Hoppa till innehåll

Etik, mångfald och jämlikhet

Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen Etik, mångfald och jämlikhet

Kursen ges av: Bonnier Healthcare Sweden AB/Medibas och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: ST-läkare
Specialiteter:
Avgift: 4.995 kr/deltagare (exklusive moms), som ger tillgång till kursen under 12 månader. Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Kringkostnader: Inga

Studieform: På plats
Språk: Svenska
Kursnummer: 20240122
Län: Hela Sverige

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

ST-läkare

Specialitet

Alla specialiteter

Ytterligare information

Kursen är primärt avsedd för ST-läkare.

Medicinsk-etiska principer är viktiga från grundutbildning till yrkeslivet. Innehållet i kursen kan därför även vara lämpligt för AT-läkare, BT-läkare och färdiga specialister.

2. Behovsbeskrivning

Att arbeta som läkare medför ofta ställningstaganden till problem där det finns konflikter mellan olika värden och intressen. Exempel är val vid livsuppehållande behandling eller fosterdiagnostik. För att uppnå specialistkompetens krävs därför att läkaren kan analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer.

Begreppet etik beskrivs av Statens medicinsk-etiska råd:

”Etik står för den systematiska reflektionen över mänskliga värderingar och handlingar och motiven för dessa. Den etiska reflektionen utmärker sig genom att man försöker ge skäl till varför man handlar som man gör eller varför man valt de värden man valt. Sådana reflektioner aktualiseras exempelvis när man har att ta ställning till konflikter mellan olika värden och intressen.”

Sveriges läkarförbund beskriver varför det är viktigt att ha kompetens inom etik:

”Ett gott förtroende är en förutsättning för en god patient-läkarrelation, vilket i sin tur är nödvändigt för att bästa möjliga hälso- och sjukvård för patienterna ska kunna ges. Att läkare i sin yrkesverksamhet iakttar ett etiskt förhållningssätt är en viktig del i att upprätthålla allmänhetens förtroende.”

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren ha fått en grundläggande förmåga att analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer

Resultat för deltagaren

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna:
  • beskriva hur man kan analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer
  • redovisa och reflektera över prioriteringar inom hälso-och sjukvården
  • beskriva vad värdekonflikter i sjukvården är och hur man som läkare kan förebygga och hantera dessa
  • beskriva etiska riktlinjer för ställningstagande till att utföra eller avstå från HLR
  • förklara hur man kommunicerar med patienter och närstående om etiska frågeställningar såsom HLR eller livsuppehållande behandling
  • ge exempel på etiska dilemman och redovisa för hur man genomför en etisk analys och kunna hantera aktörsmodellen
  • sammanfatta grunderna för diskrimineringar som faller under diskrimineringslagen, barnens rättigheter och barnkonventionen samt veta hur man gör om något har blivit fel.

Resultat för patient och samhället

Etiska principer genomsyrar vården och det är viktigt att patienten får ett korrekt bemötande, korrekt behandling och att den görs på ett jämlikt sätt utan diskriminering. Etiska bedömningar är också nödvändiga för att göra korrekta prioriteringar inom hälso- och sjukvården.

Delmål för ST angivna av kursgivare

SOSFS 2015:8
Delmål a2 – Etik, mångfald och jämlikhet

(uppvisa kunskap om innebörden av medicinsk-etiska principer samt kunna identifiera etiska problem och analysera dessa på ett strukturerat sätt, kunna hantera värdekonflikter i det dagliga arbetet, kunna bemöta människor som individer och med respekt oberoende av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder)

HSLF-FS 2021:8
Delmål STa4 – Etik 

(kunna analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer)

4. Program

Schema

Kursinnehåll

  • Delkurs 1: Medicinsk etik – en introduktion (ca 40 min)
    • Kapitel 1. Vad är etik?
    • Kapitel 2. Vad är medicinsk etik?
    • Kapitel 3. Etiska dilemman
  • Delkurs 2: Etiska principer (ca 40 min)
    • Kapitel 1. Etiska principer
    • Kapitel 2. Etiska plattformen
  • Delkurs 3: Värdekonflikter (ca 40 min)
    • Kapitel 1: Värdekonflikter inom vården
    • Kapitel 2: Avslutande test för delkursen
  • Delkurs 4: Etik inom hjärt-lungräddning (ca 40 min)
    • Kapitel 1. Grundprinciper och avstå från HLR
    • Kapitel 2. Information till patienten
  • Delkurs 5: Etisk analys och aktörsmodellen (ca 40 min)
    • Kapitel 1: Etisk analys och aktörsmodellen
    • Kapitel 2. Etisk analys i praktiken
  • Delkurs 6: Etik vid livsuppehållande behandling (ca 40 min)
    • Kapitel 1. Introduktion
    • Kapitel 2. Ställningstaganden
    • Kapitel 3. Kommunikation
  • Delkurs 7 Mångfald och jämlikhet (ca 40 min)
    • Kapitel 1. Inledning och historisk diskriminering
    • Kapitel 2. Diskrimineringsgrunder
    • Kapitel 3. Etiskt bemötande i vården
    • Avslutande test

Extern länk

Digital ST-kurs: Etik, mångfald och jämlikhet

Referenser

Relevanta referenser

Can the Patient Decide? Evaluating Patient Capacity in Practice Tunzi, M. (2001). American Family Physician. Tillgänglig på: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11476275/

Etik – En introduktion Birkler, J. Liber AB.  (1989, omarbetad upplaga 2018) ISBN: 9789147140305.

Etikboken Sandman, L. & Kjellström, S. Studentlitteratur (2018). ISBN 9789144120539.

Etikens ABZ Lynöe, N. & Juth, N. Liber (2009). ISBN 9789147094134

Etiska riktlinjer för hjärtlungräddning (HLR) (2021). Svenska Läkaresällskapet, Svensk sjuksköterskeförening, Svenska rådet för hjärtlungräddning. Tillgänglig på: https://www.hlr.nu/wp-content/uploads/2021/02/Rev_Etiska-riktlinjer-for-hjart-lungraddning_andra_upplagan_2021.pdf

Etiska riktlinjer vid ställningstagande till att avstå från och/eller avbryta livsuppehållande behandling (2018). Svenska Läkaresällskapet, Svensk sjuksköterskeförening. Tillgänglig på: https://swenurse.se/download/18.9f73344170c0030623144f/1584002928026/etiska%20riktlinjer%20livsuppeh%C3%A5llande%20behandling.pdf

Lesbiska kvinnor osynliggörs i konsultationen Westerståhl, A. (2004). Läkartidningen, Nr 23, Volym 101. Tillgänglig på: https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2004/28704.pdf

Medicinsk etik Jersild, P. C. (2002-2003). Artikelserie i Läkartidningen, Nr 48-2002 – Nr 2-2003. Ej tillgänglig länk

Modell för etisk analys (år ej angivet). Karolinska Institutet. Tillgänglig på: http://www.karolinska.se/Etik

Nya etiska riktlinjer för hjärtlungräddning väl förankrade i svensk vård Ågård, A. & Engström, A. (2014). Läkartidningen, Nr 1-2/2014. Tillgänglig på: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/etik-och-lakarroll/2014/01/nya-etiska-riktlinjer-for-hjartlungraddning-val-forankrade-i-svensk-vard/

Principles of Biomedical Ethics Beauchamp, T. I. & Childress, J. F. OXFORD UNIVERSITY PRESS INC (2019). ISBN: 9780190640873

SOU 1995:5 Vårdens svåra val (1995). Regeringskansliet. Tillgänglig på: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/1995/03/sou-19955/

SOFS 2011:7 Om att ge eller inte ge livsuppehållande behandling (2011). Socialstyrelsen. Tillgänglig på: https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/foreskrifter-och-allmanna-rad/konsoliderade-foreskrifter/20117-om-livsuppehallande-behandling/

Styrmodeller i hälso- och sjukvården – förslag för etisk analys (2019). Smer rapport 2019:2. Tillgänglig på: http://www.smer.se

Om värdekonflikter samt Om djupt eskalerande arbetsplatskonflikter Jordan, T. (år ej angivet). Thomas Jordans blog. Tillgänglig på: blog.perspectus.se

 

Jämställdhet och likabehandling

Kursen är utformad på ett genusneutralt sätt.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Kursen är helt anpassad för digitalt lärande. Innehållet består av texter, animationer, film och extra inläsningsmaterial. Utöver teori förväntas kursdeltagaren bedöma olika situationer med hjälp av flervalsfrågor och reflektionsövningar. Kursen avslutas med ett sluttest (examination).

Kursen är tillgänglig under 12 månader från start så deltagaren kan gå tillbaka och repetera vissa delar och använda utbildningen som en källa för information ifrån under denna tid. Eftersom kursen är webbaserad finns inga fasta kurstillfällen.

Inga särskilda systemkrav krävs, endast internetuppkoppling. Efter anmälan skickas e-post ut med användarnamn och lösenord. Därefter kan kursen påbörjas och genomföras i egen takt. Support finns tillgänglig under kontorstid (vardagar).

Kursmaterial

I kursen finns extramaterial för fördjupning och länkar till annat relevant källmaterial.

Förberedelser

Nej

Kunskapskontroll

Flervalsfrågor finns på olika platser i kursen och kursen avslutas med ett avslutande test med flervalsfrågor. Kursintyg genereras när testet är godkänt för hela utbildningen. För att få godkänt krävs samtliga rätt på sluttestet.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Nej

Kompetensöverföring

Nej

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Vid avslutad kurs uppmuntras deltagaren att genomföra en enkätutvärdering med feedback på kursen. Svaren ingår i underlag för årlig revidering av kursen. Utöver detta är deltagaren välkommen att kontakt Bonnier Healthcare direkt med specifika frågor eller synpunker gällande kursen.

Årligen sker även utskick av Lipus digitala utvärdering till samtliga personer som genomgått utbildningen. Även detta resultat ingår som underlag vid årlig revidering.

Planering

Nej

Tidigare Lipus-certifiering

Lipus-nummer 20230036 Lipuscertifering giltigt till 2024-05-01

Lipus-nummer 20220035, Lipuscertifering giltigt till 2023-02-28

Lipus-nummer 20200131, Lipuscertifering giltigt till 2021-11-29

7. Praktisk information

Kursortens län

Hela Sverige

Antal deltagare

Då kursen ges digitalt finns inget tak för maximalt antal deltagare.

Språk

Svenska

Avgift

4.995 kr/deltagare (exklusive moms), som ger tillgång till kursen under 12 månader. Inga ytterligare avgifter tillkommer.

Kringkostnader

Inga

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Anmälan kan göras här eller till Kafai Wong som är kundansvarig på telefonnummer 073-957 89 77, e-post kafai.wong@medibas.se.

Länk till webbsida för anmälan

https://www.bonnierhealthcare.se/utbildning/kurser-st-lakare/etik-mangfald-jamlikhet/

Antagningsförfarande och bekräftelse

Eftersom inget tak finns för antal deltagare antas alla till kursen.
Efter anmälan skickas en bekräftelse med inloggningsuppgifter till kursdeltagaren.

Kontaktperson

Kundansvarig Kafai Wong Tel: 0739-578977 kafai.wong@medibas.se

Kursintyg

Vid avklarat kunskapstest genreras ett kursintyg som kan sparas/skrivas ut. Dessutom kan man skriva ut intyg i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter som undertecknas av studierektor eller annan behörig person.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Bonnier Healthcare Sweden AB.

Ansvarig för innehåll

Kursen är ursprungligen framtagen av Bonnier Healthcare tillsammans med Sonja Kvint, Överläkare Kvinnokliniken Skövde SkaS. Nuvarande kursexpert är Remy Waardenburg, specialistläkare i allmänmedicin.

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Remy Waardenburg, specialist i allmänmedicin

Anna Nager i egenskap som chefredaktör för Medibas, docent och specialist i allmänmedicin 

Kursadministration

Kafai Wong, kundansvarig

Tel: 0739-578 977
E-post: kafai.wong@medibas.se

Övriga samarbetspartners

Inga

Målgruppsrepresentant

Anna Nager, docent och specialist i allmänmedicin 

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Kursen är producerad av Medibas AB som ingår i Bonnier Healthcare Sweden AB. Kursen finansieras genom deltagaravgifter.

Kringarrangemang

Inga

Sponsorers närvaro

Inga

Jävsförhållande

Inga