Hoppa till innehåll

Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare - att handleda din blivande specialistkollega

Denna kurs syftar till att förbereda dig på det hedrande uppdraget att handleda en kollega! Vi hoppas kunna ge dig ytterligare kunskap, färdigheter och inspiration inför en verkligt central och framåtsyftande uppgift - att handleda din blivande specialistkollega! Kursen är skapad utifrån Socialstyrelsens krav på handledarutbildning enligt SOSFS 2015:8 respektive HSLF-FS 2021:8 Vi utgår från perspektivet att vara handledare till ST-läkare men är lika lämplig för dig som själv är ST-läkare.
Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare - att handleda din blivande specialistkollega

Kursen ges av: Aktiebolaget Hjärntanken och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialiteter: Alla specialiteter Alla specialiteter
Avgift: Kurs på Zoom: 5900 kr + moms. Intyg, PDF med åhörarkopior och övrigt digitalt material ingår i kursavgiften. Kurs på plats: 7500 kr + moms. Fika och lunch ingår i kursavgiften. Intyg, PDF med åhörarkopior och övrigt digitalt material ingår.
Kringkostnader: Kurs online – inga kringkostnader (utrustning i from av dator med webkamera och mobiluppkoppling krävs för deltagande). Kurs på plats: Resa och eventuell övernattning bekostas av deltagare.

Studieform: På plats eller distans
Språk: Svenska
Kursnummer: 20250031
Län: Hela Sverige

Kurstillfälle

Kursdatum: 20-21 mars 2025
Kursplats: ONLINE
Sista anmälningsdatum: 20 mars 2025 (4 dagar kvar)

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)

Specialitet

Alla specialiteter

Ytterligare information

Kursen vänder sig både till ST-läkare och till specialister som skall handleda ST. Den passar också bra för dig som handleder läkarstudenter, AT-läkare eller BT-läkare. 

2. Behovsbeskrivning

Att handleda en kollega är ett hedrande och ansvarfullt uppdrag som kräver kunskaper och färdigheter inför en verkligt central och framåtsyftande uppgift.

Det finns i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkarnas specialiseringstjänstgöring SOSFS 2015:8 respektive HSLF-FS 2021:8 krav på handledarutbildning för den som ska handleda BT/ST-läkare. Kravet på handledning under bastjänstgöring/specialiseringstjänstgöring innebär bland annat att BT/ST-läkaren kontinuerligt skall ges stöd och vägledning inom de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs inom respektive specialitet inkluderande såväl medicinska mål som mål inom exempelvis kommunikation, ledarskap och etik. BT/ST-läkarens kompetensutveckling skall bedömas och dokumenteras. Det individuella utbildningsprogrammet skall dessutom tas fram, regelbundet följas upp och vid behov revideras.

Oavsett om det rör sig om handledning av studenter, AT, BT, eller ST finns också ett behov av att kunna handleda inom yrkets olika delar med ett pedagogiskt förhållningssätt, göra observationer, bedöma och återkoppla. Allt detta behöver ske integrerat i vardagen i en pressad sjukvård.

Kursledarnas kunskaper och erfarenheter inom psykologi, medicin, pedagogik och organisation av ST-utbildning ligger till grund för kursens utformning. Kursen har fokus på konkreta och praktiskt användbara metoder för att stödja, vägleda, bedöma och återkoppla i den praktiska vårdverkligheten och samtidigt med ambitionen att koppla till forskning inom psykologi, kommunikation, pedagogik och bedömning/återkoppling.

Kursen är framtagen utifrån Socialstyrelsens krav på handledarutbildning enligt SOSFS 2015:8 respektive HSLF-FS 2021:8. Enligt Socialstyrelsens författning HSLF-FS 2021:8 bör (allmänt råd) handledarutbildning ha följande innehåll:

  • regelverket för specialiseringstjänstgöringen
  • hur läkares specialiseringstjänstgöring kan planeras och följas upp
  • hur läkares lärande kan stödjas under specialiseringstjänstgöringen
  • metoder för kompetensbedömning
  • etik och kommunikation

Utöver detta tar kursen också upp följande centrala aspekter på handledning:

  • problem och svårigheter i läkares yrkesliv och hur man ur olika aspekter kan stödja läkarens utveckling i yrkesrollen
  • kollegial bedömning av läkarens olika professionella aspekter (både de som ingår i målbeskrivningen och annat som kan vara relevant)
  • problem i sjukvårdsorganisationen som försvårar handledning och konkreta förslag på struktur och åtgärder för en effektivare handledning

Forskning och litteratur är värdefulla källor men då handledning till stor del är ett erfarenhetsbaserat ämne har kursen också utvecklats successivt sedan 2016 med värdefulla bidrag från många kursdeltagare utifrån dialog och erfarenhetsutbyte. Olika inslag har ingått i sammanlagt närmare 200 utbildningar, däribland som handledarutbildning på kongressen Framtidens Specialistläkare 2023 respektive 2024! Materialet har använts både på kortare handledarseminarier respektive kompletta handledarutbildningar varav majoriteten skett på uppdrag av ett 15-tal regioner med flera uppdragsgivare.

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Kursen syftar till att uppfylla Socialstyrelsens krav på handledarutbildning som del av ST, för ST-läkare som skall handleda BT respektive för specialistläkare som är huvudhandledare för BT eller ST.

Det övergripande målet är att bidra till att kursdeltagaren i kommande handledaruppdrag kan medverka till att den handledde får stöd, och vägledning inom läkaryrkets olika områden, såväl inom medicinska som professionella kvalitéer och i yrkets svårigheter för att bli en välfungerande och välmående kollega.

Kursen ämnar att ge ökade kunskaper och förståelse för handledarens uppdrag och ansvar samt adeptens behov av handledning, ökad förmåga att strukturera handledningen och hålla i handledarsamtal, utvärdera utbildningsläkarens kompetens samt ge konstruktiv feedback. Tips och idéer för att skapa bättre förutsättningar för utbildning i en praktisk vardag.

Resultat för deltagaren

Kursen utgår främst från nedanstående mål samt beskrivning av kursinnehåll från Socialstyrelsens Allmänna råd (2021) och kopplat till det nedanstående förväntade resultat.

Kursen berör också andra aspekter exempelvis angående lärande, etik, kommunikation, bemötande och ledarskap och organisation.

Deltagaren ska efter kursen kunna:

– handleda och instruera medarbetare och studenter. Delmål a1 2015, Medarbetarskap, ledarskap och pedagogik respektive delmål STa6 2021, Lärande.

 

  1. Regelverket för specialiseringstjänstgöringen. Lärandemetod: egen inläsning, föreläsning och gruppdiskussioner med redovisning.
    – förstå och tillämpa systemet för BT och ST-utbildning och innebörden av ett handledaruppdrag
  2. Hur läkares specialiseringstjänstgöring kan planeras och följas upp. Lärandemetod: egen inläsning, föreläsning med exempel på mallar och dokument och gruppdiskussioner med redovisning.
    – strukturera och dokumentera utbildningen med tonvikt på handledningssamtal, individuellt utbildningsprogram och bedömningar
  3. Hur läkares lärande kan stödjas under specialiseringstjänstgöringen Lärandemetod: föreläsning, filmexempel, övningar och gruppdiskussioner med redovisning.
    – vägleda med öppna frågor och strukturerade frågor som underlättar adeptens problemlösning, lärande och reflektion
    – stödja avseende lärande och utveckling i yrkesrollen med aktivt lyssnande och validering
    – anpassa handledningen efter situation och individens behov samt utvecklingsnivå
    – återkoppla i dialogform och med utgångspunkt från prestation i relation till konkreta mål med stöd av bedömningskriterier då så är tillämpligt.
  4. Metoder för kompetensbedömning. Lärandemetod: föreläsning, filmexempel med övningar och gruppdiskussioner med redovisning.
    – bedöma med stöd av bedömningsinstrument i olika kliniska situationer, såväl formativt som summativt i enlighet med målbeskrivningens krav och övriga professionella aspekter. Få en ökad förståelse för bedömningsinstrumentens styrkor men också dess begränsningar.
    – Att känna till vanliga problem hos läkare och exempel på stödåtgärder
  5. Etik och kommunikation. Lärandemetod: föreläsning, filmexempel (kommunikation) med övningar och gruppdiskussioner med redovisning.
    -känna till och reflektera över etiska aspekter i handledning
    -känna till hur man kan stödja och vägleda inom etiska frågor och beakta etiskt förhållningssätt i bedömningen
    -redogöra för hur man kan stödja, vägleda och bedöma kommunikativa aspekter

Resultat för patient och samhället

Välfungerande handledning bedömes kunna ha en gynnsam inverkan på läkares arbetsmiljö och trivsel, befrämja kunskapsutveckling, effektivitet, bemötande och patientsäkerhet.

Delmål för ST angivna av kursgivare

Kursen syftar till att uppfylla Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd avseende handledarutbildning för ST. Delmål a1 enligt 2015:8 samt delmål STa6 enligt HSLF-FS 2021:8 och motsvarande krav för specialistläkare som handleder ST-läkare.

Enligt Socialstyrelsens författning HSLF-FS 2021:8 bör (allmänt råd) handledarutbildning ha följande innehåll:

  • regelverket för specialiseringstjänstgöringen
  • hur läkares specialiseringstjänstgöring kan planeras och följas upp
  • hur läkares lärande kan stödjas under specialiseringstjänstgöringen
  • metoder för kompetensbedömning
  • etik och kommunikation.

4. Program

Schema

”Vi gör en kronologisk resa från att du får frågan att vara handledare tills du skriver under intyget om uppnådd specialistkompetens. På vägen stannar vi till vid förväntade och mer oväntade händelser. Du kommer i sammanhanget prova på olika verktyg som kan användas i din konkreta handledning – för observation, återkoppling, bedömning, vägledning och reflekterande samtal samt planering, genomförande och uppföljning av ST. Du kommer att påminnas om regler och ansvar för dig som handledare och övriga aktörer och få tips på struktur och arbetssätt för att underlätta genomförandet. Avslutningsvis ställer vi oss frågan hur vi tar reda på om ST-läkaren är färdig och vad vi kan göra om det uppstår problem. Vi strävar efter att vara så konkreta som möjligt i denna tidsresa. Inte minst ges också goda möjligheter till erfarenhetsutbyte och reflektion som förberedelse på det viktiga ST-handledaruppdraget!”

Se bifogad fil nedan för program och presentation av kursledning.

Extern länk

https://www.hjarntanken.se/Handledarutbildning.pdf

Bifogad fil

https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2025/01/handledarutbildning-1.pdf

Referenser

HANDLEDNING & KOMMUNIKATION – LITTERATUR

SOCIALSTYRELSENS FÖRESKRIFTER OCH ALLMÄNNA RÅD OM ST

FEEDBACK

ÖVRIGT – LITTERATUR

  • ST-boken Redaktörer Ola Björgell, Ulrika Uddenfeldt Wort, Studentlitteratur ISBN: 9789144126852
  • Remediation of the Struggling Medical Learner Jeannette Guerrasio, ISBN 9780692988701

ARTIKLAR OM KOMPETENSVÄRDERING (BEDÖMNINGSMETODER)

Ytterligare referenser ges i samband med kursen.

Jämställdhet och likabehandling

Under kursen ges tillfälle att reflektera över genus och mångfaldsaspekter i handledning. Kursledningen har lika andel kvinnor och män.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Teoretiska avsnitt varvas tätt med diskussioner i både smågrupper och storgrupp, korta övningar och rollspel samt ett par mindre grupparbeten. Korta videoexempel används för diskussion och illustration

Kursen ges i två former, antingen som traditionell fysisk kurs eller online via Zoom. (Kursen på Zoom innebär att kursen sker via videolänk, du deltar via egen dator med headset och webkamera på valfri plats). Oavsett fysisk kurs eller via Zoom så ges kursen på samma tid och med samma upplägg som ursprungskursen inklusive övningar och gruppvisa diskussioner. Förhoppningen är att kursen på så vis kan bli så lik en vanlig kurs som möjligt. Utvärderingarna har varit jämförbara.

Kursmaterial

Sammanfattningar, referenslista och olika dokument för bedömning  respektive för att underlätta planering och genomförande av handledningen ingår och skickas ut efter avslutad kurs.

Förberedelser

Genomgång av Socialstyrelsens författning och målbeskrivning för respektive specialitet rekommenderas före kursstart. Deltagaren rekommenderas också formulera problem och frågor som berör handledning innan kursstart.

Kunskapskontroll

Aktiv medverkan i diskussioner och övningar förutsättes och gruppvis redovisning. I övrigt ingen formaliserad kunskapskontroll.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Möjlighet att i efterhand kontakta lärare.

Kompetensöverföring

Konkreta tips och råd för såväl innehåll som struktur i handledning förmedlas. Även modeller för hur exempelvis mottagningsarbete kan organiseras för att stärka utbildningen med god arbetsmiljö och hög produktivitet. Förslag till hur bedömningsmetoder kan implementeras. Muntlig framställan samt skriftligt material i samband med kurs. Struktur för handledarsamtal, mall för planering av utbildningsprogram, flera bedömningsmallar tas upp som kan användas i den egna verksamheten av deltagare och andra.

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Utvärdering sker med LIPUS utvärderingsmall. Utvärderingen läses av kursledning och är en viktig grund för fortsatt kursutveckling. Övergripande resultat från kursvärderingen återkopplas till gruppen via mail.

Planering

Tidigare återkoppling har efterfrågat flera filmade exempel vilket skapats och integreras i kursen. Kursutvärderingen har visat att nuvarande upplägg fungerat väl och kursens innehåll  är väsentlig oförändrad jämfört med tidigare tillfälle. Kursinnehållet är ytterligare strukturerat i en kronologisk ordning och exempelvis föreskriften delas upp på respektive delavsnitt för att underlätta förståelse och inlärning.

Tidigare Lipus-certifiering

20180177 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare

20190105 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare

20190107 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare

20190156 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare

20200080 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare

20210004 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare

20210146 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare

20240007- Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare

7. Praktisk information

Kurstillfällen

Startdatum: 20 mars 2025
Slutdatum: 21 mars 2025
Sista anmälningsdatum: 20 mars 2025
Kursplats: ONLINE

Kursortens län

Hela Sverige

Antal deltagare

Kurs på Zoom: Minimum 10, maximalt 21 Kurs på plats: Minimum 12, max 24

Språk

Svenska

Avgift

Kurs på Zoom: 5900 kr + moms. Intyg, PDF med åhörarkopior och övrigt digitalt material ingår i kursavgiften.

Kurs på plats: 7500 kr + moms. Fika och lunch ingår i kursavgiften. Intyg, PDF med åhörarkopior och övrigt digitalt material ingår.

Kringkostnader

Kurs online – inga kringkostnader (utrustning i from av dator med webkamera och mobiluppkoppling krävs för deltagande).

Kurs på plats: Resa och eventuell övernattning bekostas av deltagare.

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

För mer information och anmälan se: https://www.hjarntanken.se/handledarutbildning.html

Länk till webbsida för anmälan

https://www.hjarntanken.se/handledarutbildning.html

Antagningsförfarande och bekräftelse

Först till kvarn.

Bekräftelse av kursplats meddelas via e-mail i direkt samband med anmälan. Anmälan är bindande men kursplats kan kostnadsfritt överlåtas på kollega. Om färre än 10 respektive 12  anmälda kan kursen behöva ställas in, detta meddelas i så fall senast 3 veckor före kursstart.

Kontaktperson

Aktiebolaget Hjärntanken, Fredrik Walentin, kontakt via  info@hjarntanken.se

Kursintyg

Intyg utfärdas för samtliga deltagare. ST-läkare får intyg på Socialstyrelsens intygsformulär.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Specialistläkare Fredrik Walentin och Psykolog Helena Skogh, Aktiebolaget Hjärntanken

Ansvarig för innehåll

Specialistläkare Fredrik Walentin och Psykolog Helena Skogh, Aktiebolaget Hjärntanken

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Fredrik Walentin, Specialist i neurologi sedan 2004, kliniskt verksam. Tidigare uppdrag:  Adjungerad Universitetsadjunkt Örebro Universitet, läkarprogrammet (professionell utveckling och implementering av EPA). Övergripande studierektor vid Universitetssjukhuset Örebro 2008-2016, Sakkunnig Socialstyrelsen vid specialitetsindelningen respektive målbeskrivningsarbetet inför SOSFS 2015, SPUR-inspektör, medförfattare ST-boken, Studentlitteratur (1:a upplagan – avsnitt om Specialistkollegium respektive organisation av ST-utbildning i ett landsting, 2:a upplagan ”Att vara handledare” respektive specialistkollegium).

Bedriver via det egna Aktiebolaget Hjärntanken öppna kurser samt har genomfört/planerade uppdragsutbildningar sedan 2016 för bland annat Region Stockholm, Region Sörmland, Region Östergötland, Region Skåne, Västra Götalandsregionen, Region Värmland, Region Västmanland, Region Dalarna, Region Västernorrland, Region Västerbotten, Region Norrbotten, flera specialitetsföreningar samt Dagens medicin och kongressen Framtidens specialistläkare i Malmö 2016, 2018, 2021, 2023 och 2024. Läkarförbundets studierektorskonferens 2019 och 2022 samt nationell AT-kongress 2019. Utbildningarna har följande tema: Handledarutbildning, handledarinspiration, Studierektorsutbildning, Bedömningsmetoder.

Kursadministration

Specialistläkare Fredrik Walentin och leg psykolog Helena Skogh, Aktiebolaget Hjärntanken

Övriga samarbetspartners

Inga

Målgruppsrepresentant

Kursen har utvecklats med stöd av tidigare kursutvärderingar.

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Kursen finansieras genom deltagaravgift.

Kringarrangemang

Inga

Sponsorers närvaro

Inga sponsorer

Jävsförhållande

Inga