Kompletterande handledarkurs - 2021:8
Kort om kursen Kompletterande handledarkurs - 2021:8
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Alla specialiteter
Ytterligare information
Kursen riktar sig till ST-läkare och specialister som har genomfört en handledarutbildning de senaste åren, men före att Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd HSLF-FS 2021:8 infördes.
Kursgivarna rekommenderar att deltagaren går en grundläggande handledarkurs om den tidigare handledarutbildningen är äldre än fem år.
2. Behovsbeskrivning
Handledning har en central roll i läkares specialiseringstjänstgöring. Förutom att utveckla och stödja BT- och ST-läkare, ska handledaren bedöma och kvalitetssäkra uppnådd kompetens. Handledarrollen har blivit alltmer professionaliserad och genomgången handledarutbildning har varit ett krav för ST-handledare sedan 2008, samt från 2021 även för BT-handledare.
Handledarutbildningen behöver regelbundet uppdateras eftersom området kontinuerligt utvecklas. Därutöver krävs att en handledare som handleder BT- eller ST-läkare som går på Socialstyrelsens senaste regelverk (HLSF-FS 2021:8) har genomfört en handledarutbildning som inbegriper detta. Det finns alltså behov av en uppdateringskurs som komplement till grundläggande handledarutbildningar för handledare som handleder enligt 2021 års regelverk och som har en handledarkurs från de senaste åren men före juli 2021.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Det främsta syftet med kursen är att ge ökad kompetens i handledning för att på så vis bidra till välutbildade specialistläkare, vilket i förlängningen bidrar till förbättrad vård för patienten.
Kursens övergripande mål är att ge deltagaren kunskap i handledning enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ST-tjänstgöring (2021).
Resultat för deltagaren
Efter genomförd kurs förväntas deltagaren kunna:
- Översiktligt redogöra för innehållet i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkarnas specialiseringstjänstgöring (HSLF-FS 2021:8)
- Sammanfatta hur planering och uppföljning av BT och ST har utvecklats de senaste åren.
- Redogöra för vad målstyrning i läkarnas BT/ST innebär i praktiken.
- Beskriva vilka aktiviteter som utgör handledarens ansvarsområde och roll.
Resultat för patient och samhället
En välfungerande specialistutbildning för läkare med målstyrt innehåll, strukturerad och samordnad kompetensbedömning samt väl anpassade pedagogiska metoder säkerställer att sjukvården kan tillgodose behovet av god och säker specialistvård för samhälle och patient. Handledaren har en avgörande roll i ett sådant system.
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOSFS 2015:8
- Delmål a1
HSLF-FS 2021:8
- Delmål STa6
Notera att deltagare ska ha en grundläggande handledarutbildning som bas inför denna kurs.
4. Program
Schema
Kursen beräknas ta ca fyra timmar med korta pauser, fördelade enligt nedan.
Modul 1. Vad är på gång? (ca 20 min)
Vi börjar med en överblick över de senaste årens utveckling inom läkares specialiseringstjänstgöringen.
1.1. En ny utbildningsstruktur
1.2. En målstyrd utbildning
1.3. Ett systemperspektiv på utbildning
Modul 2. Hur ser regelverket ut? (ca 1 h 45 min)
Vi fortsätter med att gå in på detaljerna i de nya regelverket för de två delarna – BT och ST.
2.1. Varför ska du ha koll på regelverket?
2.2. Regelverk för BT
2.3. Regelverk för ST
2.4. SPUR-granskningar – uppföljning av regelverket
Modul 3. Vad händer i praktiken? (ca 1 h 20 min)
I den tredje modulen tar vi upp de senaste årens utveckling av läkares specialiseringstjänstgöring i verksamheterna med fokus på handledarrollen.
3.1. Roller runt BT/ST-läkaren
3.2. Planering och utbildningsprogram
3.3. Handledningssamtalet
3.4. Kompetensbedömning
3.5. Hur ser det ut på min arbetsplats?
Modul 4. Examination och avslutning (15 min)
Avslutningsvis genomför deltagaren en examinationen som består av ett antal flervalsfrågor.
4.1. Examination
4.2. Avslutning
Referenser
Nedan listas de referenser som utbildningen övergripande baseras på. Ytterligare litteratur kring specifika moment finns att tillgå på lärplattformen.
Björgell, O. & Uddenfeldt Wort, U. (red.) (2021). ST-boken: från BT till färdig specialist. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
(2013) Adult learning theories: Implications for learning and teaching in medical education: AMEE Guide No. 83, Medical Teacher, 35:11, e1561-e1572
Holmboe, Eric S., Durning, James & Hawkins, Richard E. (red.) Practical Guide to the Assessment of Clinical Competence, 2024
Kilminster, S. (2007). AMEE Guide No. 27: Effective educational and clinical supervision. Medical Teacher., 29(1), 2–19.
Lauvås, P. & Handal, G. (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. (3., uppdaterade uppl.) Lund: Studentlitteratur.
LIPUS. SPUR-rapporter. https://www.lipus.se/sok-spur-rapporter/ [2024-09-17]
Martin, P., Copley, J., & Tyack, Z. (2014). Twelve tips for effective clinical supervision based on a narrative literature review and expert opinion. Medical teacher, 36(3), 201–207.
Socialstyrelsen (2021). Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkarnas specialiseringstjänstgöring HSLF-FS 2021:8. Artikelnummer 2021-2-7212
Socialstyrelsen (2021). Anvisningar till Ansökan om bevis om specialistkompetens för
läkare i enlighet med HSLF-FS 2021:8. Artikelnummer 2021-6-7477
Jämställdhet och likabehandling
I kursen beskrivs hur en målstyrd utbildning med tydliga målsättningar, genomtänkta lärandeaktiviteter samt välfungerande kompetensbedömning bidrar till en jämlik utbildning oavsett genus, etnicitet och ålder.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Denna kurs genomförs helt på en digital lärplattform. Kursen består av ett antal moduler, som i sin tur innehåller olika delar. Deltagaren följer kursmodulerna steg för steg; tar del av filmer, texter och göra egna uppgifter. Deltagaren kan avbryta kursen när som, och fortsätta vid ett senare tillfälle.
Kursupplägget är utformat utifrån forskning kring vuxnas lärande i kombination med kursledarnas erfarenheter från såväl digitala och fysiska handledarkurser.
Kursmaterial
Material finns tillgängligt via lärplattformen. Dessa kan laddas ner och användas efter egna behov.
Förberedelser
Nej
Kunskapskontroll
För godkänd kurs krävs:
- Genomgång av samtliga moduler
- En godkänd slutexamination (multiple choice)
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Om flera deltagare från samma verksamhet genomgår kursen kan fördjupande insatser erbjudas, såsom exempelvis workshop online.
Kompetensöverföring
Utbildningen betonar vikten av att arbeta på kliniknivå för att utveckla en god handledningskultur och hur man kan forma viktiga strukturer och rutiner som stödjer en sådan utveckling.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Resultatet från utvärderingarna har potential att på en gång appliceras i den digitala kursen. En större, systematisk, översyn av kursen med utvärderingarna som underlag genomförs ett år efter att kursen sjösattes.
Planering
Kursledarna har tidigare genomfört en stor mängd uppdateringskurser för handledare både i fysiskt och digitalt format.
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kursortens län
Hela Sverige
Antal deltagare
Deltagaren går kursen individuellt och det finns sålunda ingen gräns på antal deltagare.
Språk
Svenska
Avgift
3 900 kronor exklusive moms. Kostnaden faktureras i samband med anmälan.
Rabatt ges vid samtidig anmälan av fler personer från samma verksamhet. Kontakta oss för offert: elearning@lakarutveckling.se
Kringkostnader
Inga kringkostnader.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan görs på http://www.lakarutveckling.se
För frågor kring anmälan, skriv till elearning@lakarutveckling.se
Länk till webbsida för anmälan
http://www.lakarutveckling.seAntagningsförfarande och bekräftelse
Anmälan bekräftas inom tre arbetsdagar, och en länk till utbildningen skickas samtidigt per mail till den e-postadress som deltagaren angett. Deltagaren kan då påbörja kursen.
Kontaktperson
Kontakta Magnus Ström och Hanna Wijk på elearning@lakarutveckling.se eller Magnus Ström, 0733-748434.
Kursintyg
Kursdeltagaren får automatiskt kursintyg efter genomgången kurs.
ST-läkare som genomför kursen kan även efterfråga intyg i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Kursen har initierats och utformats av Hanna Wijk, Wijk Kompetens & Utveckling AB och Magnus Ström, Gripsholmsgruppen Organisationsutveckling AB. Hanna och Magnus samarbetar i Läkarutveckling.
Ansvarig för innehåll
Hanna Wijk, leg.psykolog, med.dr och konsult. Wijk Kompetens & Utveckling AB
Magnus Ström, socionom, MSc, dipl gestaltpraktiker och konsult. Gripsholmsgruppen Organisationsutveckling AB.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Hanna Wijk har över 20 års erfarenhet av att arbeta med professionell utveckling av läkare, främst genom utbildningar, handledning och utredningar på organisationsnivå. Hon har genomfört en stor mängd handledarutbildningar för såväl specialister som ST-läkare, och är även författare av området handledning i ”ST-boken” (Björgell, Uddenfält Worth). Hanna har disputerat på ledarskap inom läkares vidareutbildning, mer specifikt på ST-studierektorsrollen.
Magnus Ström har 20 års erfarenhet av att arbeta med professionell utveckling av läkare genom utbildningar i handledning, svåra samtal och ledarskap, samt som utvecklingsstöd på organisationsnivå. Han har genomfört en stor mängd handledarutbildningar för ST-läkare och specialister sedan 2006.
Kursadministration
Hanna Wijk, leg.psykolog, med.dr och konsult. Wijk Kompetens & Utveckling AB
Magnus Ström, socionom, MSc, dipl gestaltpraktiker och konsult. Gripsholmsgruppen Organisationsutveckling AB. Läs mer på http://www.lakarutveckling.se
Övriga samarbetspartners
Ej aktuellt
Målgruppsrepresentant
Kontinuerlig kontakt med studierektorer, handledare och ST-läkare kring våra kursers innehåll och pedagogik. Specifikt för denna digitala kurs har två studierektorer genomgått kursen och haft synpunkter på den färdiga kursens utformning, varefter revideringar har genomförts.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen finansieras helt genom deltagaravgifter.
Kringarrangemang
–
Sponsorers närvaro
–
Jävsförhållande
Ej aktuellt