Hoppa till innehåll

Läkemedel för BT- och ST-läkare

”Rätt medicin till rätt patient och till rätt dos ” Möjligheterna till läkemedelsbehandling ökar snabbt. Vi kan förvänta oss bot och lindring på ett sätt som vi för bara några år sedan inte kunde föreställa oss. Följaktligen är det många patienter som medicinerar med många olika läkemedel och ofta under lång tid. Oavsett vilken specialitet du har valt måste du som doktor känna dig trygg med dina läkemedelskunskaper och du ska veta var du kan söka trovärdig information.
Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen Läkemedel för BT- och ST-läkare

Kursen ges av: Reis Pharmakonsult och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: BT-läkare, ST-läkare
Specialiteter: Alla specialiteter Alla specialiteter
Avgift: Avgiften är 3000 kr exklusive moms / kursdeltagare. Då detta är en helt digital kurs ger betalad kursavgift tillgång till kursen.
Kringkostnader: Inga kringkostnader för kursdeltagaren som förväntas gå kursen på arbetstid som del av sin utbildning. Kringkostnader för arbetsgivare beaktas inte här.

Studieform: E-learning
Språk: Svenska samt texter på engelska
Kursnummer: 20250006
Län: Hela Sverige

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

BT-läkare, ST-läkare

Specialitet

Alla specialiteter

Ytterligare information

Kursens primära målgrupp är alla BT- och ST-läkare. Kursen är lämplig under hela utbildningen men störst nytta ger den om deltagandet är relativt tidigt.

2. Behovsbeskrivning

Möjligheterna till behandling med läkemedel ökar snabbt. Nya terapialternativ gör att sjukdomar, som tidigare inte kunde behandlas, nu kan erbjudas lindring, bättring eller till och med bot. Till följd av detta får många patienter flera olika läkemedel, ibland under lång tid.  Det är svårt för ansvarig läkare att ha full överblick och kunskap om den enskilde patientens läkemedelsbehandling. Vilka är förväntade positiva respektive negativa konsekvenser? Sammantaget ökar behovet av kunskaper inom klinisk farmakologi för förståelse för läkemedels effekter, bieffekter och interaktionspotential. Som en konsekvens av ovanstående inkluderar Socialstyrelsens mål för blivande specialistläkare en obligatorisk kurs i läkemedelsbehandling, som i kombination med klinisk tjänstgöring under handledning, ska uppfylla kompetenskraven.

Primärt fokus i kursen är kliniskt applicerad farmakokinetik (PK) och farmakodynamik (PD) inklusive föreläsningar om läkemedelsinteraktioner och biverkningar. Patienten måste ses i sitt individuella sammanhang: är hen gammal eller ung? Gravid? Fungerar njurarna? Samsjuklighet som förskrivaren måste ta hänsyn till? Ett annat exempel på vad som kursen omfattar är rationell antibiotikabehandling. Hur ska vi tänka vid förskrivning för optimal effekt men att samtidigt undvika ökad antibiotikaresistens?

Läkemedel ska också ses ur ett samhälleligt perspektiv. Vad kostar läkemedel och varför? Slutligen så har vi ett miljöansvar vid behandling med läkemedel som måste beaktas.

Sammanfattningsvis så behöver  målen med en läkemedelsbehandling vara: ”Rätt medicin till rätt patient och till rätt dos”. För att uppfylla dessa mål måste doktorn känna sig trygg med sina läkemedelskunskaper samt veta var trovärdig information kan sökas.

Referenser

Patientdatalagen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/patientlag-2014821_sfs-2014-821/

Mossberg, K., M. Garwicz, P. Henriksson, R. Möller, E. Naumburg, J. Wahlberg and M. W. S (2025). ”Läkarstudenters beredskap för vetenskapligt baserat arbete.” Läkartidningen 122.

Wallerstedt, S. (2022). ”Förskrivningsrätten är ett ansvar som kräver träning.” Läkartidningen 119.

Wallerstedt S, Ekman A, Eriksson A. Vad läkarstudenter anser viktigt på utbildningen för att kunna läkemedelsbehandla patienter [What aspects do medical students find important during medical school to develop basic prescribing skills?]. Läkartidningen. 2021 Aug 25;118:21040. Swedish. PMID: 34498241

Böttiger Y. Förskrivningsrätt bör kopplas till nationell läkemedelsexamen [The license to prescribe should be linked to a national examination]. Läkartidningen. 2020 Oct 20;117:20136. Swedish. PMID: 33107585..

Schollin, J. and S. Lindgren (2019). ”[A new internationally harmonized Swedish basic medical education].” Läkartidningen 116.

Kramers, C., B. J. Janssen, W. Knol, M. H. M. Hessel, W. M. Mulder, G. Dumont, A. Maassen van den Brink and J. Tichelaar (2017). ”A Licence to Prescribe.” Br J Clin Pharmacol 83(8): 1860-1861.

Brinkman DJ, et al; Education Working Group of the European Association for Clinical Pharmacology and Therapeutics (EACPT). Pharmacology and Therapeutics Education in the European Union Needs Harmonization and Modernization: A Cross-sectional Survey Among 185 Medical Schools in 27 Countries. Clin Pharmacol Ther. 2017 Nov;102(5):815-822. doi: 10.1002/cpt.682.

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Kursens mål är att ge ökad kunskap, verktyg och arbetsredskap kring läkemedel för att optimera läkemedelsbehandlingen. Den bidrar till att uppfylla Läkemedelsmål som Socialstyrelsen satt upp för blivande specialistläkare.

Resultat för deltagaren

Kursen ger kunskap och verktyg som tillsammans med klinisk tjänstgöring under handledning bidrar till att uppnå läkemedelsmålen i Socialstyrelsens Målbeskrivning för Läkarnas ST.

Förklara farmakokinetiska och farmakodynamiska grundbegrepp och principer.
Bedöma och anpassa läkemedelsbehandling efter en patients ålder, kön, vikt, njur- och lever-funktion.
Bedöma och anpassa läkemedelsbehandling till övrig medicinering, samsjuklighet, graviditet och amning
Tillämpa relevanta kunskapskällor för att  bedöma risker för interaktioner och biverkningar vid läkemedelsbehandling
Förklara principer för rationell antibiotikabehandling
Reflektera kring och kritiskt granska läkemedelsreklam
Exemplifiera läkemedels inverkan på miljön
Beskriva vissa hälsoekonomiska aspekter av läkemedelsbehandling

Resultat för patient och samhället

En korrekt genomförd läkemedelsbehandling gör att patienten kan erbjudas lindring, bättring och i bästa fall bot. Kortfattat så kan detta minska lidande, öka den generella folkhälsan samt minska samhällskostnader för sjukvård, inklusive läkemedelskostnader, och sjukskrivningar.

Delmål för ST angivna av kursgivare

Kursen behandlar läkemedelsmålen för SOSFS (2015:8) B3 och HSLF-FS (2021:8) BT15 samt STc-delmålen för läkemedelsbehandling specificerade nedan:(se STc3, c5, c6, c12, c13 eller c14 beroende på specialitet). Blivande specialistläkaren ska efter genomförd kurs:

  • Kunna tillämpa en helhetssyn på patientens samlade läkemedelsbehandling
  • Kunna anpassa läkemedelsbehandling inom specialiteten utifrån enskilda patienters ålder, kön, vikt, njur- och leverfunktion samt andra eventuella faktorer, till exempel övrig medicinering, samsjuklighet, graviditet och amning
  • Kunna bedöma risker för biverkningar och interaktioner vid läkemedelsbehandling inom specialiteten

4. Program

Schema

Att gå kursen LÄKEMEDEL beräknas ta ca 20 timmar. Kursen startar med en pre-test. Därefter följer 12 föreläsningar (se bifogad fil) som är mellan 15 och 60 minuter. Insprängt i flera av föreläsningarna finns multiple choice-frågor. Dessa ska besvaras korrekt innan föreläsningen kan återupptas. Föreläsningarna avslutas också med multiple choice-frågor. Mellan föreläsningarna kommer 5 patientfall att presenteras med tillhörande frågor vilka ska besvaras korrekt innan man kan gå vidare. Alla patientfallen har ett starkt farmakologiskt fokus. En del av kursen kommer behandla kritisk granskning av läkemedelsreklam. Lämpligt exempel på reklam extraheras från medicinsk tidskrift, relaterad vetenskaplig artikel (på engelska) samt några digitala informationskällor kommer att utgöra arbetsmaterial för granskning och för att kunna besvara ett antal multiple choice-frågor. Därut över kommer djupare förståelse av vissa statistiska begrepp och av information från digitala hjälpmedel såsom t.ex. FASS-text och janus.se-information att testas. Förutom förståelse av texten som sådan ska studenten alltså aktivt leta upp information för att kunna besvara på frågor. Slutligen ska en post-test (samma som pre-test) genomföras.

Se bifogad fil för föreläsningstitel och föreläsare.

 

Bifogad fil

https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2025/01/forelasare-2025-till-lipus-4.xlsx

Referenser

Rang & Dale’s Pharmacology, Tenth Edition, James M Ritter et al

Läkemedelsboken Läkemedelsboken | Läkemedelsverket

Janusinfo https://janusinfo.se/2.7163da7d15cb069c7f8681c.html

Fosterpåverkan av läkemedel https://janusmed.se/fosterpaverkan

FASS https://www.fass.se/LIF/startpage?userType=0

Interaktioner https://janusmed.se/interaktioner

Drug Interactions Flockhart Table ™ https://drug-interactions.medicine.iu.edu/MainTable.aspx

Rationell Läkemedelsanvändning Rationell läkemedelsanvändning | Läkemedelsboken

https://www.lakemedelsverket.se/sv/rapportera-biverkningar

Njuren och läkemedel https://janusmed.se/njurfunktion

Barn och läkemedel https://lakemedelsboken.se/terapiomraden/barn-och-lakemedel/lakemedelsbehandling-av-barn/

https://eped.se/material_category/vard/

NT-rådet https://samverkanlakemedel.se/organisation—ordnat-inforande/nt-radet

TLV https://www.tlv.se/

Läkemedel i miljön https://lakemedelsboken.se/generella-kapitel/lakemedel-i-miljon/

Jämställdhet och likabehandling

Ett av de främsta målen med kursen är att läkaren ska kunna anpassa läkemedelsbehandling till den enskilda patienten baserat ålder, kön, vikt, njur- och lever-funktion samt andra eventuella faktorer, till exempel övrig medicinering, samsjuklighet, graviditet och amning.

Kursen är designad för att uppfylla dessa mål, dvs de täcker jämlik och rättvis vård baserad på ålder och kön.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Kursen är helt digital med ett stort antal multiple choice-frågor som måste besvaras korrekt för att kunna gå vidare i materialet. De interaktiva momenten i kursen är betydande vilket gagnar god inlärning. Exempelvis är flertalet (multiple choice)frågor insprängda i de tolv digital föreläsningar för att säkra förståelse och ge möjlighet till reflexion. Därutöver kommer djupare förståelse av vissa statistiska begrepp och aktivt sökande efter information från i vården väsentliga digitala hjälpmedel att övas på och testas. Kursen börjar och avslutas med samma batteri av kunskapsfrågor; en pre och post-test. Detta är ett pedagogiskt grepp för att belöna studenten då hen upptäcker hur mycket hen har lärt sig. Multiple choicefrågorna i pre-testen kräver inte rätt svar till skillnad från frågorna i post-testen.

Kursmaterial

Samtliga PowerPoints från föreläsningarna samt en lista med länkar till nationella och internationella kunskapskällor/webbsidor kommer att ges till studenterna.

Förberedelser

Vidare kommer en lista med länkar till nationella och internationella kunskapskällor/webbsidor att ges till studenterna när man anmäler sig till kursen. Dessa kunskapskällor kommer att vara till stor hjälp för kursens genomförande.

Kursdeltagarna uppmanas att bekanta sig med länkarna vilket kommer att ta max 2 timmar.

Kunskapskontroll

Som beskrivet ovan kommer flertalet multiple choice frågor behöva besvaras för att kursen ska kunna slutföras. Då pre-test och post-test är den samma ges kursdeltagaran en återkoppling på att de faktisk lärt sig något.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Nej

Kompetensöverföring

Samtliga PowerPoints från föreläsningarna kommer att ges till studenterna. Som beskrivet ovan kommer en lista med länkar till nationella och internationella kunskapskällor/webbsidor att ges till studenterna när man anmäler sig till kursen. Dessa kunskapskällor kommer inte bara vara behjälpliga för kursens genomförande utan framförallt ska de användas i den kliniska vardagen. Förhoppningsvis kommer då en kunskapsöverföring att ske till kolleger och medarbetare.

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

En kursspecifik utvärdering kommer att krävas av studenterna efter att ovan beskriven post-test är genomförd. Därefter kommer LIPUS digitala utvärdering att delges kursdeltagarna. En kursdeltagare kommer inte att bli godkänd på kursen innan utvärderingen är genomförd.

Planering

I Framtidens Specialistläkares (FSL) regi publicerades likande digital kurs under fem terminer (2021, 2022 och HT-23). Kursansvarig för den kursen är samma som för aktuell kurs (Margareta Reis). Självfallet har utvärderingar får tidigare kurs beaktats.

Då detta är en digital kurs ges stora möjligheter till flexibilitet. Det medger att den kursspecifika utvärdering kommer vara viktig för att identifiera om moment (multiple choice-frågor, patientfall eller texter) inte har fungerat eller bör göras på annat sätt. Detta kan då korrigeras mellan de olika kursomgångarna. Föreläsningar kommer inte att spelas in igen under 2025. Men eventuell kritik gentemot föreläsarna kommer att framföras för korrigering vid eventuell nyinspelning vid senare tillfälle. Om kursen blir framgångsrik och ska publiceras igen våren 2026 kommer varje föreläsare att få möjlighet till nyinspelning om så önskas av dem. Detta för att en föreläsning ALLTID ska vara aktuell och relevant.

Tidigare Lipus-certifiering

Nej

7. Praktisk information

Kursortens län

Hela Sverige

Antal deltagare

Obegränsat

Språk

Svenska samt texter på engelska

Avgift

Avgiften är 3000 kr exklusive moms / kursdeltagare. Då detta är en helt digital kurs ger betalad kursavgift tillgång till kursen.

Kringkostnader

Inga kringkostnader för kursdeltagaren som förväntas gå kursen på arbetstid som del av sin utbildning. Kringkostnader för arbetsgivare beaktas inte här.

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Anmälan till kursen sker via länk till webbsidan för anmälning (se nedan).

Kursen öppnar för anmälan den 1 mars 2025 och kommer vara tillgänglig för anmälan när som helst under hela 2025. Efter anmälan har man 2 månader på sig att slutföra kursen.

Verksamhetschefens/huvudmans godkännande krävs.

Länk till webbsida för anmälan

https://app.formcrafts.com/lakemedel

Antagningsförfarande och bekräftelse

Då detta är en digital kurs är antalet kursdeltagare obegränsat.

Efter granskad anmälan skickas en bekräftelse till deltagarens e-postadress innehållande inloggningsuppgifter till kursplattformen. I kursplattformen ser deltagaren hela kursens layout och instruktioner för hur hen ska gå tillväga för att genomföra kursens alla delar.

Tänk på att inloggningsuppgifterna kan hamna i e-postens skräppost-filter.

Kontaktperson

För kursinnehåll:
Margareta Reis
margareta.reis@outlook.com
0703-200004

För praktiska frågor:
Ludwig Berglund
ludwig@modux.se
0709-646444

Kursintyg

En beskrivning av kursens innehåll och omfattning kommer att skrivas på intyget med kursdeltagarens namn och signerat av kursansvarig. Detta intyg kommer att skickas digitalt till kursdeltagaren efter att vederbörande slutfört kursen. Kursen går alltså inte att slutföra om inte alla frågor är korrekt besvarade och kursutvärdering inlämnad.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Margareta Reis, Reis Pharmakonsult, är initiativtagare samt kursledare. Kursen genomförs i samarbete med Modux AB.

Som beskrivet ovan har Margareta Reis producerat motsvarande digitala kurs men då i annan regi (FSL, Region Skåne). Detta är inte aktuellt längre då hon inte längre är anställd i Region Skåne utan egen företagare. Hon har genom åren varit djupt förankrad i ”Läkemedelssverige” via bland annat Svensk förening för basal och klinisk farmakologi (SFBKF, https://www.sls.se/sfbkf/). Hon har producerat ST-utbildningar i farmakologi i Skåne och föreläst under drygt 20 år på ett stort antal ST-utbildningar nationellt. Vidare har hon varit instrumentell i utveckling av klinisk farmakologisk utbildning på läkarprogrammet vid Lunds universitet. Kontaktnätet är alltså stort och via detta, samt löpande kontakt med NEPI och Svenska Läkaresällskapet har hon förstått att det finns en klar efterfrågan på ovan beskrivna kurs.

Kursen genomförs i samarbete med Modux AB. De tillhandahöll den digitala plattform som, bland andra, FSLs kurser gick på. Modux AB har under de senaste tre åren hjälpt enskilda kursledare och föreningar att bygga, administrera och distribuera individuella kurser till fler än 3000 deltagare med sammantaget ca 7000 genomförda utbildningstillfällen.

Ansvarig för innehåll

Margareta Reis, docent i farmakologi, är som kursledare övergripande ansvarig för kursinnehållet. Dock ansvarar respektive föreläsare för innehållet i sin egen föreläsning.

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Övergripande kursansvarig är Margareta Reis, docent farmakologi

Reis är farmakolog och disputerade 2003 i psykiatri med inriktning klinisk farmakologi vid Linköpings universitet. År 2009 blev hon docent och tillträdde också ett universitetslektorat vid LiU. Hon var förutom forskningsengagerad mycket involverad i farmakologiutbildningen vid läkar- och sjuksköterskeprogrammen. Hon har varit, och är, bihandledare till flertalet doktorander. 2015 blev hon rekryterad till Region Skåne för att återuppbygga en klinisk farmakologisk avdelning i Regionen. Under denna tid nyintroducerade hon klinisk farmakologisk undervisning på läkarprogrammet vid Lunds universitet. Hon var chef för enheten för klinisk farmakologi till våren 2023. Därefter anställdes hon vid Läkemedelsverket som chef för Enheten för läkemedelssäkerhet där hon arbetade till fram till hösten 2024. Sedan dess är hon egenföretagare i Reis Pharmakonsult samt forsknings- och handledaraktiv (Linköpings Universitet).

Kursadministration

Margareta Reis, Reis Pharmakonsult och Ludwig Berglund, Modux AB

Övriga samarbetspartners

Nej, inte formellt. Men Svensk förening för basal och klinisk farmakologi (SFBKF, https://www.sls.se/sfbkf/) kommer att framhålla kursen på sin hemsida.

Målgruppsrepresentant

Nej.

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Kursen finansieras helt av deltagaravgifterna.

Kringarrangemang

Det förekommer inga kringarrangemang.

Sponsorers närvaro

Inte aktuellt.

Jävsförhållande

Aktuell kurs är inte sponsrad av industrin och något samarbete förekommer inte.

Kursledaren, Margareta Reis, kommer under våren 2025 att ge ett par föreläsningar för H. Lundbeck AB via sitt företag Reis Pharmakonsult. Under de senaste 10 åren har Reis haft 3-7 föreläsningsuppdrag per år. Uppdragsgivare har varit olika sjukvårdsregioner, LIPUS-certifierade ST-utbildningar och läkemedelsföretag i Sverige. En uppdragsgivare har ingen möjlighet till inflytande över innehållet. Reis Pharmakonsult är inte engagerad i kliniska läkemedelsprövningar.