UPOCUS (Uppsala Point-Of-Care UltraSound)
Kort om kursen UPOCUS (Uppsala Point-Of-Care UltraSound)
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
AT-läkare, ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Barn- och ungdomsmedicin, Akutsjukvård, Endokrinologi och diabetologi, Anestesi och intensivvård, Allmänmedicin, Geriatrik, Barn- och ungdomskirurgi, Hematologi, Internmedicin, Kirurgi, Infektionssjukdomar, Kardiologi, Palliativ medicin, Lungsjukdomar, Obstetrik och gynekologi, Medicinsk gastroenterologi och hepatologi, Ortopedi, Onkologi, Njurmedicin, Plastikkirurgi, Thoraxkirurgi, Urologi
Andra yrken
Sjuksköterska
Ytterligare information
Kursen lär ut grunderna i akut POCUS (point-of-care ultrasound), dvs patientnära ultraljud. Det innebär användning av ultraljud som ett komplement till somatisk undersökning inom ett brett användningsområde. Lärarna är pedagogiskt meriterade, kliniskt verksamma akutläkare med stor erfarenhet av POCUS.
Kursen vänder sig till nybörjare som vill komma igång samt något mer erfarna användare av ultraljud som vill bredda sin kunskap. Inga förkunskaper är nödvändiga innan anmälan. Notera att en dags förberedande inläsning ingår. Kursen ges två gånger årligen fr.o.m. oktober 2023.
2. Behovsbeskrivning
De senaste åren har intresset och behovet av basal POCUS-träning för nya användare som vill ”komma över tröskeln” ökat. POCUS är särskilt värdefullt i ett akut sammanhang, där patienterna ibland inte är i skick att flyttas till röntgen-avdelning för konventionell bilddiagnostik. Möjligheterna till bilddiagnostik jourtid kan också vara begränsade på många kliniker i landet – där kan basal kunskap i patientnära ultraljud och förmåga att utföra grundläggande undersökningar vara en stor tillgång för kliniskt verksamma läkare i en rad olika specialiteter.
Flera befintliga kurser är specifikt inriktade mot det kardiovaskulära systemet, medan det endast finns ett fåtal breda nybörjarkurser som riktar sig mot alla kliniska specialiteter.
Ett antal studier visar att POCUS är ett kraftfullt komplement till kroppslig undersökning och i många fall möjliggör POCUS undersökning av de inre organsystemen på ett sätt som auskultation, palpation och perkussion inte gör (se t.ex. Martin 2023, Kobal 2005, Barbic 2017, Martindale 2016). Förvånansvärt få timmars träning verkar räcka för att uppnå basal kompetens i riktade undersökningar såsom DVT (se Blaivas 2000, Shiver 2010) medan det krävs många års målinriktad träning för att uppnå expertis inom området. Se referens-avsnittet för detaljer.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursens syfte är att ge deltagarna grundläggande kunskaper och färdigheter för att börja använda POCUS. Särskild betoning läggs vid fallgropar och vikten av fortsatt träning för att uppnå expertis.
Resultat för deltagaren
Deltagaren förväntas efter genomförd kurs kunna
- beskriva
- evidensläget för POCUS vid olika undersökningar
- vad som skiljer POCUS från sedvanlig bilddiagnostik
- undersökningsmetodens begränsningar och fallgropar
- normalfynd vid POCUS
- vanligt förekommande patologiska fynd
- redogöra för hur och när POCUS kan användas som komplement till sedvanlig kroppslig undersökning, med fokus på följande symptom/undersökningsfynd:
- dyspné
- cirkulatorisk chock
- bröstsmärta
- buksmärta
- extremitetssmärta
- sammanfatta hur POCUS som verktyg kan användas för risk-stratifiering av patienter och identifiering av livshotande sjukdomstillstånd.
- förklara vikten av att tolka undersökningsfynd i en klinisk kontext
- visa hur korrekta anatomiska vyer fås fram
- korrigera felaktiga vyer
- byta mellan olika prober för att optimera vyer
- hantera de vanligaste inställningarna på ultraljudsapparater
- planera sin egen fortsatta träning och fortbildning i syfte att bibehålla och utveckla kompetens inom POCUS
Resultat för patient och samhället
POCUS möjliggör snabbare och mer precis diagnostik och fungerar som guide vid procedurer som då kan genomföras säkrare och med färre komplikationer. Patienterna får alltså snabbare diagnos och behandling, medan ingrepp kan genomföras på ett säkrare sätt.
Delmål för ST angivna av kursgivare
Enligt Socialstyrelsens målbeskrivning 2015 respektive 2021
Enskilda basspecialiteter:
Akutsjukvård: c1, c3, c5 / STc1, STc3, STc5
Allmänmedicin: c5* / ST5*
Infektionssjukdomar: c1 / STc1
Onkologi: c5 / STc5
Invärtesmedicinska specialiteter:
Internmedicin: c1, c2, c4, c7 / STc1, STc2, STc4, STc7
Endokrinologi och diabetologi: c1, c2, c4 / STc1, STc2, STc4
Geriatrik: c1, c2, c4, c10 / STc1, STc2, STc4, STc10
Hematologi: c1, c2, c4 / STc1, STc2, STc4
Kardiologi: c1, c2, c4, c6, c7 / STc1, STc2, STc4, STc6, STc7
Lungsjukdomar: c1, c2, c4 / STc1, STc2, STc4
Medicinsk gastroenterologi och hepatologi: c1, c2, c4 / STc1, STc2, STc4
Njurmedicin: c1, c2, c4, c8 / STc1, STc2, STc4, STc8
Barn- och ungdomsmedicin: c2, c11 / STc2, STc11
Kirurgiska specialiteter:
Anestesi och intensivvård: c2, c4, c6, c9 / STc2, STc4, STc6, STc9
Kirurgi: c2, c3, / STc2, STc3
Barn- och ungdomskirurgi: c2, c3 / STc2, STc3
Ortopedi: c3 / STc3
Plastikkirurgi: c2, c3 / STc2, STc3
Thoraxkirurgi: c2 / STc2
Urologi: c2, c3 / STc2, STc3
Tilläggsspecialiteter:
Palliativ medicin: c4 / STc4
*Saknar kurs som utbildningsaktivitet i Socialstyrelsens målbeskrivningar.
4. Program
Schema
Kursen är fyra dagar lång – en dags inläsning och tre dagars fysisk kurs. Inläsningstiden kan schemaläggas när det passar deltagaren bäst men det är viktigt att denna tid avsätts då inläsningsmaterialet är omfattande.
Kursens innehåll är indelat i tio moduler, enligt följande:
Modul 1: Knappologi + aorta
Modul 2: Gastrointestinal
Modul 3: Urinvägar + obstetrik
Modul 4: Hud-/mjukdelar +kärlaccess
Modul 5A: Hjärta, IVC
Modul 5B: Hjärta/IVC, fortsättning
Modul 6: DVT
Modul 7: Lunga
Modul 8: EFAST
Modul 9: RUSH
Lärare:
- Jonas Willmer, specialistläkare akutsjukvård, Akademiska sjukhuset Uppsala
- Susann Järhult, överläkare akutsjukvård, Akademiska sjukhuset Uppsala
- Ellen Zaharia, specialistläkare akutsjukvård, Akademiska sjukhuset Uppsala
- Pouya Ghelichkhan, specialistläkare akutsjukvård, Akademiska sjukhuset Uppsala
- Denis Camacho, ST-läkare akutsjukvård, Universitetssjukhuset Linköping
- Niclas Lewisson, specialistläkare akutsjukvård, Region Örebro
- Simon Morelli, specialistläkare akutsjukvård, Region Västmanland
- Joel Jönsson, ST-läkare kardiologi, Region Norrbotten
- Niclas Lewisson, specialistläkare akutsjukvård, ST-läkare radiologi, Region Örebro
(Några lärare roterar från gång till gång)
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2024/02/schema-upocus-vt24-5.png
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2024/07/schema-upocus-ht24-2.pdf
Referenser
- Yoshida T, Yoshida T, Noma H, Nomura T, Suzuki A, Mihara T. Diagnostic accuracy of point-of-care ultrasound for shock: a systematic review and meta-analysis. Crit Care. 2023 May 25;27(1):200. doi: 10.1186/s13054-023-04495-6. PMID: 37231510; PMCID: PMC10214599.
- Kok B, Wolthuis D, Bosch F, van der Hoeven H, Blans M. POCUS in dyspnea, nontraumatic hypotension, and shock; a systematic review of existing evidence. Eur J Intern Med. 2022 Dec;106:9-38. doi: 10.1016/j.ejim.2022.07.017. Epub 2022 Aug 1. PMID: 35927185.
- Lichtenstein D. FALLS-protocol: lung ultrasound in hemodynamic assessment of shock. Heart Lung Vessel. 2013;5(3):142-7. PMID: 24364005; PMCID: PMC3848672.
- Martin R, Lau HA, Morrison R, Bhargava P, Deiling K. The Rising Tide of Point-of-Care Ultrasound (POCUS) in Medical Education: An Essential Skillset for Undergraduate and Graduate Medical Education. Curr Probl Diagn Radiol. 2023 Nov-Dec;52(6):482-484. doi: 10.1067/j.cpradiol.2023.06.003. Epub 2023 Jul 1. PMID: 37479620.
- Qaseem A, Etxeandia-Ikobaltzeta I, Mustafa RA, Kansagara D, Fitterman N, Wilt TJ; Clinical Guidelines Committee of the American College of Physicians; Batur P, Cooney TG, Crandall CJ, Hicks LA, Lin JS, Maroto M, Tice J, Tufte JE, Vijan S, Williams JW Jr. Appropriate Use of Point-of-Care Ultrasonography in Patients With Acute Dyspnea in Emergency Department or Inpatient Settings: A Clinical Guideline From the American College of Physicians. Ann Intern Med. 2021 Jul;174(7):985-993. doi: 10.7326/M20-7844. Epub 2021 Apr 27. Erratum in: Ann Intern Med. 2022 Mar;175(3):458-459. Erratum in: Ann Intern Med. 2023 Apr;176(4):584. PMID: 33900792.
- Blaivas M, Lambert MJ, Harwood RA, Wood JP, Konicki J. Lower-extremity Doppler for deep venous thrombosis–can emergency physicians be accurate and fast? Acad Emerg Med. 2000 Feb;7(2):120-6. doi: 10.1111/j.1553-2712.2000.tb00512.x. PMID: 10691069.
- Kobal SL, Trento L, Baharami S, Tolstrup K, Naqvi TZ, Cercek B, Neuman Y, Mirocha J, Kar S, Forrester JS, Siegel RJ. Comparison of effectiveness of hand-carried ultrasound to bedside cardiovascular physical examination. Am J Cardiol. 2005 Oct 1;96(7):1002-6. doi: 10.1016/j.amjcard.2005.05.060. PMID: 16188532.
- Shiver SA, Lyon M, Blaivas M, Adhikari S. Prospective comparison of emergency physician-performed venous ultrasound and CT venography for deep venous thrombosis. Am J Emerg Med. 2010 Mar;28(3):354-8. doi: 10.1016/j.ajem.2009.01.009. Epub 2010 Feb 6. PMID: 20223396.
- Reynolds JC, Nicholson T, O’Neil B, Drennan IR, Issa M, Welsford M; Advanced Life Support Task Force at the International Liaison Committee on Resuscitation ILCOR. Diagnostic test accuracy of point-of-care ultrasound during cardiopulmonary resuscitation to indicate the etiology of cardiac arrest: A systematic review. Resuscitation. 2022 Mar;172:54-63. doi: 10.1016/j.resuscitation.2022.01.006. Epub 2022 Jan 19. PMID: 35065210.
- Wong C, Teitge B, Ross M, Young P, Robertson HL, Lang E. The Accuracy and Prognostic Value of Point-of-care Ultrasound for Nephrolithiasis in the Emergency Department: A Systematic Review and Meta-analysis. Acad Emerg Med. 2018 Jun;25(6):684-698. doi: 10.1111/acem.13388. Epub 2018 Mar 25. PMID: 29427476.
- Cid-Serra X, Hoang W, El-Ansary D, Canty D, Royse A, Royse C. Clinical Impact of Point-of-Care Ultrasound in Internal Medicine Inpatients: A Systematic Review. Ultrasound Med Biol. 2022 Feb;48(2):170-179. doi: 10.1016/j.ultrasmedbio.2021.09.013. Epub 2021 Nov 2. PMID: 34740496.
- Shokoohi H, Mayes KD, Peksa GD, Loesche MA, Becker BA, Boniface KS, Lahham S, Jang TB, Secko M, Gottlieb M. Multi-center analysis of point-of-care ultrasound for small bowel obstruction: A systematic review and individual patient-level meta-analysis. Am J Emerg Med. 2023 Aug;70:144-150. doi: 10.1016/j.ajem.2023.05.039. Epub 2023 Jun 1. PMID: 37290251.
- Benabbas R, Hanna M, Shah J, Sinert R. Diagnostic Accuracy of History, Physical Examination, Laboratory Tests, and Point-of-care Ultrasound for Pediatric Acute Appendicitis in the Emergency Department: A Systematic Review and Meta-analysis. Acad Emerg Med. 2017 May;24(5):523-551. doi: 10.1111/acem.13181. PMID: 28214369.
- Barbic D, Chenkin J, Cho DD, Jelic T, Scheuermeyer FX. In patients presenting to the emergency department with skin and soft tissue infections what is the diagnostic accuracy of point-of-care ultrasonography for the diagnosis of abscess compared to the current standard of care? A systematic review and meta-analysis. BMJ Open. 2017 Jan 10;7(1):e013688. doi: 10.1136/bmjopen-2016-013688. Erratum in: BMJ Open. 2017 Sep 14;7(9):e013688corr1. PMID: 28073795; PMCID: PMC5253602.
- Martindale JL, Wakai A, Collins SP, Levy PD, Diercks D, Hiestand BC, Fermann GJ, deSouza I, Sinert R. Diagnosing Acute Heart Failure in the Emergency Department: A Systematic Review and Meta-analysis. Acad Emerg Med. 2016 Mar;23(3):223-42. doi: 10.1111/acem.12878. Epub 2016 Feb 13. PMID: 26910112.
- Ghanem, G., Haase, D., Brzezinski, A. et al. Ultrasound detected increase in optic disk height to identify elevated intracranial pressure: a systematic review. Ultrasound J 15, 26 (2023). https://doi.org/10.1186/s13089-023-00324-7
- Gottlieb M, Patel D, Marks A, Peksa GD. Ultrasound for the diagnosis of shoulder dislocation and reduction: A systematic review and meta-analysis. Acad Emerg Med. 2022 Aug;29(8):999-1007. doi: 10.1111/acem.14454. Epub 2022 Feb 27. PMID: 35094451.
- Chartier LB, Bosco L, Lapointe-Shaw L, Chenkin J. Use of point-of-care ultrasound in long bone fractures: a systematic review and meta-analysis. CJEM. 2017 Mar;19(2):131-142. doi: 10.1017/cem.2016.397. Epub 2016 Dec 5. PMID: 27916021.
- The Evidence Atlas, https://www.thepocusatlas.com/ea-home (åtkomst 2023-12-22)
- The POCUS Manifesto: Expanding the Limits of the Physical Exam with Point of Care Ultrasound (POCUS), Larry Istrail, ZeromSv Publishing 2021, ISBN 0578992884
Jämställdhet och likabehandling
Kursen belyser könsbaserade skillnader i anatomi och vikten av att anpassa sin undersökningsteknik till patienten.
Kursen strävar också efter att ge förståelse för den äldre patientens anatomi, som ofta kan avvika från det normala. Många äldre patienter kan ha patologiska fynd habituellt, utan att de är relaterade till aktuella symptom och sjukdomar. Dessa fynd är särskilt viktiga att tolka i en klinisk kontext.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursens tre praktiska dagar föregås av en dags egen inläsningstid (viktigt att verkligen avsätta denna tid då inläsningsmaterialet är omfattande).
Deltagarna får lära sig grunderna för att genomföra POCUS vid tio olika moduler. Se föregående avsnitt och schemat för detaljer.
Varje modul består av en kort föreläsning på 20 minuter följt av en timmes praktisk träning i smågrupper om fyra deltagare per lärare. Den höga lärartätheten möjliggör kontinuerlig handledning för att optimera bildkvalitet, korrigera felaktiga handgrepp, osv. Då POCUS till stora delar är en praktisk färdighet läggs stor tonvikt vid korrekt handlag och instrumentering.
Smågrupperna håller ihop under de tre kursdagarna och ett uttalat mål är att gruppens medlemmar även hjälper varandra (peer learning), särskilt som deltagarna kan ha olika stor erfarenhet och kompetens i POCUS.
Deltagarna får undersöka friska försökspersoner under kontinuerlig handledning och återkoppling från lärarna. Då ultraljud är en väldigt säker undersökningsmetod och utan påvisade risker vid undersökning av de organ vi inriktar oss på under kursen har inte etiskt tillstånd inhämtats. Försökspersonerna får varsin bok i POCUS, bjuds på lunch och fika samt har utlovats att få prova på att undersöka varandra i pauserna. Eventuella oväntade bifynd följs upp av kursansvariga.
Kursmaterial
I god tid innan kursen skickas inläsningsmaterialet ut till deltagarna.
På kursen delas pocket-kompendier ut med viktiga nyckelord för att komma ihåg hur de vanligaste POCUS-undersökningarna utförs på ett standardiserat sätt.
Förberedelser
Kursdeltagaren förväntas i rimlig tid innan kursen gå genom inläsningsmaterialet (vilket tar uppskattningsvis åtta timmar).
Det är viktigt att inläsningsdagen planeras in (på valfritt datum) för att hinna tillgodogöra sig det förberedande materialet som är omfattande.
Kunskapskontroll
Ett quiz genomförs gemensamt under den första förmiddagen för att säkerställa att deltagaren har tillgodogjort sig inläsningsmaterialet.
Kursen avslutas med en praktisk examination, där varje kursdeltagare får ta del av en fallpresentation, varvid de sedan behöver bestämma vilka POCUS-undersökningar som kan driva fallet framåt, demonstrera färdighet i att få fram vyerna och slutligen uppvisa förmåga att tolka undersökningsfynden i den kliniska kontexten. Vid underkänt resultat ges möjlighet till om-examination senare under eftermiddagen. Vid två underkända resultat behöver deltagaren gå om delar av eller hela kursen vid senare tillfälle.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Kursdeltagarna bjuds in till en återträff ett halvår efter genomförd kurs för att dela erfarenheter om hur de har fått användning för lärdomarna från kursen och hur de planerar att vidareutbilda sig.
Kursdeltagarna uppmuntras att ta kontakt med lärargruppen efter avslutad kurs för att diskutera kompetensutveckling inom POCUS, både individuellt och för sina respektive verksamheter.
Kompetensöverföring
Nej
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Efter genomförd kurs skickas Lipus’ utvärdering till deltagarna.
Deltagarna kommer att få fylla i vår egna utvärdering i slutet av varje dag.
Resultaten från bägge används under våra lärardagar mellan kurstillfällena till att justera och optimera kursen.
Planering
Deltagarna i tidigare kursomgång gav flera konstruktiva förslag i vår interna utvärdering som vi har använt till kursutveckling.
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 16 april 2024
Slutdatum: 19 april 2024
Sista anmälningsdatum: 16 april 2024
Kursplats: Uppsala, KTC (Hubben, Dag Hammarskjölds väg)
Startdatum: 1 oktober 2024
Slutdatum: 4 oktober 2024
Sista anmälningsdatum: 1 oktober 2024
Kursplats: Uppsala, KTC (Hubben, Dag Hammarskjölds väg)
Kursortens län
Uppsala län
Antal deltagare
20
Språk
Svenska
Avgift
12 500 SEK
Kringkostnader
Eventuella resor och boende bekostas av kursdeltagare.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan sker via Region Uppsalas öppna kurskatalog. Länk finns på https://UPOCUS.org när anmälan öppnar.. Personer anställda vid Region Uppsala kan anmäla sig internt genom Pingpong https://regionuppsala.pingpong.se
Länk till webbsida för anmälan
https://UPOCUS.orgAntagningsförfarande och bekräftelse
Antagning bekräftas ca två månader innan kursstart.
Kontaktperson
Pouya Ghelichkhan, kursledare. Specialistläkare akutsjukvård, Uppsala Akademiska sjukhuset.
pouya.ghelichkhan@akademiska.se
Kursintyg
Diplom delas ut efter godkänt praktiskt prov.
Kursdeltagare kan på begäran få kursintyg med ifyllda delmål enligt Socialstyrelsens mall.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Akutkliniken, Uppsala Akademiska sjukhuset
Ansvarig för innehåll
Pouya Ghelichkhan, kursledare. Specialistläkare akutsjukvård, Uppsala Akademiska sjukhuset.
pouya.ghelichkhan@akademiska.se
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Pouya Ghelichkhan, kursledare. Specialistläkare akutsjukvård, Uppsala Akademiska sjukhuset.
pouya.ghelichkhan@akademiska.se
Kursadministration
Mariaheléna Persson, administratör. Verksamhetsområde Akutsjukvård & Internmedicin, Uppsala Akademiska sjukhuset.
Övriga samarbetspartners
Inga samarbetspartners.
Målgruppsrepresentant
Ingen målgruppsrepresentant.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen finansieras genom kursavgifter.
Kringarrangemang
Deltagarna och lärarna bjuds på en kursmiddag den första dagen på kursen, för att lära känna varandra och dela erfarenheter om patientnära ultraljud. Middagen finansieras genom kursavgiften.
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer närvarar på kursen.
Jävsförhållande
Inga jäv förekommer.