Nationellt spirometrikörkort
Kort om kursen Nationellt spirometrikörkort
Kurstillfällen
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Allergologi, Barn- och ungdomsmedicin, Klinisk fysiologi, Arbetsmedicin, Barn- och ungdomsallergologi, Allmänmedicin, Arbets- och miljömedicin, Lungsjukdomar
Andra yrken
Fysioterapeut, Sjuksköterska
Ytterligare information
Den primära specialiteten i målgruppen är Allmänmedicin. Kursen riktar sig i första hand till de läkare, sjuksköterskor och fysioterapeuter som arbetar i eller samarbetar med ett astma/allergi/KOL-team i primärvården.
2. Behovsbeskrivning
Spirometri tillsammans med anamnes och kliniska undersökningsfynd kan ofta ge korrekt diagnos vid astma och KOL. Rätt diagnos är en förutsättning för rätt behandling av patienten. Tolkning av spirometriresultat kräver kunskap och träning. Syftet med kursen är att kvalitetssäkra lungfunktionsmätningar från patientinformation och undersökningsprocedur till tolkning av spirometriresultatet.
Certifierade/godkända astma/KOL-mottagningar i primärvården ger bättre vård till patienter och hälsoekonomiska vinster för samhället (Lisspers, et al; Respir Med, 2014). Många regioner och landsting stimulerar därför primärvården att starta certifierade/godkända astma/KOL-mottagningar vid vårdcentraler. Svensk förening för allmänmedicin (SFAM) har definierat särskilda kvalitetskrav för astma/KOL-mottagningar (SFAM, 2007, rev 2018): Förutom en specialutbildad sjuksköterska (minst 15 Hp inom ämnet) som har en viss tid avsatt och medicinsk utrustning för sin verksamhet, behöver alla läkare i primärvården goda kunskaper om diagnostiken och behandlingen. Den astma/KOL-ansvarige läkaren har ett särskilt ansvar och behöver därför fördjupade kunskaper. Utbildning för läkare i nationellt sprirometrikörkort ingår i många sjukvårdsregioners minimikrav för certifiering av astma/KOL-mottagningar.
Utbildningen i Nationell spirometrikörkort skapades 2007 av NAAKA (SFAM:s nätverk för astma-, allergi- och KOL-intresserade allmänläkare), ASTA (Astma-, allergi- och KOL-sjuksköterskeföreningen) och Svensk förening för klinisk fysiologi. Utbildningens innehåll uppdateras årligen enligt de aktuella riktlinjerna.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Efter kursen ska deltagarna ha ökade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt gällande diagnostiken och behandlingen av vanligt förekommande obstruktiva lungsjukdomar som astma och KOL genom ökad kompetens:
om andningsfysiologi samt diagnostik vid obstruktiva lungsjukdomar,
om hur olika typer av mätutrustning fungerar,
om olika referensvärden och hur de används,
om hur man utför en spirometri med hög kvalitet samt handhavande och kvalitetssäkring av spirometern,
om undersökningens genomförande och dokumentation,
att självständigt kunna utföra lungfunktionsmätningar/spirometri och dokumentera resultatet,
att kunna ge patienten relevant information inför och efter undersökningen, och
att kunna värdera resultatet av undersökningen och reflektera över betydelsen.
Resultat för deltagaren
Lärandemål
Efter avslutad utbildning ska kursdeltagaren ha fått ökad kunskap, förståelse, färdigheter och förhållningssätt enligt följande:
1. Kunskap och förståelse
Indikationer för spirometriundersökning
• Att kunna redogöra för och förklara indikationer och kontraindikationer för spirometriundersökning
Spirometrigenomförande
• Att känna till principerna om hur olika typer av mätutrustningar fungerar
• Att identifiera och ta hänsyn till felkällor i spirometriundersökning
• Att kunna redogöra för varför funktionskontroll och kalibrering av utrustning och basala hygienrutiner är viktiga
• Att förstå betydelsen av de olika momenten av undersökningens genomförande
• Att känna till syftet till standardiserad dokumentation av spirometriundersökningen och resultattolkningen
Spirometritolkning
• Att känna till de viktigaste principerna inom andningsfysiologi
• Att ingående förstå de viktigaste volymerna och flöden i dynamisk spirometri (FEV1, FVC och FEV1/FVC)
• Att förstå principerna i PEF-mätning och FEV1/FEV6-mätning
• Att känna till när icke-forcerad manöver är indicerad i spirometrigenomförande (SVC)
• Att ingående förstå lungfunktionsmätningens betydelse i diagnostiken i förhållande till patientens anamnes och status (tolka resultat enligt ”de tre stegen”)
• Att ha kännedom om olika referensvärden och hur de används
Sjukdomslära
• Att översiktligt känna till skillnader i patofysiologi, etiologi och kliniska manifestationer mellan de i befolkningen vanligt förekommande obstruktiva lungsjukdomarna (astma och KOL).
Punkterna under avsnittet ”Kunskap och förståelse” testas dels i skriftligt prov och dels i gemensamma tolkningsövningar där alla deltagare i tur och ordning får medverka i att tolka en spirometri.
2. Förmåga och färdighet
• Att självständigt kunna handhava och utföra spirometri, FEV1/FEV6-mätning (screeninginstrument) och PEF-mätning.
• Att kunna dokumentera resultatet i journalen och Luftvägsregistret på ett standardiserat sätt
• Att kunna ge patienten relevant information inför, under och efter undersökningen
• Att kunna stötta och vägleda kollegor i tolkning av spirometri med syfte att utreda och behandla patienter med obstruktiva lungsjukdomar
• Att kunna medverka till utveckling av astma/KOL-mottagning i den egna verksamheten
Alla moment under avsnittet ”Förmåga och färdighet” testas i praktiska övningar där alla deltagare får agera undersökningsledare under en spirometri.
3. Värderingsförmåga och förhållningssätt
• att kunna värdera resultatet av undersökningen och reflektera över betydelsen.
• att kunna bemöta patienten utifrån dennes individuella förutsättningar, förväntningar och farhågor (personcentrerat förhållningssätt) i samband med spirometriundersökningen och när resultatet kommuniceras.
Båda dessa moment testas i praktisk övning där deltagarna turas om att spela undersökare och patient.
Resultat för patient och samhället
Spirometriundersökning är basen till korrekt diagnostik av obstruktiva lungsjukdomar som astma och KOL. Rätt diagnos är förutsättning till att patienten kan behandlas optimalt. Forskning visar att rökande patienter som nyligen fått en astma- eller KOL-diagnos slutar röka i högre grad än de som inte utretts och diagnostiserats (Danielsen, et al, Int J Chron Obstr Pulmon Dis, 2016). Tidigt rökstopp minskar framtida sjuklighet hos patienter med astma och KOL.
Delmål för ST angivna av kursgivare
NATIONELLT SPIROMETRIKÖRKORT
Delmål i ST-utbildningar
• Allmänmedicin
2015: a1, a5, b1, c4*, c6
2021: STa3*, STa5, STb1, STc4*, STc6
• Barn- och ungdomsmedicin
2015: a1, a5, b1, c2, c4
2021: STa3*, STa5, STb1, STc2, STc4
• Barn- och ungdomsallergologi
2015: a1, a5, b1, c2, c3, c5
2021: STa3*, STa5, STb1, STc2, STc3, STc5
• Klinisk fysiologi
2015: a1, a5, b1, c2, c3, c9
2021: STa3*, STa5, STb1, STc2, STc3, STc9
• Lungsjukdomar
2015: a1, a5, b1, c6, c13*
2021: STa3*, STa5, STb1, STc6, STc13*
• Arbets- och miljömedicin
2015: a1, a5, b1, c1, c2, c8*
2021: STa3*, STa5, STb1, STc1, STc2, STc8*
Tilläggsspecialiteter:
• Allergologi
2015: a1, a5, b1, c4, c7*
2021: STa3*, STa5, STb1, STc4, STc7*
• Arbetsmedicin:
2015: a1, a5, b1, c1, c2, c8*
2021: STa3*, STa5, STb1, STc1, STc2, STc8*
* delmål som saknar kurs som utbildningsaktivitet
4. Program
Schema
2-dagarskurs. Ges i sju olika regioner med olika föreläsare. Exempel på upplägg från Skåne:
Dag 1: Förmiddag – Introduktion till ämnet. Indikationer för undersökning med spirometri. Teori om lungfysiologi, vad vi mäter med spirometri och hur vi tolkar resultatet.
Eftermiddag – fortsätter med föreläsning cirka 1,5 timme. Kalibrering av apparater, undersökningsteknik, spirometritolkning. 1,5 timme praktisk övning där deltagare turas om att agera undersökare och patient.
Dag 2: Förmiddag – fortsätter med praktisk övning tills alla deltagare hunnit gå igenom alla praktiska moment och tills dess att kursledare hunnit diskutera med alla deltagare och försäkrat sig om att de kan redogöra för hur undersökningen går till. Kvarvarande tid fram till lunch ägnas åt föreläsning – teori om utredning av astma, KOL och andra lungsjukdomar.
Eftermiddag – spirometritolkning, där alla deltagare i tur och ordning får tolka spirometri. Sista delen av eftermiddagen ägnas åt det skriftliga provet.
Föreläsare:
Skåne: Kerstin Romberg och Henning Stenberg, båda specialister i allmänmedicin och Dr med. vet. Ulrika Berg och Alma Falkman Johnsson, astma/KOL-sjuksköterskor. Alla för Primärvårdens utbildningsenhet, Region Skåne.
Västerbotten: Thomas Sandström Professor, Lungspecialist och Eva Sunna astma/KOL sjuksköterska som hittills hållit i utbildningen tillsammans med andra professioner vilka kan variera: Karin Wadell professor, fysioterapeut, Anna Winberg barnläkare, Ilias Lyroudis Lungläkare, Maria Bergh Distriktsläkare och Elisabeth Öberg- Karlsson Lungläkare. Alla anställda i Region Västerbotten.
Norrbotten: Caroline Stridsman, docent och sjuksköterska, Anna Nygren, fysioterapeut, Anne Lindberg, professor och överläkare lungmedicin.
Stockholm: De som föreläser på kursen i Stockholm ingår organisatoriskt i sin roll som föreläsare på Akademiskt Primärvårdscentrum, en kunskapsorganisation för primärvårdens aktörer. Vi har samtliga även andra anställningar på olika vårdcentraler i regionen. Nikolaos Pournaras, Specialist i allmänmedicin, Doktorand, Jenny Carlin, Specialist i allmänmedicin, Marianne Eduards, Sjuksköterska astma/allergi/KOL, Madeleine Jönsson, Distriktssköterska astma/allergi/KOL, Maria Rosengren, Distriktssköterska astma/allergi/KOL, Hanna Sandelowsky, specialist i allmänmedicin.
Sörmland: Per Rönmark, Distriktsläkare. Privat, Annelie Ådin, Distriktssköterska, Region Sörmland, Anne Rydén, Distriktsköterska, Region Sörmland, Jenny Lindqvist, Sjuksköterska, Region Sörmland.
Dalarna: Daniel Svedin, specialist i Allmänmedicin och Allergolog vid Domnarvets vårdcentral/Lung- och allergimottagningen, Falu lasarett Linda Ahlmark, distriktssköterska, astma-allergi- och KOL-sjuksköterska, Norslunds vårdcentral och Lung- och allergimottagningen, Falu lasarett. Anna Jonsson, distriktssköterska, astma-allergi- och KOL-sjuksköterska, Norslunds vårdcentral.
Region Gävleborg: Damjana Palcic Berce, specialist Allmänmedicin, Primärvården Södra Hälsingland. Elisabet Bjurs, distriktssköterska/astma-KOL allergispecialistsjuksköterska, Primärvården Södra Hälsingland. Mija Forsberg, distriktssköterska/astma-KOL allergispecialistsjuksköterska, Primärvården Västra Gästrikland.
Referenser
- Nationella riktlinjer för vård vid astma och KOL – Stöd för styrning och ledning. 2020. Artikelnummer 2020-12-7135
- Behandlingsrekommendation: Kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Uppsala, Läkemedelsverket, mars 2023.
- Behandlingsrekommendation: Astma hos barn och vuxna. Uppsala, Läkemedelsverket, mars 2023.
- Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD). Global strategy for prevention, diagnosis and management of COPD. 2024 Report.
- Global Initiative for Asthma (GINA). Global strategy for asthma management and prevention. 2024 GINA Report.
- Graham B et al. Standardization of Spirometry 2019 Update. An Official American Thoracic Society and European Respiratory Society Technical Statement. Am J Respir Crit Care Med. 2019 Oct 15;200(8):e70-e88.
- Lisspers K et al. Improvement in COPD management by access to asthma/COPD clinics in primary care: data from the observational PATHOS study. Respir Med. 2014 Sep;108(9):1345-54.
- Kull I, Ställberg B. Nya kriterier för astma/KOL-mottagningar i primärvården.
Patientutbildning, rökslutarstöd och fysisk aktivitet är prioriterat – även fysioterapeut bör
inkluderas i teamet. Läkartidningen. 2018:115. - Escuder Miquel L, Emtner M, Stallberg B, Zakrisson A. Interprofessionell samverkan for
astma-KOL. Allmänmedicin. Tidskrift for svensk förening for allmänmedicin. 2018;39(1):38. - Danielsen SE et al. A new diagnosis of asthma or COPD is linked to smoking cessation – the Tromsø study. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis. 2016 Jun 30;11:1453-8.
Jämställdhet och likabehandling
Utbildningen innehåller moment som belyser olikheter i lungfysiologi utifrån ålder, kön och etnicitet. Detta för att individualisera utvärderingen och därmed behandlingen så att alla patienter får ett optimalt omhändertagande.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Dag 1: Föreläsningar och storgruppsdiskussioner.
Dag 2: Lärarledda workshops i mindre grupper (delvis inklusive arbete parvis) för praktiska övningar i grupper av:
1) spirometrigenomförande, -handhavande och inställningar av dataprogram,
2) spirometritolkning genom kliniska patientfall.
Förberedelser inför kursen rekommenderas genom e-Learning (se nedan).
Kursmaterial
Åhörarkopior alt kompendium över det förelästa materialet, manual för inställningar för spirometriprogrammet i datorn, patientfall med spirometrier med tillhörande arbetsblad.
Förberedelser
Rekommenderad förberedelse: att läsa igenom kunskapsstöd om spirometritolkning, t ex om Lungfunktionsundersökningar på http://www.VISS.nu eller om Kunskapsstöd inom astma och KOL på http://www.SKR.se.
Kunskapskontroll
Skriftlig kunskapskontroll i slutet av andra kursdagen ingår. Kunskapskontrollen är baserad på de lärandemålen och lärandeaktiviteter som gås igenom under kursen, i enlighet med motsvarande utbildningar i andra europeiska länder (enligt rekommendation av The European Respiratory Society). Godkänd kunskapskontroll är krav för en godkänd kurs och erhållandet av ett Nationellt Spirometrikörkort. Vid icke-godkänd kunskapskontroll kommer kursutgivaren kunna erbjuda deltagaren en ny möjlighet till att uppvisa sin kunskap.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
I regioner med certifierade/godkända astma/KOL-mottagningar finns det möjlighet till fortsatt fortbildning inom ämnet, t ex genom nätverkande och kurser.
Kompetensöverföring
Allt material kan användas för att öka kompetensen vid den enhet som kursdeltagaren arbetar i.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Deltagare och föreläsare får ta del av resultatet av kursutvärderingen via email. Lipus mall för kursutvärderingen kommer att användas tillsammans med kursutgivarens egen kursutvärdering. Fri diskussion om kursens innehåll kan sedan föras via email mellan deltagare och kursansvariga. Resultat av utvärderingarna sammanställs och diskuteras en gång per år inom styrgruppen för utbildningen Nationellt Spirometrikörkort.
Planering
Nationellt spirometrikörkort har funnits som utbildning sedan 2007. Varje kurs har utvärderats, och dessa utvärderingar har använts för att ständigt förbättra innehållet av kursen. Bl a har målgruppen kunnat definieras på ett mer ändamålsenligt sätt, tidsschemat och lokalerna justeras och övningarna anpassas för de lokala förhållanden (t ex efter vilken spirometer som används i regionen).
Styrgruppen för kursen kommer framöver att arbeta med att förbättra tentan, då det har framkommit i utvärderingar att en del frågor kan uppfattas som krångligt formulerade. En vanlig återkoppling från deltagarna är också att det är mycket kunskap som förmedlas på kort tid, och att man önskar att tiden vore längre. Då det bedöms svårt att kunna förlänga kursen till mer än två dagar på plats kan man överväga att förlägga en del av undervisningen i en förberedande digital del, även detta kommer att diskuteras av styrgruppen för kursen.
Tidigare Lipus-certifiering
Lipus-nummer: 20230093
Lipus-nummer: 20220136. Nationellt spirometrikörkort.
Lipus-nummer: 20210086
Lipus-nummer: 20200085
Lipus-nummer: 20190053
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 24 september 2024
Slutdatum: 9 oktober 2024
Sista anmälningsdatum: 2 september 2024
Kursplats: FULLBOKAD Akademiskt Primärvårdscentrum, Stockholm, Lustikulla konferens
Startdatum: 4 oktober 2024
Slutdatum: 18 oktober 2024
Sista anmälningsdatum: 2 oktober 2024
Kursplats: Fullsatt. Malmö
Startdatum: 11 oktober 2024
Slutdatum: 8 november 2024
Sista anmälningsdatum: 11 oktober 2024
Kursplats: Fullsatt. Malmö
Startdatum: 15 oktober 2024
Slutdatum: 16 oktober 2024
Sista anmälningsdatum: 4 september 2024
Kursplats: FULLBOKAT Jan Waldenströms gata 35 Malmö
Startdatum: 22 oktober 2024
Slutdatum: 23 oktober 2024
Sista anmälningsdatum: 30 september 2024
Kursplats: FULLBOKAT Jan Waldenströms gata 35, Malmö
Startdatum: 12 november 2024
Slutdatum: 27 november 2024
Sista anmälningsdatum: 21 oktober 2024
Kursplats: Akademiskt Primärvårdscentrum, Stockholm, Lustikulla konferens
Startdatum: 13 november 2024
Slutdatum: 14 november 2024
Sista anmälningsdatum: 18 oktober 2024
Kursplats: INSTÄLLT! Jan Waldenströms gata 35, Malmö
Startdatum: 19 november 2024
Slutdatum: 20 november 2024
Sista anmälningsdatum: 11 november 2024
Kursplats: Umeå Hotell Björken
Startdatum: 22 januari 2025
Slutdatum: 23 januari 2025
Sista anmälningsdatum: 13 december 2024
Kursplats: Fullbokad. Medicon Village Lund.
Startdatum: 12 februari 2025
Slutdatum: 13 februari 2025
Sista anmälningsdatum: 10 januari 2025
Kursplats: Jan Waldenströms gata 35, Malmö
Startdatum: 4 mars 2025
Slutdatum: 5 mars 2025
Sista anmälningsdatum: 4 februari 2025
Kursplats: Jan Waldenströms gata 35, Malmö
Kursortens län
Dalarnas län, Gävleborgs län, Norrbottens län, Skåne län, Stockholms län, Södermanlands län, Värmlands län, Västerbottens län, Örebro län
Antal deltagare
15-30 per kurs, beroende på kursort/arrangör. Vänligen kontakta personer för resp region listade under anmälan nedan
Språk
Svenska
Avgift
Varierar, beroende på kursarrangör/region. Vänligen kontakta personer för respektive region listade under anmälan nedan.
Kringkostnader
Kostnader till resor och boende kan tillkomma och betalas av kursdeltagaren
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Kursen omfattar två av varandra efterföljande heldagar. Kurser anordnas i flera regioner. För närmare information, kontakta:
- Stockholm: Maria Rosengren, vårdutvecklingsledare astma/allergi/KOL, Akademiskt primärvårdscentrum, SLSO, Region Stockholm. maria.rosengren@regionstockholm.se
- Skåne: Ulrika Berg, Astma/KOL-sjuksköterska, Primärvårdens utbildningsenhet, CRC, Region Skåne. bibbi.bm.persson@skane.se
- Västerbotten: Eva Sunna, KOL-sjuksköterska, Lungkliniken, Region Västerbotten. eva.sunna@regionvasterbotten.se
- Norrbotten: Anne Lindberg, docent, lungläkare, Umeå universitet och Sunderby sjukhus. anne.lindberg@umu.se
- Örebro: Irene Eriksson, astma/KOL-sjuksköterska, Askersunds vårdcentral, ledamot LAG astma/KOL, Region Örebro Län. irene.eriksson@regionorebrolan.se
- Värmland: Yvonne Sjöö, Distriktssköterska, Samordnare Värmlands astma och KOL-råd, Region Värmland. Yvonne.Sjoo@regionvarmland.se
- Sörmland: Jenny Lindqvist, KOL-samordnare Region Sörmland. Jenny.Lindqvist@regionsormland.se
- Dalarna: Linda Ahlmark, Distriktsköterska, astma-allergi- och KOL-sjuksköterska, Norslunds vårdcentral och Lung-och allergimottagningen Falu lasarett. Linda.ahlmark@regiondalarna.se
- Gävleborg: Pia Johansson, Utbildningschef, Centrum för klinisk utbildning, Region Gävleborg. pia.johansson@regiongavleborg.se
Antagningsförfarande och bekräftelse
Varje region prioriterar deltagare från primärvården i det egna länet. I mån av plats välkomnas deltagare från andra län och målgrupper. Vid frågor vänligen kontakta personer för resp region listade ovan.
Kontaktperson
Stockholm: Maria Rosengren, vårdutvecklingsledare astma/allergi/KOL, Akademiskt primärvårdscentrum, SLSO, Region Stockholm. maria.rosengren@regionstockholm.se
Skåne: Ulrika Berg, Astma/KOL-sjuksköterska, Primärvårdens utbildningsenhet, CRC, Region Skåne. bibbi.bm.persson@skane.se
Västerbotten: Eva Sunna, KOL-sjuksköterska, Lungkliniken, Region Västerbotten. eva.sunna@regionvasterbotten.se
Norrbotten: Anne Lindberg, docent, lungläkare, Umeå universitet och Sunderby sjukhus. anne.lindberg@umu.se
Örebro: Irene Eriksson, astma/KOL-sjuksköterska, Askersunds vårdcentral, ledamot LAG astma/KOL, Region Örebro Län. irene.eriksson@regionorebrolan.se
Värmland: Yvonne Sjöö, Distriktssköterska, Samordnare Värmlands astma och KOL-råd, Region Värmland. Yvonne.Sjoo@regionvarmland.se
Sörmland: Jenny Lindqvist, KOL-samordnare Region Sörmland. Jenny.Lindqvist@regionsormland.se
Dalarna: Linda Ahlmark, Distriktsköterska, astma-allergi- och KOL-sjuksköterska, Norslunds vårdcentral och Lung-och allergimottagningen Falu lasarett. Linda.ahlmark@regiondalarna.se
Gävleborg: Pia Johansson, Utbildningschef, Centrum för klinisk utbildning, Region Gävleborg. pia.johansson@regiongavleborg.se
Kursintyg
Intyg för godkänd kurs delas ut till deltagarna. För ST-läkarna kan delmålen enligt SoS föreskrifter specificeras.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Kursen utges av fortbildningsorganisationer/enheter vid respektive regioners offentliga hälso- och sjukvård.
Ansvarig för innehåll
Styrgrupp för utbildningen i Nationellt Spirometrikörkort består av styrelsemedlemmar i NAAKA (Nätverk för astma-, allergi- och KOL-intresserade allmänläkare, ett nätverk under Svensk förening för allmänmedicin (SFAM)), ASTA (Astma-, allergi- och KOL-sjuksköterskeförening) och Svensk Förening för Klinisk Fysiologi. Styrgrupp utbildar och fortbildar regelbundet de lokala instruktörerna/utbildare i resp region och ansvarar för utveckling och årliga uppdateringar av utbildningsinnehållet.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Kerstin Romberg, Spec allmänmedicin, Med Dr, Näsets läkargrupp, Höllviken, och Primärvårdens utbildningsenhet, CRC, Region Skåne. Kursansvarig och initiativtagare till utbildningen sedan 2007.
Kursadministration
- Stockholm: Maria Rosengren, vårdutvecklingsledare astma/allergi/KOL, Akademiskt primärvårdscentrum, SLSO, Region Stockholm. maria.rosengren@regionstockholm.se
- Skåne: Ulrika Berg, Astma/KOL-sjuksköterska, Primärvårdens utbildningsenhet, CRC, Region Skåne. bibbi.bm.persson@skane.se
- Västerbotten: Eva Sunna, KOL-sjuksköterska, Lungkliniken, Region Västerbotten. eva.sunna@regionvasterbotten.se
- Norrbotten: Anne Lindberg, docent, lungläkare, Umeå universitet och Sunderby sjukhus. anne.lindberg@umu.se
- Örebro: Irene Eriksson, astma/KOL-sjuksköterska, Askersunds vårdcentral, ledamot LAG astma/KOL, Region Örebro Län. irene.eriksson@regionorebrolan.se
- Värmland: Yvonne Sjöö, Distriktssköterska, Samordnare Värmlands astma och KOL-råd, Region Värmland. Yvonne.Sjoo@regionvarmland.se
- Sörmland: Jenny Lindqvist, KOL-samordnare Region Sörmland. Jenny.Lindqvist@regionsormland.se
- Dalarna: Linda Ahlmark, Distriktsköterska, astma-allergi- och KOL-sjuksköterska, Norslunds vårdcentral och Lung-och allergimottagningen Falu lasarett. Linda.ahlmark@regiondalarna.se
- Gävleborg: Pia Johansson, Utbildningschef, Centrum för klinisk utbildning, Region Gävleborg. pia.johansson@regiongavleborg.se
Övriga samarbetspartners
Inga.
Målgruppsrepresentant
Särskild representant har ej konsulterats. Kursens utbildare är själva del av målgruppen (allmänläkare och astma/KOL-sjuksköterskor).
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen finansieras/eller subventioneras av resp regioners offentlig hälso- och sjukvård. I de fall där kostnaden subventioneras delvis, kan en del av kurskostnaden belasta deltagarens arbetsplats. Varje kursarrangör/region meddelar tydligt i sin kursinbjudan kostnaden (kursavgiften) för deltagaren.
Kringarrangemang
Ej aktuellt.
Sponsorers närvaro
Ej aktuellt.
Jävsförhållande
Ej aktuellt.