Medicinsk vetenskap med fokus på klinisk epidemiologi och evidensbaserad medicin
Kort om kursen Medicinsk vetenskap med fokus på klinisk epidemiologi och evidensbaserad medicin
Kurstillfällen
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Alla specialiteter
2. Behovsbeskrivning
Kursen tillhandahåller kunskap om evidensbaserad medicin, biostatistik, epidemiologi och medicinsk etik som krävs för att läkare ska använda sig utav vetenskaplig evidens med kliniskt fokus i sitt arbete. Detta enligt Socialstyrelsens delmål (a5 och STa3 Medicinsk vetenskap) för ST-läkare att:
”Den specialistkompetenta läkaren ska
- uppvisa fördjupade kunskaper om medicinskt vetenskapliga metoder och etiska principer
- kunna kritiskt granska och värdera medicinsk vetenskaplig information
- uppvisa ett medicinskt vetenskapligt förhållningssätt till rutiner och arbetssätt i det dagliga arbetet”
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Det övergripande målet med kursen är att kursdeltagarna, efter avslutad kurs, ska kritiskt kunna granska medicinsk evidens som ligger till grund för behandlingsbeslut i kliniken genom att förstå hur evidens genereras och tolkas. Detta ska leda till att de kan ta väl grundade beslut i sin kliniska verksamhet.
Resultat för deltagaren
Deltagare förväntas efter kursen kunna:
- redogöra för olika typer av studiedesign och bedöma möjligheterna och begränsningarna i att använda evidens för behandlingsbeslut för individuella patienter.
- beskriva felkällor, styrkor och svagheter med olika studiedesign, studieupplägg och datainsamling.
- beskriva grundläggande koncept och terminologi i biostatistik och kunna tolka studieresultat utifrån dem.
- förstå principer och terminologi för forskningsetik.
Resultat för patient och samhället
Förbättrad förmåga att bedöma och använda evidens inom medicin kan förbättra patientutfall och effektivisera vård vilket kan leda till nytta för patient och samhälle.
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOSFS 2015:8 delmål a5 Medicinsk vetenskap samt HSLF 2021:8 delmål STa3* Medicinsk vetenskap.
*Saknar kurs som utbildningsaktivitet i Socialstyrelsens målbeskrivning.
4. Program
Schema
Dag 1
09:00 – 10:00
Föreläsning: Introduktion till evidensbaserad medicin.
10:00-12:00
Egna studier: förberedelser inför seminarium 1 och genomgång av nyckelbegrepp.
12:00-13:15
Lunchpaus
13:15-14:15
Föreläsning: Biostatistik
14:30-15:30
Seminarium 1: randomiserad studie
15:30-17:00
Egna studier: förberedelse för seminarium 2
Dag 2
09:00-12:00
Egna studier: förberedelser inför seminarium 2 och genomgång av nyckelbegrepp.
12:00-13:15
Lunchpaus
13:15-14:15
Föreläsning: Kritisk granskning av medicinsk vetenskap
14:30-15:30
Seminarium 2: observationell studie
15:30-16:30
Avrundning: online quiz, kursutvärdering, frågor
(Vid fler än en seminariegrupp kan tiderna för seminarier variera, se exempelschema i bifogad fil )
Föreläsningar och seminarier leds av Peter Ueda, docent i epidemiologi. Läraren finns tillgänglig för frågor/diskussion under schemalagda timmar för egna studier (med undantag för då seminarier hålls).
Kursen är utformad för att deltagarna ska inhämta nödvändig kunskap och applicera den på artiklar som vi granskar och använda evidens för att resonera kring kliniska ställningstaganden. Baserat på evidens inom det pedagogiska fältet (se beskrivning nedan) är kursen ej föreläsningsbaserad utan centrerad kring students aktiva inlärning: läraren har avgränsat det material som behöver behärskas, förberett uppgifter som underlättar egenstudier och finns tillgänglig under hela kursen för diskussion och för att svara på frågor.
Inför kursen förses studenterna skriftligen med kunskapsmålen, begrepp och fakta som de ska behärska efter kursens slut samt instruktioner för seminarie-förberedelser och materialet för egna studier.
Förberedelser är ej nödvändiga men det kan underlätta om studenterna tittar igenom materialet innan kursstart (ca 30 min).
Extern länk
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2024/05/exempelschema-vid-fler-seminariegrupper.docx
Referenser
Föreläsning- introduction till evidensbaserad medicin
Kent DM, Steyerberg E, van Klaveren D. Personalized evidence based medicine: predictive approaches to heterogenous treatment effects. BMJ 2018
Wiviott SD et al. Dapagliflozin and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. NEJM 2019
Seminarium 1
Shah et al. Type 2 diabetes and incidence of cardiovascular diseases: a cohort study in 1·9 million people. Lancet Diabetes & Endocrinology 2015
The Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes Study Group. Effects of Intensive Glucose Lowering in Type 2 Diabetes New England Journal of Medicine 2008
Podcast: “Diabetes in 2017: Focus Less On HbA1c and More On Cardiovascular Risk Reduction” från JAMA
Föreläsning – Grunder inom biostatistik och forskningsetik
Greenland et al. Statistical tests, P values, confidence intervals, and power: a guide to misinterpretations Eur J Epidemiol 2016
Masic et al. Ethics in Medical Research and Publication. Int J Prev Med 2014
Seminarium 2
Ioannidis J. The Challenge of Reforming Nutritional Epidemiologic Research. JAMA 2018
Youtube “John Ioannidis: The role of bias in nutritional research”
Chocolate consumption and mortality following a first acute myocardial infarction: the Stockholm Heart Epidemiology Program. Journal of Internal Medicine 2009
Jämställdhet och likabehandling
Ingen specifik hänsyn har tagits till genusperspektivet vid planering av kursen.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Onlinekurs
Föreläsningar, instuderingsuppgifter, podcasts och annat material online, seminarium.
Kursdeltagarna förses med instuderingsuppgifter inför seminarium samt en sammanställning av begrepp och termer som studenten ska förstå och kunna tolka vid kursens slut. Dessa begrepp och termer används under diskussioner på seminarier.
Kursupplägget baseras på evidens inom pedagogik som visar att effektiv inlärning uppnås när studenten själv aktivt arbetar med materialet (s.k. ”aktiv inlärning” som står i kontrast med passiv föreläsningsbaserad inlärning). Lärarens roll är att tillhandahålla ett avgränsat material för inlärning och underlätta students egna lärande genom att låta studenten själv ta sig an materialet och ge feed-back på studentens förståelse av det. Mot denna bakgrund har antal föreläsningstimmar hållits nere och studentens egen inlärning prioriterats.
Kursmaterial
Åhörarkopior för föreläsningar och seminarier. Lista med nyckelbegrepp. Vetenskapliga artiklar. Podcasts och Youtube-video.
Förberedelser
Inför kursen förses studenterna skriftligen med kunskapsmålen, begrepp och fakta som de ska behärska efter kursens slut samt instruktioner för seminarie-förberedelser och materialet för egna studier. Förberedelser är ej nödvändiga men det kan underlätta om studenterna tittar igenom materialet innan kursstart (ca 30 min).
Kunskapskontroll
En avslutande online-tenta.
Aktivt deltagande på seminarier.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Möjlighet till lärarkontakt efter kursens slut.
Kompetensöverföring
Ja, studenterna får behålla det material som tillhandahålls genom kursen.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Kursutvärdering i slutet av kursen. Kursledaren (som också är föreläsare och seminarieledare) tar del av resultaten för att utvecklar kursen vidare.
Planering
Tidigare kommentarer från kursutvärdering har använts för att förbättre kursens innehåll.
Tidigare Lipus-certifiering
20230064 Medicinsk vetenskap med fokus på klinisk epidemiologi. Flera kurstillfällen under certifieringens giltighet 10/9 2023 tom 9/9 2024.
20220066 Medicinsk vetenskap med fokus på klinisk epidemiologi och evidensbaserad medicin. Flera kurstillfällen under certifieringens giltighet 10/9 2022 tom 9/9 2023.
20210098 Medicinsk vetenskap med fokus på klinisk epidemiologi. Flera kurstillfällen under certifieringens giltighet 10/9 2021 tom 9/9 2022.
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 19 september 2024
Slutdatum: 20 september 2024
Sista anmälningsdatum: 19 september 2024
Kursplats: Online
Startdatum: 21 oktober 2024
Slutdatum: 22 oktober 2024
Sista anmälningsdatum: 21 oktober 2024
Kursplats: Online
Startdatum: 18 november 2024
Slutdatum: 19 november 2024
Sista anmälningsdatum: 18 november 2024
Kursplats: Online
Startdatum: 9 december 2024
Slutdatum: 10 december 2024
Sista anmälningsdatum: 9 december 2024
Kursplats: Online
Startdatum: 13 januari 2025
Slutdatum: 14 januari 2025
Sista anmälningsdatum: 13 januari 2025
Kursplats: Online
Startdatum: 10 februari 2025
Slutdatum: 11 februari 2025
Sista anmälningsdatum: 10 februari 2025
Kursplats: Online
Startdatum: 13 mars 2025
Slutdatum: 14 mars 2025
Sista anmälningsdatum: 13 mars 2025
Startdatum: 21 april 2025
Slutdatum: 22 april 2025
Sista anmälningsdatum: 21 april 2025
Kursplats: Online
Startdatum: 9 juni 2025
Slutdatum: 10 juni 2025
Sista anmälningsdatum: 9 juni 2025
Kursplats: Online
Kursortens län
Hela Sverige
Antal deltagare
20
Språk
Svenska och engelska
Avgift
8000 kr, inkl allt kursmaterial, exkl moms.
Kringkostnader
Inga.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan till kurs görs genom att mejla: peter.ueda@gmail.com
Frågor kan ställas till samma mejladdress.
Länk till webbsida för anmälan
http://www.a5kurs.comAntagningsförfarande och bekräftelse
Kursplatser fylls löpande. Antagningen bekräftas snarast.
Kontaktperson
Peter Ueda
peter.ueda@gmail.com
0720129076
Kursintyg
Intyg i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter utfärdas till deltagande ST-läkare.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Peter Ueda, Docent i epidemiologi
Ansvarig för innehåll
Peter Ueda, Docent i epidemiologi
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Peter Ueda, Docent i epidemiologi
Kursadministration
Peter Ueda, Docent i epidemiologi
Övriga samarbetspartners
Inga.
Målgruppsrepresentant
Flertalet ST-läkare och specialistläkare har konsulterats under utformningen av kursen. Ej någon specifik målgruppsrepresentant.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Deltagaravgifter.
Kringarrangemang
Inga kringarrangemang.
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer.
Jävsförhållande
Inga jävsförhållanden föreligger.