Hoppa till innehåll
Lipus.se / ST-läkare under utbildning / Utbildning – vem ansvarar för vad?

Utbildning – vem ansvarar för vad?

Både vårdgivaren och du som ST-läkare har ett ansvar under utbildningen.

Vårdgivaren

  • ska ansvara för att det i verksamheten finns förutsättningar för att genomföra specialiseringstjänstgöring av hög och jämn kvalitet
  • ska ge direktiv och se till att det finns dokumenterade rutiner för hur specialiseringstjänstgöringen kan genomföras med hög och jämn kvalitet 
  • ska se till att en extern granskning och utvärdering av ST-utbildningen genomförs, vilken bör ske vart femte år 
  • ska åtgärda eventuella brister som framkommit vid granskning och utvärdering 
  • ska ansvara för att det finns tillgång till adekvat ST-studierektor, handledare och medarbetare i tillräcklig omfattning vid de enheter som utbildar ST-läkare

ST-läkaren 

  • ska fortlöpande dokumentera uppnådd kompetens och förvärvade kunskaper 
  • har huvudansvaret för sin kompetensutveckling 
  • ansvarar för sitt arbete och medarbetarskap 
  • upprättar tillsammans med handledare ett utbildningsprogram 
  • ansvarar tillsammans med handledare för en fungerande handledningsrelation 
  • genomför planerad utbildning, utvärderar denna tillsammans med handledare och dokumenterar sin utbildning 
  • ger återkoppling till den utbildande enheten 

Mer om ansvarsområden

Ur HSLF-FS 2021:8, kapitel 2:

3 § En verksamhetschef vid något av de tjänstgöringsställen där en BT-läkare genomför sin tjänstgöring eller någon annan person med en organisatorisk ställning som är lämplig för ändamålet ska ha det övergripande ansvaret för BT-läkarens bastjänstgöring. Verksamhetschefen vid det tjänstgöringsställe där en ST-läkare genomför sin huvudsakliga tjänstgöring ska ha det övergripande ansvaret för ST-läkarens specialiseringstjänstgöring.

4 § Den huvudansvariga verksamhetschefen eller motsvarande ska ansvara för att det för varje BT-läkare och ST-läkare

1. tas fram ett utbildningsprogram, och
2. utses en huvudansvarig handledare.

Ur HSLF-FS 2021:8, kapitel 2:

5 § Den studierektor som det ska finnas tillgång till enligt 1 § andra stycket 1 ska ha

1. specialistkompetens, och
2. genomgått handledarutbildning.

Allmänna råd
Handledarutbildningen bör omfatta

– regelverket för specialiseringstjänstgöringen,
– hur läkares specialiseringstjänstgöring kan planeras och följas upp,
– hur läkares lärande kan stödjas under specialiseringstjänstgöringen,
– metoder för kompetensbedömning, samt
– etik och kommunikation.

6 § Studierektorn ska samordna de interna och externa utbildningsaktiviteterna för BT-läkarna och ST-läkarna.

Allmänna råd
Studierektorn bör utgöra en organisatorisk stödfunktion till verksamhetschef, handledare, BT-läkare och ST-läkare. I studierektorns arbetsuppgifter bör ingå att

– utarbeta introduktionsprogram för BT-läkarna och ST-läkarna, och
– ta del av de bedömningar som anges i 5 kap.

Ur HSLF-FS 2021:8, kapitel 2:

5 § Varje ST-läkare ska ha tillgång till en handledare för varje del av tjänstgöringen och en huvudansvarig handledare som har ett övergripande ansvar för handledningen under hela tjänstgöringen.

Allmänna råd
Den huvudansvariga handledaren bör tjänstgöra vid det tjänstgöringsställe där ST-läkaren genomför sin huvudsakliga specialiseringstjänstgöring. Om så inte är fallet, bör vårdgivaren på något annat sätt säkerställa att han eller hon är tillgänglig för handledning och även i övrigt har förutsättningar att utföra sitt uppdrag.

6 § Den som ska vara handledare för en ST-läkare ska

1. vara legitimerad läkare,
2. ha relevant specialistkompetens, och
3. ha genomgått handledarutbildning.

Den som är ST-läkarens huvudansvariga handledare ska ha ett bevis om specialistkompetens i den specialitet som ST-läkaren avser att uppnå.

Allmänna råd
Handledarutbildningen bör omfatta
– regelverket för specialiseringstjänstgöringen,
– hur läkares specialiseringstjänstgöring kan planeras och följas upp,
– hur läkares lärande kan stödjas under specialiseringstjänstgöringen,
– metoder för kompetensbedömning, samt
– etik och kommunikation.