur hälso- och sjukvård kan bedrivas.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursen ska ge en introduktion till hur digitaliseringen kan få betydelse för var, när och hur hälso- och sjukvård kan bedrivas.
Resultat för deltagaren
Efter kursen ska deltagaren kunna:
- ge exempel på digitala arbetssätt som skulle kunna användas i den egna verksamheten och hur dessa skulle kunna implementeras.
- beskriva metoder och verktyg för att driva innovationsarbete i sin dagliga verksamhet.
- ge exempel på metoder för beforskning av arbetssätt med digitala verktyg.
Resultat för patient och samhället
En läkare som har förståelse för digitaliseringens möjligheter och risker är bättre rustad att driva hälso- och sjukvårdens utveckling i en riktning som ger tillgänglighet och kvalitet i vården ur patientens perspektiv parallellt med bättre hushållande med resurser.
Delmål för ST angivna av kursgivare
HSLF-FS2021:8 STa1 – uppvisa kunskap om hur förändringar av medicinska, tekniska eller organisatoriska förutsättningar kan få betydelse för var, när och hur hälso- och sjukvård kan bedrivas
4. Program
Schema
Kursens upplägg:
Kursen genomförs på Vitalis-mässan i Göteborg av eHälsoläkarföreningen som är en intresseförening inom Svenska läkarförbundet. I år kommer vi att ha två fokusområden:
1. Evidenskrav vid arbetssätt med digitala verktyg
2. Praktiska lösningar för innovation
Deltagarna får inför kursen tillgång till den digitala utbildningen Introduktion till innovation och de genomför ett grupparbete under kursen som redovisas i samband med det avslutande seminariet.
Schema:
Tisdag 20/5
8.30-9.00 Introduktion – Kristina Tägil, Isabelle Cehlin
9.00-12.00 Evidenskrav för arbetssätt med digitala verktyg – Felicia Gabrielsson-Järhult, Virginia Zazo, Manuel Gonzalez. Föreläsning samt diskussion utifrån forskning rörande 1177 Direkt för belysa frågan om vi kan/bör ställa samma krav på evidens för nya arbetssätt som vi gör för nya behandlingsmetoder. Exempel från verksamheten i Region Västerbotten.
12.00-13.00 Lunch
13.00-15.00 Praktiska lösningar för innovation – Sara Hansson och Helena Andreasson
Deltagarna får lära sig praktiska innovationsverktyg från Innovationsplattformen på SU samt en uppgift att intervjua deltagare på mässan utifrån innovationsperspektivet.
15.30-17.00 Rundvandring mässgolvet – Johnie Berntsson
Onsdag 21/5
8.30-12.00 Av kliniker för kliniker – Christian Colldén
Kursdeltagarna deltar i eHälsoläkarföreningens spår ”Av kliniker för kliniker” som fokuserar på hur vårdens digitalisering kan drivas från sjukvårdsgolvet av kliniker av olika professioner. Under förmiddagen får man ta del av åtta olika presentationer av praktiska kliniska implementeringar av digitala arbetssätt. Förmiddagen avslutas med en paneldiskussion. Panelen består av vårdmedarbetare, chefer och beslutsfattare och man diskuterar hur ny teknik kan avlasta kliniker i vardagen, vad krävs för att vårdens medarbetare ska lita på ny teknik och hur ny teknik påverkar samarbetet mellan olika vårdprofessioner och med patienterna.
Länk: https://invitepeople.com/public/events/bd0a6002b4/seminars?q_menu=&filter_seminar_location_id=&seminar_category=&seminar_filter_categories%5B%5D=14143&q=#filter_form
12-13.00 Lunch
13.00-16.00 Uppföljning av innovationsuppgift och sammanfattande diskussion i seminarium – Sara Hansson och Helena Andreasson, Kristina Tägil, Isabelle Cehlin, Manuel Gonzalez.
16.00-16.30 Avslutning/utvärdering – Kristina Tägil, Isabelle Cehlin, Manuel Gonzalez.
Föreläsare:
Sara Hansson, Innovationsledare Innovationsplattformen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Helena Andreasson, Innovationsledare Innovationsplattformen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Felicia Gabrielsson-Järhult, Avdelningen för Kvalitetsförbättring och ledarskap, The Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare
Virginia Zazo, dermatolog Region Västerbotten.
Manuel González-García Innovationscentrum, Region Västerbotten. Anknuten forskare Epidemiologi och Global Hälsa. Umeå Universitet (UmU)
Johnie Berntsson, Projektledare programområde Implementering Program Millennium, Västra Götalandsregionen
Christian Colldén, Utvecklingschef Närhälsan Västra Götalandsregionen
Referenser
- För ett hållbart digitaliserat Sverige – en digitaliseringsstrategi. Näringsdepartimentet diarienummer: N2017/03643/D
- Vision eHälsa 2025, Regeringen och SKR (S2016/01874/FS) Artikelnr: S2016.004
- The Learning Health System Series Continuous improvement and innovation in health and health care, ISBNs: Paperback: 978-0-309-10300-8, Ebook: 978-0-309-
13393-7 - Hacking Healthcare, Tom Lawry, 2022, Taylor & Francis Ltd 97891032260150
- Patient Safety and Artificial Intelligence in Clinical Care JAMA Health Forum 23 februari, 2024
- A Review of the Role of Artificial Intelligence in Healthcare, Journal of personalized Medicine, 2023,13, 951
Jämställdhet och likabehandling
En av drivkrafterna för utveckling av digitala lösningar som vi belyser i kursen är att de möjliggör en mer jämlik och rättvis tillgång till vård oavsett var man befinner sig geografiskt. Vi belyser även vikten av att ha med patientens perspektiv i framtagande av nya lösningar för hög tillgänglighet relaterat till faktorer som funktionsvariationer och ålder samt etnicitet och språkbarriärer.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Föreläsning: Forskning om 1177 direkt samt grundläggande begrepp om innovation, innovationsledning och beskrivning av metod för att arbeta med behovsdriven innovation. Kort om regulatoriska aspekter.
Grupparbete: deltagarna ska fokusera på vilka behov som finns inom sjukvården utifrån både det kliniska perspektivet (vårdpersonal) men också ur ett företags perspektiv genom att få i uppdrag att dels intervjua vårdpersonal men också företag ute på mässan.
Enskilt arbete: besök på programpunkterna ”Av kliniker, för kliniker” som eHLF arrangerar, där man diskuterar risker och möjligheter med digitala arbetssätt samt hur dessa kan implementeras.
Seminarium: Kursen avslutas med redovisning av resultat av grupparbete och diskussion.
Kursmaterial
Inget kursmaterial.
Förberedelser
Digital utbildning: Introduktion till innovation (Lärportalen VGR)
Kunskapskontroll
Under avslutande innovationspass onsdag eftermiddag kommer samtliga deltagare få redogöra för sina reflektionspunkter och delta i uppföljande diskussion.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Vi erbjuder en digital träff efter sommaren med möjlighet att reflektera och diskutera med övriga kursdeltagare och kursledare.
Kompetensöverföring
Nej
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus utvärdering skickas ut till deltagarna inom 7 dagar efter kurstillfället och inom fyra veckor efter kursen skickar vi en sammanställning till Lipus med våra reflektioner.
I samband med den avslutande diskussionen under den andra kursdagen frågar vi deltagarna vad de uppskattat mest med dagarna och hur vi kan göra det bättre. Utifrån den input vi får samt vad som är aktuellt i omvärlden uppdaterar vi innehållet i kursen varje år.
Resultat från Lipus skriftliga utvärdering samt vår egen dialog i samband med kursens avslut delas med de som varit engagerade i att genomföra kursen samt ligger till grund för uppstartsdiskussion när vi planerar nästkommande tillfälle.
Planering
Återkoppling som vi fått från de tidigare kurstillfällena har resulterat i att vi har utökat antalet kursdagar från en till två, för att ge utrymme för mer reflektion och gemensam diskussion. Vi har även anpassat innehållet för att hålla en nivå som inte blir för avancerat för någon deltagare och tagit in föreläsare till gruppen istället för att låta gruppen delta i större föreläsningar, för att få en mer intim miljö och underlätta för frågor och diskussion.
Tidigare Lipus-certifiering
Digitaliseringens möjligheter, 14-15 maj 2024. Lipus-nummer 20240056
Digitaliseringens möjligheter, 24 maj 2023. Lipus-nummer 20230061
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 20 maj 2025
Slutdatum: 21 maj 2025
Sista anmälningsdatum: 6 maj 2025
Kursplats: Svenska Mässan, Göteborg
Kursortens län
Västra Götalands län
Antal deltagare
10
Språk
Svenska
Avgift
Ingen kostnad för kursdeltagare.
Kringkostnader
Eventuell resa och boende finansieras av kursdeltagaren.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Intresseanmälan sker till Kristina Tägil (kristina.tagil@gmail.com).
Antagningsförfarande och bekräftelse
Antagning sker löpande enligt ”först till kvarn”.
Vi eftersträvar i första hand ST-läkare och geografisk spridning.
Bekräftelse skickas ut i anslutning till att intresseanmälan behandlas.
Kontaktperson
Kristina Tägil, +46 705 15 23 63
kristina.tagil@gmail.com
Kursintyg
Intyg för delmål STa1 2021:8
8. Kursansvariga
Initiativtagare
eHälsoläkarföreningen, intresseorganisation inom Svenska Läkarförbundet.
Ansvarig för innehåll
Felicia Gabrielsson-Järhult, Avdelningen för Kvalitetsförbättring och ledarskap, The Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare.
Virginia Zazo, dermatolog Region Västerbotten.
Sara Hansson, Innovationsledare Innovationsplattformen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Helena Andreasson, Innovationsledare Innovationsplattformen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Isabelle Cehlin, ledamot styrelsen för eHLF. Erfarenhet av implementation av digitala verktyg/SaaS för hälso- och sjukvården (kunskapsstöd samt produktions- och kapacitetsplanering) samt som utbildningsproducent. Genomfört kursen vid två tidigare tillfällen.
Kursadministration
Isabelle Cehlin, ledamot styrelsen för eHLF
Kristina Tägil, medlem eHLF
Övriga samarbetspartners
eHälsoläkarföreningens styrelse deltar på ideell bas.
Vitalis sponsrar med lokaler samt entréavgift för 10 deltagande ST-läkare.
Målgruppsrepresentant
Vi genomför en återblick i samband med avslutandet av kursen varje år och tar med den återkoppling vi får från kursdeltagarna i planeringen av nästa års kurs. Vi har således inte haft en specifik målgruppsrepresentant året i planeringsgruppen detta år.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
eHälsoläkarföreningens medlemmar deltar på ideell bas och står för föredrag samt modererar det avslutande seminariet. Vitalis bidrar med lokaler för seminarium samt fri entré för 10 ST-läkare som deltar i kursen samt kostnad för Lipuscertifiering.
Kringarrangemang
Inga kringarrangemang
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer närvarande
Jävsförhållande
Inga jävsförhållanden.