Etik för läkare
Kort om kursen Etik för läkare
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
Alla nivåer
Specialitet
Alla specialiteter
Andra yrken
Psykolog, Tandläkare
Ytterligare information
Kursens primära målgrupp är läkare under ST-utbildning. Den är också lämpad som fortbildning inom etik.
2. Behovsbeskrivning
Etiska frågor uppstår dagligen inom läkaryrket. Det kan röra vardagliga beslut och svårare etiska frågor där man ställs inför frågan om vad som är det bästa att göra utifrån såväl etiska som medicinska grunder. Lagstiftning och riktlinjer ger oss en grund för beslut i vissa frågor, men långt ifrån alla. Dagens vård är också ekonomiskt och organisatoriskt utsatt, där beslut om prioriteringar måste tas.
Ökad kunskap om etik i olika former inom hälso- och sjukvården är ett oumbärligt komplement till medicinskt kunnande och erfarenhet. Många upplever också att det saknas tid och kompetens att ta upp etiska aspekter i en diskussion. Detta har yrkesetiska riktlinjer tagit fasta på och etik och etisk analys ingår i målen för ST.
I denna kurs får deltagaren både ökad kunskap om etik inom vården, men också kunskap och kompetens i att göra en etisk analys, där såväl etik som juridiska aspekter ingår.
Beauchamp, Tom, Childress, James. Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press,
2019 (8:e upplagan) ISBN: 9780190640873
Läkartidningen. Etik på nya läkarprogrammet – nationell målbeskrivning föreslås. Publicerat 230201, https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2023/02/etik-pa-nya-lakarprogrammet-nationell-malbeskrivning-foreslas/
Sandman, Lars, Kjellström Sofia. Etikboken : etik för vårdande yrken
Studentlitteratur, 2018 (2:a upplagan)
ISBN: 9789144120539
Smer 2023:1 Etik i hälso- och sjukvårdens styrning – dilemman och möjligheter
Singer, P.A., Pellegrino, E.D. & Siegler, M. Clinical ethics revisited. BMC Med Ethics 2, 1 (2001). https://doi.org/10.1186/1472-6939-2-1
Stolper, M., Molewijk, B. & Widdershoven, G. Bioethics education in clinical settings: theory and practice of the dilemma method of moral case deliberation. BMC Med Ethics 17, 45 (2016). https://doi.org/10.1186/s12910-016-0125-1
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursens övergripande mål är ge ökad kunskap om medicin-etiska värden och principer samt om etiska frågeställningar och dilemman som uppstår i hälso- och sjukvården. Kursens syfte är även att ge kunskap om, och färdighet i, att identifiera etiska dilemman som uppkommer i det egna yrket, samt analysera dessa.
Resultat för deltagaren
Deltagaren ska kunna
-beskriva medicinsk-etiska värden och principer och definiera dessa i förhållande till dilemman som uppstår i hälso-och sjukvården
-beskriva och tillämpa olika etiska frågeställningar som kan uppstå i den egna specialiteten på patientfall
-tillämpa etiska värden och principer på konkreta situationer genom etisk analys
-bedöma och värdera olika former av etisk analys – och använda kunskaperna på ett valt patientfall/etiskt dilemma
-kunna kritiskt granska typer av etiska verktyg för att kunna tillämpa på den egna arbetsplatsen
Resultat för patient och samhället
I hälso-och sjukvården är uppkomsten av etiska frågor och dilemman vanligt förekommande. All lagstiftning betonar att en god vård ska ges med respekt för patientens integritet och självbestämmande. För patientens del är det viktigt att beslut som fattas görs med utgångspunkt från medicinska såväl som etiska grunder. Kunskap om detta, samt färdigheter i att analysera etiska fall, bidrar till en bättre och säkrare vård för patienter samt att målen för svensk hälso- och sjukvård uppfylls. Detta i sin tur ökar förtroendet för vården och samhället i stort.
Delmål för ST angivna av kursgivare
HSLF-FS 2021:8
STa4 ”Läkaren ska kunna analysera etiska problem med utgångspunkt i medicin-etiska principer”
SOSFS 2015:8
a2: Etik, mångfald och jämlikhet
Den specialistkompetenta läkaren ska uppvisa kunskap om innebörden av medicinsk-etiska principer samt kunna identifiera etiska problem och analysera dessa på ett strukturerat sätt
4. Program
Schema
Kursen är i två delar: en inledande del där deltagare inhämtar kunskap på egen hand och identifierar ett eget valt patientfall (etiskt dilemma) – samt en avslutande digital träff med övriga deltagare där ni presenterar era fall och er etiska analys.
Som kunskapsstöd när det gäller att välja fall och identifiera etisk frågeställning erbjuds deltagare zoom-träff (60 min) vid ett valfritt tillfälle som väljs med kursledare, alternativt stöd via mail. Material i form av föreläsningar, metoder, etisk teori m m finns på den digitala plattformen deltagare får tillgång till efter anmälan.
Kursen avslutas den 26/2 2025 med ett zoom-möte där deltagare presenterar sina patientfall och etiska analys. Se prel. schema nedan.
Preliminärt schema:
09.00 Introduktion
09.10 Etiska värden och principer – en historisk överblick
Behov av olika typer av etisk analys i vården – teori och diskussion
Vikten av den etiska frågeställning
10.00 Rast
10.30 Deltagarnas egna analyser, del 1
12.00 Lunch/paus
12.45 Deltagarnas egna analyser, del 2
14.00 Översikt över olika etiska modeller och verktyg för klinisk etisk reflektion
14.30 Grupparbete – etisk reflektion
15.30 Avslutning – utvärdering
Kursintyg skickas efter att deltagaren medverkat på den avslutande digitala träffen. Deltagare ombeds att skicka en sammanfattning i Word (ca 1 A4). Materialet sammanställs av kursledare och skickas ut till samtliga deltagare (för ökat lärande). Under träffen uppmuntras deltagare att ge återkoppling på kollegors fall.
Extern länk
etikutbildningar.se
Referenser
Nilstun, T & Rörmark, X.Sjukvårdens metoder bör analyseras ur ett etiskt perspektiv. Läkartidningen 52/2009
Beauchamp, T & Childress,J. Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press, 2019
Sandman, L & Kjellström, S. Etikboken – Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur, 2018
Silvferberg, G. Etikarbete i vårdens vardag. Appell förlag, 2022
Silvferberg, G. Etikens dialog.Studentlitteratur AB, 2021
Statens Offentliga utredningar (SOU 1995: 5). Prioritetsutredningen. Vårdens svåra val.
Prioriteringscentrums rapportserie.Nationell modell för öppna prioriteringar inom hälso- och sjukvård. 2017:2
Tomlinson, T. Methods in Medical Ethics. OUP USA, 2012
Smajdor, S. Oxford Handbook of Medical Ethics and Law. OUP Oxford, 2022.
Jämställdhet och likabehandling
Denna kurs ökar deltagares kunskaper om etik i vården. Genom kunskap och färdigheter i att fatta mer välgrundade beslut, kan läkaren göra bedömningar och beslut som är i enlighet med en jämlik, respektfull och rättvis vård.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen består av två delar: en förberedande del och en avslutande digital träff. Under den förberedande delen läser man på egen hand och har stöd i en digital plattform där material för självstudier finns. Deltagare väljer ett eget patientfall att arbeta med och identifierar en etisk frågeställning. Kunskapsstöd från kursledning under denna tid: valfritt zoom-möte eller via mail.
Kursen avslutas med en digital träff via zoom där deltagare presenterar patientfall och etisk analys. Träffen innehåller också föreläsningar, diskussioner och ett grupparbete för ökat lärande.
Kursmaterial
Efter anmälan får deltagare kursinformation och tillgång till kursmaterial på en digital plattform (föreläsningar, artiklar, referenslitteratur, riktlinjer och tips för vidare läsning).
Beroende på förkunskaper kan deltagare nyttja allt eller läsa de delar de anser sig ha nytta av.
Allt kursmaterial går att ladda ned. Deltagare får också tillgång till övriga deltagares fall och analyser (med beaktande av att inga sekretesskänsliga uppgifter ska finnas med).
Förberedelser
Nej
Kunskapskontroll
Deltagare har som uppgift att i att identifiera ett patientfall från den egna specialiteten och genomföra en etisk analys. Analysen presenteras muntligt på den digitala träffen.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Deltagare får både kunskaper och färdigheter i etik och etisk analys. Efter genomgången kurs kan deltagaren själv initiera och genomföra etiska analyser i grupp på sin verksamhet vid behov. Kontakt mellan deltagare efter kurs för att stötta varandra uppmuntras. Kursledare kan kontaktas vid behov.
Kompetensöverföring
Deltagarna har tillgång till ett digitalt material efter anmälan och i 2 år framåt. Allt detta kan laddas ner och användas fritt. Där återfinns metoder för etisk analys som deltagare kan praktiskt använa efter avslutad kurs.
Deltagare får kunskap om kollegors upplevelser av etiska dilemman, och uppmuntras att efter avslutad kurs föra vidare kunskap och erfarenheter till verksamhete.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Utvärdering av kursen äger rum i slutet av den avslutande gemensamma kursdagen. Kursen använder sig av LIPUS digitala utvärdering. Resultaten används för att identifiera förbättringsmöjligheter.
Planering
Nej
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 26 februari 2025
Slutdatum: 26 februari 2025
Sista anmälningsdatum: 9 februari 2025
Kursplats: Distanskurs
Kursortens län
Hela Sverige
Antal deltagare
Max 20
Språk
Svenska
Avgift
Kursavgiften är 6000 ex moms
Kringkostnader
Inga kringkostnader tillkommer.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan sker via hemsida http://www.etikutbildningar.se
Verksamhetschef/huvudmans godkännande krävs för påbörjan av kurs (via betalning av deltagaravgift)
Länk till webbsida för anmälan
https://www.etikutbildningar.seAntagningsförfarande och bekräftelse
Deltagare anmäler sig via hemsidan http://www.etikutbildningar.se och principen ”först till kvarn” tillämpas. Maximalt antal är 20. Deltagare erhåller en digital bekräftelse på erbjuden plats inom 24 timmar efter anmälan. Då fås även information om kursen och upplägg/schema.
Kontaktperson
Omfattande kursinformation finns på hemsidan http://www.etikutbildningar.se.
Behövs ytterligare information eller du har andra frågor, maila gärna kursledning: info@etikutbildningar.se
Kursintyg
Intyg utfärdas i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2015:8, HSLF-FS 2021:8 efter avslutad kurs. De deltagare som önskar få intyg för kompetensutveckling/fortbildning erhåller detta efter avslutad kurs.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Etikutbildningar.se
Ansvarig för innehåll
Ulrica Swartling, docent i medicinsk etik
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Ulrica Swartling, docent i medicinsk etik.
Forskare 1997-2014 vid Linköping och Lunds Universitet
Avhandling om forskningsetik, genetisk screening av barn och T1D.
Forskat inom TEDDY projektet
Sedan 2014 Ordförande i Etikrådet, Region Östergötland
Lång erfarenhet av utbildningar och kurser inom Läkarprogrammet, regionala utbildningar för vårdpersonal.
Kursadministration
Se ovan
Övriga samarbetspartners
Inga samarbetspartners finns.
Målgruppsrepresentant
Kursens utformning sker efter konsultation och diskussioner med representanter för målgruppen.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Deltagaravgifter finansierar denna kurs.
Kringarrangemang
Inga kringarrangemang finns.
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer finns.
Jävsförhållande
Inga jävsförhållanden finns.