Hoppa till innehåll

Medicinsk Vetenskap

Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen Medicinsk Vetenskap

Kursen ges av: Bonnier Healthcare Sweden AB/Medibas och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialiteter: Alla specialiteter Alla specialiteter
Avgift: 4.995 kr/deltagare (exklusive moms), som ger tillgång till kursen under 12 månader. Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Kringkostnader: Inga

Studieform: E-learning
Språk: Svenska
Kursnummer: 20250014
Län: Hela Sverige

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)

Specialitet

Alla specialiteter

Ytterligare information

Kursen är primärt avsedd för ST-läkare.

Kunskap om medicinsk vetenskap är viktig från grundutbildningen och genom hela yrkeslivet. Innehållet i kursen kan därför även vara lämpligt för färdiga specialister.

2. Behovsbeskrivning

Legitimerade läkare som är färdiga specialister ska kunna tillämpa vetenskapliga metoder och forskningsetiska principer. De ska också kunna granska medicinskt vetenskaplig information och kunna ta ett ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården. (Delmål STa3, Medicinsk vetenskap, Läkarnas specialiseringstjänstgöring Målbeskrivningar 2021,Socialstyrelsen).

De kunskapsmål (se ovan) i ämnet medicinsk vetenskap som Socialstyrelsen anger för specialiseringstjänstgöring av läkare är viktiga i det enskilda patientmötet, där utredning och behandling av en patient ska utgå från den medicinska evidens som finns och patientens unika situation och önskemål (Vad är evidensbaserad medicin?, Lunds universitet, 2023). Detta bidrar till att patienten får den bästa möjliga vården.

Kunskapsmålen är också viktiga för verksamhetsutvecklingen på både lokal och nationell nivå, så att organisation av vården och sammanställning av vårdprogram görs på bästa vetenskapliga grund. På det personliga planet för läkaren är kunskaperna viktiga för yrkestillfredsställelsen, att kunna lita på sin egen förmåga att bedöma medicinska påståenden och hitta svar på medicinska frågor.

Denna kurs kan göras både av de ST-läkare som följer Socialstyrelsen målbeskrivningar för 2021 och 2015.

Läkarnas specialiseringstjänstgöring Målbeskrivningar 2021, Socialstyrelsen:

Det är ST-läkarens handledare som godkänner delmål STa3, Medicinsk vetenskap. Enbart genomgången kurs räcker alltså inte för att uppnå målet. Kursen bidrar dock i hög grad till att uppnå delmål STa3 och ger förslag på övningar som ska redovisas och godkännas av handledaren, gärna i seminarieform tillsammans med andra ST-läkare, för att uppnå delmål STa3.

Läkarnas specialiseringstjänstgöring Målbeskrivningar 2015, Socialstyrelsen:

Det är ST-läkarens handledare som godkänner delmål a5, Medicinsk vetenskap. Enbart genomgången kurs räcker alltså inte för att uppnå målet. Kursen bidrar dock i hög grad till att uppnå delmål a5 och ger förslag på övningar som ska redovisas och godkännas av handledaren, gärna i seminarieform tillsammans med andra ST-läkare, för att uppnå delmål a5.

Som utbildningsaktivitet ingår i a5 ett självständigt skriftligt arbete enligt vetenskapliga principer. Kursen ger stöd för att skriva ett vetenskapligt arbete genom att ge förslag på typer av vetenskapliga arbeten som kan göras och beskrivning av hur man skriver en forskningsplan och det vetenskapliga arbetet. Det vetenskapliga arbetet måste dock godkännas av handledaren.

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Efter genomgången kurs har kursdeltagaren uppvisat fördjupade kunskaper om vetenskapliga metoder och kunskap om forskningsetiska principer, samt har visat att hen kan granska medicinskt vetenskaplig information.

Resultat för deltagaren

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • Beskriva begreppet evidensbaserad medicin, EBM
  • Beskriva, relatera, och reflektera över olika typer av studiedesign, både vid kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik
  • Ha kunskap om statistiska begrepp inom kvantitativ forskningsmetodik på en nivå så att kursdeltagaren själv kan planera en studie och analysera innebörden i en forskningsstudie
  • Definiera slumpmässiga och systematiska fel i forskningen och hur dessa kan undvikas
  • Beskriva hur diagnostiska test konstrueras och tolkas
  • Beskriva hur man konstruerar enkäter för forskningsstudier
  • Beskriva hur man planerar intervjuer för kvalitativa forskningsstudier
  • Analysera innehållet och begränsningar i forskningsartiklar med olika typer av studiedesign (kohortstudier, experimentella studier, studier om diagnostiska text, systematiska översikter och studier med kvalitativ metodik)
  • Definiera forskningsetiska principer
  • Beskriva hur man formulerar en klinisk fråga till en forskningsfråga med modellerna, PICO, PECO, PIRO eller SPICE

Om kursdeltagarna genomför de förslag på övningar i kursen som handledaren måste bedöma, och handledare bedömer att de är väl genomförda, kan kursdeltagaren även:

  • Uppvisa fördjupade kunskaper och tillämpa forskningsetiska principer
  • Tillämpa formulering av en klinisk fråga till en forskningsfråga med modellerna, PICO, PECO, PIRO eller SPICE
  • Tillämpa att ta ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården samt uppvisa ett medicinskt vetenskapligt förhållningssätt till rutiner och arbetssätt i det dagliga arbetet

Resultat för patient och samhället

God kunskap för läkare inom ämnet medicinsk vetenskap är viktigt i det enskilda patientmötet, där utredning och behandling av en patient ska utgå från den medicinska evidens som finns och patientens unika situation och önskemål. Detta bidrar till att patienten får den bästa möjliga vården.

Kunskapen är också viktig för verksamhetsutvecklingen på både lokal och nationell nivå, så att organisation av vården och sammanställning av vårdprogram görs på bästa vetenskapliga grund.

Delmål för ST angivna av kursgivare

Utbildningen berör delmål a5 (2015) respektive STa3* (2021), vetenskaplig metodik. Se nedan under 4. Program för mer information.

* Saknar kurs som utbildningsaktivitet i Socialstyrelsens målbeskrivning för ST.

4. Program

Schema

DELKURS 1: INTRODUKTION TILL MEDICINSK VETENSKAP (tid: 45 min)

  • Kapitel 1: Så här navigerar du
  • Kapitel 2: Lärandemål och läraktiviteter kurs i Medicinsk vetenskap
  • Kapitel 3: Vad är medicinsk forskning?
  • Kapitel 4: Vad är evidensbaserad medicin (EBM)?

DELKURS 2: KVANTITATIVA FORSKNINGSMETODER (tid: 1 h)

  • Kapitel 1: Olika studiedesign vid kvantitativa studier
  • Kapitel 2: Studiedesign och orsakssamband
  • Kapitel 3: Slumpmässiga och systematiska fel

DELKURS 3: KVALITATIVA FORSKNINGSMETODER (tid: 45 min)

  • Kapitel 1: Att bättre förstå ett fenomen, interaktioner och processer
  • Kapitel 2: Datainsamling vid kvalitativa studier – intervjuer
  • Kapitel 3: Dataanalys vid kvalitativa studier

DELKURS 4: STATISTIK (tid: 3 h)

  • Kapitel 1: Statistiska begrepp
  • Kapitel 2: Karaktären på datan i kvantitativa studier
  • Kapitel 3: Korrelation och regression
  • Kapitel 4: Hypotesprövning
  • Kapitel 5: Diagnostiska tester

DELKURS 5: LÄSA EN VETENSKAPLIG ARTIKEL (tid: 14 h)

  • Kapitel 1: Att läsa och granska en vetenskaplig artikel
  • Kapitel 2: Att göra en strukturerad formulering av en klinisk forskningsfråga
  • Kapitel 3: Att kunna ta ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas

DELKURS 6: ETISKA ÖVERVÄGANDEN VID FORSKNING (tid:1 h)

  • Kapitel 1: Etiska aspekter på klinisk forskning med fokus på Helsingforsdeklarationen
  • Kapitel 2: Etikprövning kopplat till GDPR
  • Kapitel 3: Etikansökan

DELKURS 7: FORSKNINGSPLAN OCH PROJEKTPLAN (tid: 4 h)

  • Kapitel 1: Att skriva en forskningsplan
  • Kapitel  2: Att skriva en projektrapport

LÄRARAKTIVITETER I KURSEN FÖR DELMÅLEN I STa3, VETENSKAPLIG METODIK

Kunna tillämpa vetenskapliga metoder:

  • Hela kursmaterialet (texter och flervalsfrågor) i kombination med:
    • Övning 2 i kap 2, delkurs 5 “Beskriva en forskningsstudie i fritext genom att besvara frågor”
    • Övning 1 i kap 1 i delkurs 7 “Göra en plan tillsammans med handledaren om hur kompetens att ta ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården ska visas samt genomföra planen”

Kunna tillämpa forskningsetiska principer:

  • Hela kursmaterialet (texter och flervalsfrågor) i kombination med:
    • Övning 1, kap 3 i delkurs 7, “Skriva stolpar till en forskningsplan till ett vetenskapligt arbete genom att besvara frågor och redovisa för handledaren”

Kunna kritiskt granska medicinskt och värdera vetenskaplig information:

  • Hela kursmaterialet (texter och flervalsfrågor) i kombination med:
    • Övning 2, kap 2 i delkurs 5 “Beskriva en forskningsstudie i fritext genom att besvara frågor”

Kunna ta ett ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården:

  • Hela kursmaterialet (texter och flervalsfrågor) i kombination med:
    • Övning 1, kap 2 i delkurs 7 “Göra en plan tillsammans med handledaren om hur kompetens att ta ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården ska visas samt genomföra planen”

Efter genomgången kurs har kursdeltagaren kunskap om vetenskapliga metoder och forskningsetiska principer. Om även övningarna 1 och 2 i kap 2 i delkurs 5, övning 1 i kap 1 i delkurs 7 samt övning 1 i kap 3 i delkurs 7 genomförs och bedöms väl genomförda av ST-läkarens handledare har kursdeltagaren visat att hen kan tillämpa vetenskapliga metoder och forskningsetiska principer.

Efter genomgången kurs har kursdeltagaren visat att hen kan granska medicinskt vetenskaplig information. Om övning 1 i kap 2 i delkurs 7 genomförs och bedöms som väl genomförda av handledaren, har kursdeltagaren även visat att hen kan ta ett ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården.

Extern länk

https://www.bonnierhealthcare.se/utbildning/kurser-st-lakare/medicinsk-vetenskap/

Referenser

  1. Ludvigsson, J.F. (2015). Att börja forska – inom medicin, bio- och vårdvetenskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 9789144097367
  2. Guyatt G, Rennie D, Meade MO, Cook DJ. Users’ Guides to the Medical Literature: A Manual for Evidence-Based Clinical Practice. Third edition. New York: McGraw-Hill Education – Europe; 2015
  3. Infovoice.se.
  4. Kärnreferens för kvalitativ innehållsanalys: Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. februari 2004;24(2):105–12.
  5. Kärnreferens för tematisk analys (TA): Braun V., Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006;3(2):77-101.
    Kärnreferenser för grounded theory (GT):
    Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded Theory Methodology: An Overview. In N. Denzin & Y. Lincoln Handbook of Qualitative Research. 1st ed. (pp. 273–284).
    Charmaz K. Constructing grounded theory : a practical guide through qualitative analysis. London: SAGE; 2006.
  6. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/ovrigt/ovrigt/ovriga-publikationer-ej-statistik/pong/publikationer/fragor-och-svar–om-fragekonstruktion-i-enkat–och-intervjuundersokningar/
  7. NCBI – WWW Error Blocked Diagnostic
  8. SBU Metodbok: Utvärdering av insatser i hälso- och sjukvården och socialtjänsten

Jämställdhet och likabehandling

Kursen är utformad på ett genusneutralt sätt.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Den digitala delen av kursen, som kan examineras av kursgivaren, ger en djup och bred kunskap inom Socialstyrelsens angivna mål för medicinsk vetenskap (STa3). Inom kursen finns också förslag på tilläggsövningar som behöver bedömas av ST-läkarens handledare för att kursdeltagaren ska uppnå Socialstyrelsens mål att kunna tillämpa vetenskapliga metoder och forskningsetiska principer samt kunna visa att ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården tas.

Kursen innehåller texter, filmer och extra inläsningsmaterial. Dessutom finns förslag på övningar som kursdeltagarens handledare bör bedöma resultatet av. Kursdeltagarens kunskaper inom den digitala delen av kursen bedöms med hjälp av flervalsfrågor.

Kursen är tillgänglig under 12 månader från start så deltagaren kan gå tillbaka och repetera vissa delar och använda utbildningen som en informationskälla under denna tid. Eftersom kursen är webbaserad finns inga fasta kurstillfällen.

Inga särskilda systemkrav krävs, endast internetuppkoppling. Efter anmälan skickas e-post ut med användarnamn och lösenord. Därefter kan kursen påbörjas och genomföras i egen takt. Support finns tillgänglig under kontorstid (vardagar).

Kursmaterial

Kursmaterialet består till stor del av text och kan på så sätt användas som en form av digital bok som kursdeltagaren har tillgång till under 12 månader. Dessutom finns länkar till filmer och annat fördjupningsmaterial som granskningsmallar från SBUs Metodbok, viktiga referenser för kvalitativ forskningsmetodik etc

Förberedelser

Nej

Kunskapskontroll

Ett flertal flervalsfrågor ingår för att kontrollera att kursdeltagaren känner till eller har kunskap om viktiga moment i kursen. Dessutom finns, som ovan beskrivet, ett antal övningar som kursdeltagarens handledare behöver godkänna för att kursdeltagaren ska kunna visa att hen också kan tillämpa kunskapen.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Kursen är tillgänglig under 12 månader från start så deltagaren kan gå tillbaka och repetera vissa delar och använda utbildningen som en informationskälla under denna tid.

Kompetensöverföring

I övning 1, kap 2 i delkurs 7 “Göra en plan tillsammans med handledaren om hur kompetens att ta ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården ska visas samt genomföra planen” ingår förslag på lokalt kvalitetsarbete vilket skulle kunna vara ett sätt att föra kompetensen vidare i verksamheten.

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Vid avslutad kurs uppmuntras deltagaren att genomföra en enkätutvärdering med feedback på kursen. Svaren ingår i underlag för årlig revidering av kursen. Utöver detta är deltagaren välkommen att kontakt Bonnier Healthcare direkt med specifika frågor eller synpunker gällande kursen.

Årligen sker även utskick av Lipus digitala utvärdering till samtliga personer som genomgått utbildningen. Även detta resultat ingår som underlag vid revidering.

Planering

Nej

Tidigare Lipus-certifiering

Nej

7. Praktisk information

Kursortens län

Hela Sverige

Antal deltagare

Då kursen ges digitalt finns inget tak för maximalt antal deltagare.

Språk

Svenska

Avgift

4.995 kr/deltagare (exklusive moms), som ger tillgång till kursen under 12 månader. Inga ytterligare avgifter tillkommer.

Kringkostnader

Inga

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Anmälan kan göras här eller till Kafai Wong som är kundansvarig på telefonnummer 073-957 89 77, e-post kafai.wong@medibas.se.

Länk till webbsida för anmälan

https://www.bonnierhealthcare.se/utbildning/kurser-st-lakare/medicinsk-vetenskap/

Antagningsförfarande och bekräftelse

Eftersom inget tak finns för antal deltagare antas alla till kursen.
Efter anmälan skickas en bekräftelse med inloggningsuppgifter till kursdeltagaren.

Kontaktperson

Kundansvarig Kafai Wong Tel: 0739-578977 kafai.wong@medibas.se

Kursintyg

Ja, för de delar av STa3 (delmål medicinsk vetenskap 2021) eller a5 (delmål delmål medicinsk vetenskap 2015) som den digitala delen av kursen kan intyga utfärdas ett intyg. Utöver detta måste ST-läkarens handledare intyga att ST-läkaren har genomfört nedan listade övningar som föreslås i kursen på ett lämpligt sätt:

Övning 2 i kap 2, delkurs 5 “Beskriva en forskningsstudie i fritext genom att besvara frågor”
Övning 1 i kap 1 i delkurs 7 “Göra en plan tillsammans med handledaren om hur kompetens att ta ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården ska visas samt genomföra planen”
Övning 1, kap 3 i delkurs 7, “Skriva stolpar till en forskningsplan till ett vetenskapligt arbete genom att besvara frågor och redovisa för handledaren”
Övning 1, kap 2 i delkurs 7 “Göra en plan tillsammans med handledaren om hur kompetens att ta ansvar för att medicinsk vetenskaplig kunskap omsätts och tillämpas i hälso- och sjukvården ska visas samt genomföra planen”
För a5 (delmål delmål medicinsk vetenskap 2015) ingår även ett självständigt skriftligt arbete enligt vetenskapliga principer

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Bonnier Healthcare Sweden AB.

Ansvarig för innehåll

Kursen är framtagen av Bonnier Healthcare tillsammans med Anna Nager docent vid Karolinska Institutet och specialist i Allmänmedicin, Caroline Wachtler docent vid Karolinska Institutet och specialist i Allmänmedicin och Robert Szulkin, PhD och statistiker, Karolinska Institutet. Anna Nager är kursansvarig för kursen.

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Anna Nager i egenskap som chefredaktör för Medibas, docent och specialist i allmänmedicin.

Kursadministration

Kafai Wong, kundansvarig

Tel: 0739-578 977
E-post: kafai.wong@medibas.se

Övriga samarbetspartners

Inga

Målgruppsrepresentant

Isabelle Cehlin, specialist i geriatrik

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Kursen är producerad av Medibas AB som ingår i Bonnier Healthcare Sweden AB. Kursen finansieras genom deltagaravgifter.

Kringarrangemang

Inga

Sponsorers närvaro

Inga

Jävsförhållande

Inga