Hoppa till innehåll

Utbildning för studierektorer

Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen Utbildning för studierektorer

Kursen ges av: Waldine Consulting AB och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: Specialistläkare (fortbildning), ST-läkare
Specialiteter:
Övriga yrkesroller: Administrativ Personal
Avgift: 13 500 exkl moms. Avgiften inkluderar deltagande, kursmaterial, lunch, för- och eftermiddagskaffe. Kursen faktureras före kursstart. Avbokning kan ske kostnadsfritt 30 dagar före kursstart. Efter det kan platsen överlåtas till en kollega utan extra kostnad. Kursen kan också skjutas fram till ett kommande kurstillfälle. I fall av sen avbokning tillkommer eventuella kostnader för matpaketet på konferensanläggningen.
Kringkostnader: Eventuell resa och boende betalas av deltagaren.

Studieform: På plats
Språk: Svenska
Kursnummer: 20240126
Län: Stockholms län

Kurstillfälle

Kursdatum: 12-14 mars 2025
Kursplats: Mornington hotel, Stockholm.
Sista anmälningsdatum: 19 februari 2025 (112 dagar kvar)

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)

Specialitet

Alla specialiteter

Andra yrken

Administrativ Personal

Ytterligare information

Utbildningen vänder sig särskilt till studierektorer inom AT, BT och ST, men passar även för ST-chefer.

2. Behovsbeskrivning

Studierektorn är navet i vidareutbildningen av läkare. Socialstyrelsen skriver att studierektorn ska samordna den interna och externa utbildningen och bör vara en stödfunktion till verksamhetschef, handledare, BT-läkare och ST-läkare (HSLF-FS 2021:8). Möjligheterna att utforma sitt uppdrag inom dessa ramar är stora och många studierektorer träder in ett otydligt uppdrag. Uppgifterna kan inbegripa alltifrån att skapa en struktur för AT/BT/ST på arbetsplatsen, planera för enskilda utbildningsläkares utbildning, stödja, fortbilda och motivera handledare till att värna utbildningen i de fall vårdproduktionens krav riskerar att påverka utbildningen negativt liksom att bidra till ett gott utbildningsklimat.

Det finns stora möjligheter att som studierektor bli mer effektiv i sitt uppdrag – få så stor verkan som möjligt på kvaliteten på utbildningen – genom att öka sin kompetens inom såväl medicinsk utbildning, pedagogik och ledarskap.

Kursen är forskningsbaserad, se under Referenser.

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Deltagaren ska känna sig säker på vad studierektorsuppdraget innebär samt ha verktyg för att bidra till en AT, BT och ST av god kvalitet.

Resultat för deltagaren

Deltagaren ska efter genomgången kurs:
– kunna beskriva studierektorsuppdragets innehåll och förutsättningar som behövs för att kunna utföra uppdraget optimalt.
– kunna redogöra för hur läkares vidareutbildning kan struktureras och relatera detta till den egna arbetsplatsen.
– kunna identifiera svåra situationer inom ramen för studierektorsuppdraget och kunna resonera kring hur dessa ska hanteras.
– kunna redogöra för och diskutera hur andra människor kan motiveras utifrån ett inlärningspsykologiskt perspektiv.
– kunna beskriva grundprinciperna för att leda förbättringsarbete.
– ha påbörjat ett förbättringsarbete på arbetsplatsen.

Resultat för patient och samhället

Specialistläkare med god kompetens är en förutsättning för en patientsäker vård. Att vidareutbildningen för läkare är av god kvalitet är av yttersta vikt för att bidra till kompetenta specialister, och studierektorn är en av de viktigaste funktionerna i detta arbete.

Delmål för ST angivna av kursgivare

2015:8. Delmål a1, a4.
2021:8: STa2, STa5, STa6

4. Program

Schema

Programmet kan komma att revideras innan kursstart.

Dag 1: Studierektorns uppdrag.
(kaffe och smörgås serveras från 9.30)
10.00-10.30 Kursintroduktion Hanna Wijk och Sara Ingvarsson
10.30-11.10 Vad gör en studierektor? Hanna Wijk
11.15-12.00 Styrning och uppföljning av utbildningsfrågor inom den egna organisationen Sara Ingvarsson
12.00-13.00 Lunch
13.00-13.40 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd – uppföljning av förberedelse Hanna Wijk
13.45-14.30 Att jobba med målbeskrivning och utbildningsprogram Sara Ingvarsson
14.30 – 14.50 Fika
14.50-16.30 Att skapa välfungerande strukturer för AT/BT/ST på arbetsplatsen Sara Ingvarsson

Dag 2: Bedömning och kommunikation.
8.30-9.30 Bedömning av kompetens, studierektorns uppdrag och metoder Hanna Wijk
9.30-9.50 Fika
9.50-10.30 Kalibrering av bedömning Hanna Wijk
10.30-11.30 Specialistkollegium Sara Ingvarsson
11.30-12.00 Om kompetensen brister Hanna Wijk
12.00-13.00 Lunch
13.00-15.00 Att identifiera och förmå hantera svåra situationer och samtal (teori och praktik) Sara Ingvarsson
15.00-15.20 Fika
15.20-16.30 Handleda handledare (teori och praktik) Sara Ingvarsson

Dag 3: Kvalitetsuppföljning och förbättringsarbete.
8.30- 9.30 Kvalitetssäkring– hur vet jag att AT/BT/ ST håller god kvalitet och hur får jag full potential av en granskning? Hanna Wijk
9.30-9.50 Fika
9.50-12.00 Att driva förbättringsprojekt – teori och implementering i egen verksamhet Sara Ingvarsson
12.00-13.00 Lunch
13.00-14.00 Erfarenheter och tips från en studierektor – inbjuden gäst
14.00-15.00 Kursavslutning Hanna Wijk och Sara Ingvarsson.

Hanna Wijk, leg. psykolog, MD, konsult, Wijk Kompetens och Utveckling AB. Hanna har mer än 20 års erfarenhet av att arbeta med arbetspsykologi och lärande inom hälso- och sjukvården. Hon har arbetat vid bland annat Karolinska Institutet och Sveriges läkarförbund och driver sedan 2009 sitt eget företag, där hon utbildar och handleder läkare, samt genomför olika utredningar främst kopplat till kvalitetsgranskning av ST. Hanna har även disputerat vid Karolinska Institutet med avhandlingen “Educational leadership in physicians´ specialist training – programme director’s expriences”.

Sara Ingvarsson leg.psykolog, MD, konsult Waldine Organisationsutveckling AB. Sara har sedan 2009 arbetat med ledarskaps- och handledarutbildning för läkare. Hon har även jobbat som organisationskonsult inom hälso- och sjukvården med fokus på verksamhetsutveckling och chefscoachning. Sara har disputerat på Karolinska Institutet på de-implementering inom hälso- och sjukvården, och forskar nu på utbildning och dess effekt på beteendeförändring.

Referenser

  • Björgell O, Uddenfeldt U W. ed. (2021) ST-boken. Studentlitteratur, Lund
  • Chou, C.L., Kalet, A., Costa, M.J. et al. Guidelines: The dos, don’ts and don’t knows of remediation in medical education. Perspect Med Educ 8, 322–338 (2019).
  • Frydén, H., Ponzer, S., Heikkilä, K., Kihlström, L., & Nordquist, J. (2015). Roles, tasks and educational functions of postgraduate programme directors: A qualitative study. Postgraduate Medical Journal, 91(1080), 588-93.
  • Holmberg, J & Stalby, M (2012). Samtal som fungerar. Natur och Kultur, Stockholm.
  • Holmboe, Eric S., Durning, James & Hawkins, Richard E. (red.), Practical guide to the evaluation of clinical competence, Mosby/Elsevier, Philadelphia, PA, 2017
  • Launer J. Supervision, mentoring, and coaching. In: Swanwick T, Forrest K, O’Brien B, editors. Understanding Medical Education. 3. Oxford: Wiley Blackwell; 2018. pp. 179–90.
  • Lefroy J, Watling C, Teunissen PW, Brand P. Guidelines: the do’s, don’ts and don’t knows of feedback for clinical education. Perspect Med Educ. 2015 Dec;4(6):284-299. doi: 10.1007/s40037-015-0231-7.
  • Olofsson, R (2010). Beteendeanalys i organisationer. Handbok i OBM. Natur och Kultur, Stockholm.
  • Olofsson, R & Nilsson, K (2015). OBM i praktiken. Förändra beteenden och nå resultat i organisationer. Natur och Kultur, Stockholm.
  • Wijk, H., Ponzer, S., Heikkilä, K., Kihlström, L., & Nordquist, J. (2019), Factors influencing effectiveness in postgraduate medical education – a qualitative study of experiences of the responsible clinical Consultants. BMC Med Educ. 2019 Jan 3;19(1):3
  • Wijk H, Ponzer S, Järnbert-Pettersson H, Kihlström L, Nordquist J. Factors
    related to the role of programme directors in association with quality in
    postgraduate medical education – a cross-sectional study in Sweden. BMC Med
    Educ. 2019 Dec;19(1):462
  • Wijk H, Heikkila K, Ponzer S, Kihlstrom L, Nordquist J. Successful
    implementation of change in postgraduate medical education – a qualitative
    study on programme directors.
  • Yager J, Anzia JM, Bernstein CA, Cowley DS, Eisen JL, Forstein M, Summers RF, Zisook S. What Sustains Residency Program Directors: Social and Interpersonal Factors That Foster Recruitment and Support Retention. Acad Med. 2022 Dec 1;97(12):1742-1745.

Jämställdhet och likabehandling

Kursen inbegriper hur man som studierektor kan skapa strukturer och rutiner som möjliggör en likvärdig och rättvis utbildning för AT/BT/ST-läkare oavsett genus, etnicitet och ålder. Vi problematiserar även kring risker för bias vid kompbetensbedömning.
Därutöver fördjupas genusperspektivet i kursmaterialet i form av en artikel kring bedömning av ST-läkare.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Inför kurs genomför deltagarna förberedelser, vilka är en blandning mellan e-learning, reflektion och att samla in uppgifter i den egna organisationen.
Under kursen varvas diskussioner med teoripass och praktiska övningar i grupp.
Deltagarna ska genomföra ett eget förbättringsarbete på arbetsplatsen, vilket redovisas kortfattat skriftligen.

Kursmaterial

Deltagarna får tillgång till en digital kurssida där artiklar, mallar och annat material finns samlat.

Förberedelser

Före kursstart ska deltagaren:
1) Skriva ner egna erfarenheter och behov inför kursen.
2) Ta reda på information och svara på frågor relaterade till uppdraget.
3) Gå igenom e-learning om föreskrifter och SPUR-granskninar utifrån egna behov.
4) Läsa en artikel

En detaljerad beskrivning av förberedelser skickas ut till deltagarna inför kursen.

Kunskapskontroll

Deltagarna ska genomföra ett individuellt förbättringsarbete på arbetsplatsen med återkoppling till kursledarna och gruppen där kunskaperna ska användas i praktiken.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Deltagarna har tillgång till den digitala lärplattformen i sex månader. Deltagarna uppmanas att bilda ett informellt nätverk.

Kompetensöverföring

Deltagarna kommer att få metoder och material att använda för att utveckla den egna utbildningen.

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Lipus utvärderingsmall används.

Planering

Utvärderingar från tidigare kurser har använts för att utveckla upplägg och genomförande. Sedan föregående kurscertifiering har endast en punkt på schemat bytt plats, i övrigt är det mindre pedagogiska ändringar som sker.

Tidigare Lipus-certifiering

Kursen har varit Lipus-certifierad sedan 2011. Senaste kurs-numren är:

20190032, aug 2019
20190163, apr 2020
20200095, dec 2020
20210030, april, sep, nov 2021 och mars 2022
20220069, okt 2022, april 2023
20230048, aug 2023
20230109, jan 2024
20240008, maj 2024
20240036, oktober 2024

7. Praktisk information

Kurstillfällen

Startdatum: 12 mars 2025
Slutdatum: 14 mars 2025
Sista anmälningsdatum: 19 februari 2025
Kursplats: Mornington hotel, Stockholm.

Kursortens län

Stockholms län

Antal deltagare

Max. 18 deltagare

Språk

Svenska

Avgift

13 500 exkl moms. Avgiften inkluderar deltagande, kursmaterial, lunch, för- och eftermiddagskaffe. Kursen faktureras före kursstart.

Avbokning kan ske kostnadsfritt 30 dagar före kursstart. Efter det kan platsen överlåtas till en kollega utan extra kostnad. Kursen kan också skjutas fram till ett kommande kurstillfälle. I fall av sen avbokning tillkommer eventuella kostnader för matpaketet på konferensanläggningen.

Kringkostnader

Eventuell resa och boende betalas av deltagaren.

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Anmälan görs via länken nedan.

Länk till webbsida för anmälan

https://www.kompetensochutveckling.com/kurser/

Antagningsförfarande och bekräftelse

”Först till kvarn” gäller.
Deltagarna får bekräftelse på att de antagits till kursen inom 3 vardagar.

Kontaktperson

Hanna Wijk
Telefon: 073/9012306
E-post: hanna@kompetensochutveckling.com

Kursintyg

Kursintyg delas ut för närvaro under samtliga utbildningsdagar.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Vid utformandet av studierektorsutbildningen samverkade företagen Wijk Kompetens & Utveckling AB och Waldine Consulting AB.

Wijk Kompetens & Utveckling AB erbjuder tjänster som syftar till att stärka kompetensen hos sjukvårdens medarbetare med särskild inriktning på läkares professionella utveckling.

Waldine Consulting AB arbetar med organisationsutveckling och utbildning riktat mot såväl offentliga organisationer som privata företag.

Ansvarig för innehåll

Hanna Wijk, leg psykolog, med dr, organisationskonsult
Wijk Kompetens och Utveckling

Sara Ingvarsson, leg psykolog, med dr, organisationskonsult
Waldine Consulting AB

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Hanna Wijk är leg, psykolog, medicine doktor och har gedigen kunskap om vidareutbildningen för läkare. Genom det egna företaget leder hon idag kurser för läkare, handleder och har utredningsuppdrag inom främst ST-området. Hanna har disputerat på ST-studierektorsrollen vid Karolinska Institutet.

Sara Ingvarsson är leg. psykolog och har arbetat sedan 2009 med ledarskaps- och handledarutbildning för läkare. Hon har även jobbat som organisationskonsult inom hälso- och sjukvården sedan 2005 med fokus på verksamhetsutveckling och chefscoachning. Sara har också disputerat vid Karolinska institutet, där hon forskar på de-implementation inom hälso- och sjukvården.

Kursadministration

Hanna Wijk
hanna@kompetensochutveckling.com
073 901 23 06
Wijk Kompetens & Utveckling AB

Övriga samarbetspartners

Inga

Målgruppsrepresentant

Studierektorer intervjuades inför den första kursomgången. Efter det har kursledarna intervjuat ett flertal studierektorer gällandes deras kompetensutvecklingsbehov och uppdrag, och justerat kursen utifrån detta.

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Kursen finansieras av deltagarna.

Kringarrangemang

Inga kringarrangeramang planerade

Sponsorers närvaro

Inga sponsorer finns för kursen

Jävsförhållande

Inga bindningar eller potentiella jävsförhållanden.